Nakts apgaismojums, pat nelielā daudzumā, var palielināt risku sasirgt ar depresiju – saskaņā ar Amerikas Epidemioloģijas laikrakstā (American Journal of Epidemiology) publicēto pētījumu.

Pat neliels apgaismojums nakts laikā var traucēt organisma miega/nomoda ciklu, izraisot veselības problēmas. Tas kļūst arvien aktuālāk jo sevišķi mūsdienās, kad cilvēki arvien vairāk pirms miega izmanto mūsdienu tehnoloģijas vai aizmieg pie ieslēgta TV.

Pētījumā tika veikti apgaismojuma iedarbības mērījumi guļamistabā nakts laikā. Zinātnieki divus gadus Japānā apsekoja 900 vecāka gada gājuma cilvēku, lai noteiktu depresijas simptomu priekšvēstnešus.

Vērā tika ņemts pētījumā iesaistīto cilvēku svars, smēķēšanas un alkohola lietošanas paradumi, ienākumu līmenis, ikdienā lietotie medikamenti, asinsspiediena un cukura līmeņa rādītāji, kā arī fiziskās aktivitātes līmenis.

Pārbaudot pētījumā iesaistītās personas pēc diviem gadiem, atklājās, ka tiem, kuru istabā miega laikā ik nakti apgaismojums pārsniedza 5 lūmenus (lm), depresijas rādītāji bija lielāki. Gaismas standarta mērvienība – lūmens – ir pielīdzināms gaismas daudzumam, ko 1 m attālumā izstaro iedegta svece.

Salīdzinājumam – dzīvojamās istabas apgaismojums diennakts tumšajā laikā ir aptuveni 50 lūmeni, bet, esot ārpus telpām, dienas gaismas lūmenu ekvivalents ir no 10 000 līdz 25 000 lm (10 000 lm tiek izmantoti tā saucamajās “depresijas lampās”, kas kā mazi portatīvi solāriji ienes istabā “sauli” un palīdz cīnīties ar depresiju). 5 lūmeni būtu ekvivalenti tai gaismai, kas tumšā guļamistabā iespīd pa logu no apgaismotas ielas.

Lai gan no visiem pētījumā iesaistītajiem dalībniekiem tikai 150 bija tādi, kuru guļamistabas apgaismojums pārsniedza 5 lūmenus, to depresijas rādītāju pieaugums sasniedza 65 % divu gadu laikā.

Pat tad, kad tika ņemti vērā atsevišķu cilvēku paaugstinātā asinsspiediena vai cukura līmeņu rādītāji, kā arī dabīgais miega/nomoda cikls, iespēja sasirgt ar depresiju tik un tā sasniedza 63 procentus. Tāpat arī tie, kuriem bija tendence gulēt gaišākā guļamistabā, gulēt gāja agrāk, cēlās vēlāk un kopsummā gultā pavadīja ilgāku laiku nekā tie, kas gulēja tumsā.

Arī iepriekš veiktie zinātniskie pētījumi apliecina, ka neliela gaisma nakts miera laikā izraisa miega traucējumus, traucējot melatonīna sekrēciju un miega ciklu… un depresija bieži vien ir saistīta ar šiem apstākļiem.

Viens no veidiem, kā uzlabot miega kvalitāti un garīgo veselību, ir pārliecināties, ka guļamistaba nakts laikā tik tiešām ir tumša.

 

Najibah Rehman, MD, MPH, Mičigānas Universitāte

Avots: ABC News, academic.oup.com

Saistītās tēmas: BezmiegsDepresijamiega ritmsmiegs

Komentāri 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Draugiem.lv pase
youtube icon
Abonēt youtube