Vairumam no mums dienas sākums nav iespējams bez kafijas krūzes. Tā palīdz pamosties un uzsākt ikdienas gaitas. Kafijas iekļaušana ikrīta rutīnā ne tikai veicina mundrumu, bet arī sniedz profilaksi pret dažādām slimībām.

  1. Antioksidanti

Kafija ir pārbagāta ar antioksidantu polifenolu  un hlorogēnskābi, kas palīdz organismam cīnīties pret brīvo radikāļu ietekmi, kas var izraisīt mutācijas šūnās un izraisīt slimības. Kafijā ir atrodams arī lignāns un riboflavīns.

Lignāns nodrošina optimālu endokrīnās sistēmas funkcionēšanu, bet riboflavīns jeb B2 vitamīns nodrošina metabolisma procesus taukšūnās.

Pēdējā laika pētījumos ir pierādījies, ka kafija satur vairāk antioksidantu nekā augļi un dārzeņi.

  1. Samazina risku saslimt ar cukura diabētu

Cukura diabēts ir slimība, kad aizkuņģa dziedzeris neizdala pietiekami daudz insulīna vai organisms nespēj insulīnu izmantot ogļhidrātu maiņas regulēšanā.

Zinātniskie pētījumi ir apstiprinājuši, ka vismaz vienas kafijas tases iekļaušana ikdienas ēdienkartē samazina risku saslimt ar 2. tipa diabētu.

  1. Veicina tauku sadegšanas procesus

Ikrīta kafijas krūze atstāj arī pozitīvu efektu uz tavu vidukli, ja vien tai nepievieno cukuru un saldo krējumu. Ir pierādīts, ka kofeīns var palielināt organisma vielmaiņas ātrumu pat līdz 11 procentiem, tādejādi palīdzot sadedzināt vairāk kaloriju bez liekas piepūles.

Vielmaiņas ātrums ir svarīgs faktors, lai saglabātu veselīgu svaru. Tas nozīmē, ka svarīgi ir saprast, cik daudz kaloriju ķermenis sadedzina miera stāvoklī. Ja ar sportu neesi uz Tu, tad svarīgi ir ievērot līdzsvaru starp uzņemtajām un sadedzinātajām kalorijām.

  1. Samazina risku saslimt ar Pārkinsona slimību

Kafijas lietošana ik dienas var samazināt vai novērst Pārkinsona slimības attīstību. Zinātnieki uzskata, ka kofeīns var palīdzēt kontrolēt slimības attīstību vai samazināt simptomus pacientiem, kuriem jau ir šī slimība.

  1. Aizsardzība no depresijas

Neskaitāmi pētījumi ir apstiprinājuši, ka mērena kafijas lietošana (viena līdz trīs kafijas krūzes dienā) samazina risku sasirgt ar depresiju. Kafijas lietošana garastāvokļa uzlabošanai vairāk attiecināma uz sievietēm nekā uz stiprā dzimuma pārstāvjiem. Amerikāņu medicīnas asociācija 2011. gadā publicēja pētījumu, kurā bija apsekoti 50 tūkstoši sieviešu vairāku desmitu gadu garumā, un secināja, ka sievietes, kas ik dienu izdzēra 2 līdz 3 kafijas krūzes dienā, par 15 procentiem mazāk sirga ar depresiju nekā tās, kuras kafiju nedzēra. Zinātnieki ir pārliecināti, ka garastāvokļa uzlabošanās iemesls ir kafijas augstais antioksidantu īpatsvars sastāvā.

  1. Samazina risku saslimt ar noteiktu veidu onkoloģiskajām slimībām

Pasaules veselības organizācija (PVO) ir paziņojusi, ka mērena kafijas lietošana mazina riskus saslimt ar dzemdes un aknu vēzi. Šeit atkal īpaša nozīme ir antioksidantu īpatsvaram kafijā.

  1. Samazina risku saslimt ar multiplo skrelozi

Neiroloģijas, neiroķirurģijas un psihiatrijas žurnāla (The Journal of Neurology, Neurosurgery, & Psychiatry) pētnieki atklāja, ka vismaz četras kafijas tases dienā var samazināt risku saslimt ar multiplo skrelozi un pat samazināt atkārtotu saslimšanu. Zinātnieki ir pārliecināti, ka kafijas lietošana palīdz samazināt nervu iekaisumu, kas ir cēlonis saslimšanai ar multiplo skrelozi.

  1. Palīdz novērst saslimšanu ar Alcheimera slimību

Kafijas lietošana ikdienā jau gadu desmitus tiek uzskatīta kā profilaktisks līdzeklis cīņā pret Alcheimera slimību un demenci. Viela, kas pasargā no šūnu bojājumiem un mutācijām, ir alkaloīds trigonellīns.

  1. Uzlabo sportiskās aktivitātes

Zinātnieki iesaka kofeīnu uzņemt pirms treniņa, lai uzlabotu sniegumu un varētu trenēties ilgāk un vairāk. Ir veikts un publicēts pētījums britu žurnālā “Sporta zinātne” (The British Journal of Sports Science), un pierādīts, ka cilvēki, kuri dzēra kafiju pirms skrējiena uz trenažiera, kopējo kilometrāžu veica ātrāk par 4,2 sekundēm nekā kontroles grupa.

  1. Aizsargā aknas

Vēl viens iemesls justies labi, dzerot rīta kafiju? Kafijas lietotājiem ir samazināts risks saslimt ar aknu cirozi. Izdzerot tikai divas kafijas tasītes dienā, risks saslimt ar šo slimību samazinās par 43 procentiem.

  1. Insults

Vai zināji, ka vairāk nekā 15 miljoni cilvēki katru gadu pārdzīvo insultu? Vai to, ka insults ir viens no iemesliem, kāpēc cilvēki kļūst nespējīgi atgriezties ikdienā? Saslimšanu ar insultu var novērst, ievērojot dažu paraduma maiņu, viens no tiem – atmest smēķēšanu. Iekļaujot ikdienas kafijas krūzi brokastīs, var samazināt insulta riskus. Pētījumi liecina, ka, izdzerot vismaz divas kafijas tasītes dienā, var samazināt insulta iespēju līdz pat 14 procentiem.

  1. Novērš acu tīklenes bojājumus

Kornellas Universitātes (University of Cornell) apstiprina, ka antioksidanti kafijā var palīdzēt novērst acu tīklenes bojājumus novecošanas vai glaukomas gadījumā. Antioksidants, ko satur kafija, tiek saukts par hlorogēnskābi. Tā palīdz samazināt oksidatīvo stresu acs tīklenei, kuras plānajai audu kārtai šī stresa rezultātā pietrūkst skābekļa. Palielināts oksidatīvais stress veicina sliktu redzi, tīklenes deģenerāciju un pat redzes zaudēšanu.

  1. Palīdz palikt koncentrētam un modram

Svarīgākais iemesls, kāpēc lielākā daļa no mums sniedzas pēc rīta kafijas, ir tas, ka tā palīdz pamosties. Kofeīns manāmi uzlabo garīgo modrību, pateicoties centrālās nervu sistēmas stimulēšanai. Visvairāk kofeīns iedarbojas uz smadzeņu daļām, kas ir atbildīgas par atmiņu un koncentrēšanos spēju.

  1. Cīnās ar migrēnas galvassāpēm

Kofeīns ir viena no galvenajām sastāvdaļām daudzos sāpju mazinošos medikamentos, tāpēc nav nekāds pārsteigums, ka bieži pret migrēnas galvassāpēm cīnās ar stipras melnas kafijas tasi. Tā vai citādi katrs organisms reaģē uz kofeīnu savādāk, tāpat kā dažādiem galvassāpju paveidiem. Pētījumos ir pierādīts, ka tase stipras kafijas labāk iedarbojas, ja tā netiek lietota ik dienu, jo organisms pierod pie pozitīvajiem kafijas efektiem.

  1. Pagarina dzīves ilgumu

Mērena kafijas lietošana bez dabīgiem un mākslīgiem saldinātājiem samazina iespēju pāragri nomirt ar kādu no slimībām līdz pat 24 procentiem.

Tulkojusi Iveta Benhena-Bēkena

Avots: gethealthyu.com

Komentāri 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Draugiem.lv pase
youtube icon
Abonēt youtube