Foto: Valsts kanceleja/Flickr

“Rail Baltica” projekts beidzot “nolaidies uz zemes”  un vilciena trases risinājumus pārskata, lai kaut cik tuvotos reāli pieejamajam naudas apjomam. Tikai viens piemērs – uz pirmajiem četrdesmit “Rail Baltica” kilometriem, mainot uzbēruma augstumu, plāno ietaupīt ap simt miljoniem eiro jeb piektdaļu no posma izmaksām, atsaucoties uz Latvijas Televīzijas raidījumu “de facto”, vēsta lsm.

Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Kristīne Malnača raidījumam saka: “Tas, ko ir apsolījis uzņēmums “Eiropas dzelzceļa līnijas” – jūnijā ir sagaidāms, ka visi dokumenti būs kārtībā, būs iegūti nepieciešamie saskaņojumi un akti parakstīti un darbi tiks uzsākti.”

Šobrīd stāsts ir par pirmajiem desmit kilometriem un četrām būvatļaujām. Tām secīgi šovasar būtu jāpievienojas vēl trim atļaujām par nākamajiem divdesmit kilometriem. Kopā – trīsdesmit.

Projekti un attiecīgi būvatļaujas nāca ar pamatīgu kavēšanos. Atbildība par projektēšanas procesu līdz šim gūlās uz Baltijas valstu kopuzņēmumu “RB Rail”, kas izpelnījies daudz kritikas par nerēķināšanos ar realitāti, plānojot Eiropas platuma dzelzceļu. Tagad plānots atgriezties pie zemes, un sagatavotos projektu risinājumus pārskata.

“Tajā brīdī, kad tapa šie tehniskie noteikumi, trešo pušu prasības … un kad projektu sāka būvēt, tolaik bija cita izpratne arī par šo projektu un bija vēlme līdz ar “Rail Baltica” infrastruktūru attīstīt arī tai piegulošo infrastruktūru tādā vēlamā nākotnes redzējumā. Tagad, apzinoties finansiālās iespējas, kas ir stipri ierobežotas, mēs aicinām arī trešās puses pārskatīt šos savus uzstādījumus un tehnisko noteikumu prasības, un aicinām meklēt tomēr vienkāršākus risinājumus,” stāsta Malnača.

Trešās puses – tās ir, piemēram, pašvaldības vai “Latvijas valsts ceļi”. Aptuvenas aplēses liecina, ka, piemēram, uz ātrgaitas dzelzceļa pirmā posma aptuveni 40 kilometriem šādi varētu ietaupīt pat ap simt miljoniem eiro jeb aptuveni piekto daļu. Viena no iecerēm ir mainīt vairākus divlīmeņu šķērsojumus, uz augšu paceļot autoceļu. Ja otrajā līmenī būvētu dzelzceļa trasi, kā sākotnēji iecerēts, tad ietekme dabā būtu vairāku kilometru garumā uz abām pusēm, kas arī izmaksā daudz dārgāk, jo būtu vajadzīgs daudz augstāks uzbērums lielā posmā.

Projektēšanas funkciju ar šo gadu pakāpeniski pārliek uz “Eiropas Dzelzceļa līnijām” – tas vienlaikus būs atbildīgs gan par projektiem, gan būvniecību. Savukārt par kopuzņēmumu “RB Rail” satiksmes ministrs izteicis priekšlikumu kaimiņvalstu kolēģiem to būtiski samazināt – gan darbinieku skaitu, gan izmaksas. Neformāli izskanējis, ka pat uz pusi, ataucoties uz raidījumu, vēsta lsm.

Kopējo, no jauna, kaut aptuveni aplēstu trūkstošo summu visai pirmajai kārtai Latvijā, vēl neviens nav gatavs saukt. Igauņi paziņojuši, ka viņiem trūkstot pusmiljarda.

Gan EDZL, gan Satiksmes ministrijā mēģina uzsvērt, ka neesot pamata apgalvojumiem, ka Igaunijā trases būvniecība izmaksā būtiski mazāk nekā Latvijā. Pēc viņu interpretācijas – Igaunijā trases būvdarbu iepirkums veikts pēc zemākās cenas principa, kas vēl varot mainīties uz augšu, savukārt Latvijā nosolītā summa esot griesti, bet faktiskās izmaksas varot iet tikai uz leju, ziņo raidījums.

Lasiet arī:

Brīvība nav pašsaprotama, tā jāizcīna atkal un atkal – ko atklāj Latvijas horoskops

Kleinbergs: Bijām milimetra attālumā no prokremliskas Rīgas izsaimniekošanas koalīcijas

Mūžībā devies kino un video operators, kurš pārstāvējis veselu kino ēru

Sāk vākt parakstus 14. Saeimas atlaišanai, uzsverot, ka tā jāaizslauka vēstures mēslainē

Kad ētikai zūd robežas jeb četri psiholoģiski eksperimenti, kas šokēja pasauli

Saistītās tēmas: Rail Baltica

youtube icon
Abonēt youtube