Latvijas sabiedrībā arvien vairāk cilvēku izvēlas Latvijas dizaineru darinātus tērpus.Mēs tikai varam lepoties ar drosmīgajiem un ambiciozajiem modes dizaineriem, kas katru gadu rada pārsteigumu pilnas kolekcijas, ar ko iepriecināt pašmāju un pat ārzemju modes piekritējus. Ar Latvijas modes patriotes un modes mārketinga speciālistes RITAS ERDMANES palīdzību noskaidrojām, kādas ir šīs sezonas modes tendences, kā arī kuriem pašmāju modes dizaineriem ir izdevies šosezon radīt acīm tīkamus un oriģinālus tērpus.

Dārgi, bet ekskluzīvi tērpi

Diemžēl, bieži vien latviešu dizaineru radītais apģērbs ir pārāk dārgs, lai to iegādātos liela daļa vienkāršās sabiedrības cilvēku. Salīdzinoši augstās dizaineru apģērbu cenas, lielākoties, ir tādēļ, ka kolekcijas tiek šūtas nelielos apjomos. Ir jāizstrādā paraugi, lekāli (piegrieztnes) jāsagatavo šūšanai- tas ir laikietilpīgs process, daudz individuāla augsti kvalificēta darba, kura izmaksas ir daudz augstākas, nekā masveida ražošanai Ķīnā. Audumu iepirkt mazos apjomos vienmēr ir dārgāk nekā daudzumā – kolekcijas ir nelielas un interesantas – daudz dažādības.

Dārdzība salīdzinošs jēdziens. Piemēram, mums ir ekskluzīva iespēja ieiet veikalā vai salonā, satikt un personīgi aprunāties ar dizaineri vai īpašnieku. Lai iegādātos Latvijas populārāko dizaineru kleitas, kuras diezgan viegli ir iegūt pat vienā eksemplārā, vai skates paraugus, jārēķinās ar 300-500 EUR, bet mēs varam būt pilnībā droši, ka otras tādas nebūs, savukārt Itālijā šāds prieks maksās vismaz pāris tūkstošus.

Kas aktuāls šovasar?

Ja interesējies par to, kādās krāsās šosezon tērpties, tad modes Rita Erdmane min, ka šajā vasarā aktuāli ir pasteļtoņi un spēles ar faktūrām, materiāliem, apģērbu kārtainību, krāsu niansēm. Daiļā dzimuma pārstāvēm, kas vēlas izcelt savu sievišķību, labi piestāvēs gan brīvi silueti, gan piegulošāks apģērbs, kuros iestrādāti volani un mežģīnes.

Latvijas modes mākslinieki ir radošas personības, iedvesmojas no mākslas, mūzikas, dabas – bet reizēm arī no pazīstamiem ārzemju zīmoliem: “Mode ir bizness, ir cilvēki, kas šīs tendences rada vairākiem gadiem uz priekšu, prezentē tās un dizaineri visā pasaulē tās ievēro. Spilgts piemērs – mēs visi atpazīstam lietas, kas radītas 80.tajos gados, tā laika frizūras, apģērbu, automašīnas.  Protams, atšķiras aktualitātes – katrā reģionā, valstī ir kas savs. Lielākoties mēs redzam aktuālās tendences ietvaros katra dizainera rokrakstu, kas mainās gadu gaitā. Ir, protams, mākslinieki, kas rada un atšķiras. Latvijā ir daudz radošuma”, stāsta Rita.

Katram modes dizainerim, protams, ir savs klientu un sekotāju loks. Modes eksperte min modes dizainerus ar pašlaik spilgtākajiem rokrakstiem latviešu modē:

 

NATĀLIJA JANSONE – viņa ieņem stabilu vietu Latvijas modē ar valkājamo ikdienas eleganci, kvalitatīvu apģērbu no labiem audumiem, prasmi veidot piemērotus piegriezumus jebkura izmēra figūrai un ilgtspējīgu dizainu.

Natālija Jansone Natālija Jansone Natālija Jansone

 

NARCISS – izceļas ar mūsdienīgām, dzīvespriecīgām, košām, drosmīgām un sievišķīgām kolekcijām. Ja ir interese par cenu ziņā pieejamākām apģērbu līnijām, tad varam ieteikt jaunumu no šī paša dizainera – Narciss by Narciss.

 

KATYA KATYA SHEHURINA – spēj apburt ar ekskluzīvajām un sevišķi sievišķīgajām vakarkleitām, romantiskajām mežģīņu kāzu kleitām elegantās vintage noskaņās. Zīmols piedāvā arī pēc pasūtījuma šūtus tērpus.

 

AMORALLE – dāmu iecienīts zeķu, veļas un nakts tērpu zīmols. Amoralle zīmolu raksturo sievišķība, greznas detaļas un augumu formu izceļoši silueti. Katrs modelis tiek darināts ar rokām no augstākās kvalitātes zīda un mežģīnēm, piešķirot īpašu uzmanību detaļām.

Amoralle

 

BRUN! Atelier – klasiski krekli un uzvalki kungiem, blūzes un kostīmi dāmām, prasmīgu drēbnieku, tepat Rīgā šūti pēc indivi…duāla pasūtījuma, ieklausoties katra klienta vēlmēs un īpaši viņam radot personībai piemērotu un augumam atbilstošu apģērbu.

 

DACE BAHMANN – izceļas ar sievišķīgiiem, figūrai komplimentējošiem piegriezumiem, vieglu eleganci un interesantiem materiālu savienojumiem – āda/audums. Zīmols priekšroku dod dabīgiem materiāliem, individualitātei un jaunā meklējumiem, īpašu uzmanību veltot jutekliskām kleitām kā sievietes visiekārojamākajam un sievišķīgākajam apģērba gabalam.

Dace Bahmann Dace Bahmann Dace Bahmann

 

TANTI  (dizainere Olga Kolotova) pavasarī prezentēja rudens – ziemas kolekciju, kuras oversized mēteļi, stepējumi un saprotamie valkājamie silueti ir apģērbs, kas būs aktuāls vairākas sezonas. Tulkojumā no itāļu valodas zīmola Tanti nosaukums nozīmē “daudz”, –  daudzas stundas, daudzas minūtes, daudzas pieredzes, daudzas vēlmes, daudzi sapņi. Katra zīmola kolekcija ir atsevišķs stāsts par dažādām sievietēm, dažādiem tēliem un dažādiem dzīves stāstiem. Tanti kolekciju vadlīnijas ir elegantas formas un inovatīvas līnijas klasiskajā dizainā. Zīmola mērķis ir radīt ilgspējīgu modi, kura savu aktualitāti nezaudē vairākas sezonas.

 

ANNA LED (Anna Ledskalniņa) kolekciju rokraksts gadu gaitā veidojas un mainās, saglabājot latvisko dabiskumu un eleganci, bet pārsteidzot ar materiālu savietojamību un kārtainību, sevišķi interesanta būs 2016/17 ziemas kolekcija. Modes dizaineres ANNA LED stils ir atpazīstams un neatkārtojams – dabīgi materiāli un nevainojams piegriezums, neuzkrītošs šiks un elegance, uzmanība detaļām.

 

Reizēm mākslas un modes robeža ir tik trausla, ka Latvijas modes mākslinieki rada īstus šedevrus un mums ir laimejies, ka tie ir arī valkājami! Ja esi vairāk ekstravagantas modes piekritējs, tev patīk spēlēties ar tēlu un ar apģērbu, riskēt, izcelties citu cilveku vidū, vai arī esi brīvdomātājs, kam mode neinteresē, bet svarīgākais – izpaust ar apģērbu savu personību, tad vari aplūkot tādus dizaineru veikumus, kuriem ir izdevies realizēt neparastas idejas savās apģērbu kolekcijās. Iespējams, atradīsi savai garderobei kādu izcilu papildinājumu: mākslinieciski augstvērtīgu, oriģinālu un nekomerciālu apģērbu var iegādāties no Latvijas Mākslas akadēmijas studentiem – viņu kursa darbu skates modeļus (Paviljons, Jarmarka).

 

MARE UN ROLS – pirmais latviešu zīmols, kas ir papildinājis Parīzes “Fashion Week” programmu. Šis zīmols ir iekļauts grāmatā “Pattern: 100 designers, 10 curators” kā viens no simts mūsdienu talantīgākajiem dizaineriem. MARE UN ROLS tērpus iegādājās Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

 

 

TUNDRA HATAar šīs kolekcijas veidotajām cepurēm dod iespēju uzlabot omu un iedrošināt eksperimentālām pārdomām un personīgiem izaicinājumiem sava vizuālā tēla jaunradei. TUNDRA HATA ir eksperimentāla cepuru dizaina darbnīca – ateljē ar dažādām piesaistītām aktivitātēm, tādām kā meistarklases, …izstādes, cepuru terapija, vieta, kur iespējams cepuri pasūtīt, izveidot, uzadīt, uztamborēt, uzšūt, izšūt, uzpīt, salabot, samainīt, izrotāt, atsvaidzināt, iznomāt, pārkrāsot, ziedot, veidot jaunas piegrieztnes un formas.

 

STATUS BY SHTAMGUTSLatviešu dizains sieviešu un vīriešu modē – apģērbā un aksesuāros. Apģērbu kategorija tiek raksturota kā gatavs valkāšanai Lux. Savu stilu dizaineris raksturotu kā pielāgoties spējīgu, arhitektonisku, ģeometrizēta romantika. No lakonisma līdz avangardam. No vēsturiski nostaļģiska futūrisma līdz mūsdienīgam apģērbam. Robežas ir interesanti pārkāpt, sajaukt un radīt ko jaunu. Veido apģērbu gan vīriešiem, gan sievietēm, kā arī bērniem un jauniešiem. Rada apģērbu skatuvei, reklāmas kampaņām, ikdienai un svētkiem. Iedvesmojas pilnīgi no jebkā – tas var būt mākslas darbs, arhitektūra, socioloģiski vēsturiskie procesi, dzīvā un nedzīvā daba – iedvesmai nav robežu.

 

ELĪNA DOBELE – kvalitatīvi, smalki niansēta dizaina ādas apavi. Radot savas kolekcijas, Elīna iedvesmojas no savas arhitektes pieredzes, veidojot kurpes kā mazas mājiņas.

 

 

 

KETA GŪTMANE – konceptuāls sieviešu apģērbu zīmols, kuru 2013.gadā aizsākusi modes maksliniece Keta Gūtmane, savienojot klasisko apģērbu šūšanu/drēbniecību ar urbānu avangarda estētiku. Laikmetīga monohroma palete rada tīru estētiku un akcentē detaļas. katrā kolekcijā dizainere spēlējas ar vizuālo tēlu un eksperimentē. Keta Gūtmane darbojas ar modi kā paņēmienu un izteiksmes formu. Viņa apģērbā saskata multifunkcionālu objektu, kas ir kā valoda, ieņemot daudzveidīgas izteiksmes formas un atspoguļojot svarīgus jautājumus, sajūtu un pieredzi. Gūtmanes darbība aptver ne tikai apģērba dizainēšanu, bet arī īsfilmu un mākslas instalāciju “modelēšanu”.

keta-ss16-lookbook56512-450x670

 

SIN ON THE BEACH jauns zīmols, ko 2012.gada dibināja stiliste un dizainere Anna Kustikova. Zīmols specializējas pludmales modē, tie ir autores apdrukāti peldkostīmi un katrai kolekcijai raksturīgs ironisks zemteksts. SIN ON THE BEACH veiksmīgi eksperimentē ar laiku radot spilgtus pludmales komplektus.

Foto: publicitātes foto

Saistītās tēmas:

youtube icon
Abonēt youtube