Karstā laikā ir ļoti svarīgi sekot līdzi savai pašsajūtai, jo pārkaršana var izraisīt dehidratāciju un saules dūrienu pat tad, ja dariet savu ikdienas darbu un pat neatrodaties pie ūdens tilpnes. Ja jūs spēsiet savam ķermenim radīt komfortablus apstākļus, tad paši kļūsiet daudz mierīgāki, jo siltums palielina stresu, spriedzi, un bieži vien var novest pie kairinājuma. Irs daudz vaidu, kā izvairīties no karstuma, un gandrīz visi no tiem neprasa ievērojamus izdevumus.

1.Nepavadiet laiku saulē pašā karstākajā dienas laikā. Vasarā šim padomam ir visai grūti sekot līdzi, it īpaši, kad ir tik daudz aktivitāšu un darīšanu ārpus mājas, taču par to ir vērts padomāt. Cenšaties nenodarboties ar sportu, nedoties ekskursijās, it īpaši nesēdiet saulē pusdienlaikā. Vislabāk ir ierobežot savu atrašanos uz ielas no plkst.10:00 līdz 16:00 gada karstajos mēnešos. Ja jums tomēr ir nepieciešams šajā laika posmā atrasties uz ielas, saules gaismā, tad mēģiniet vairāk uzturēties ēnas pusē. Svarīgi, protams, ir arī dzert daudz ūdens.

Sauļošanās aizsargkrēms un saulesbrilles neglābs jūs no karstuma, bet to izmantošana vasarā ir nepieciešama, jo saules apdegumi var radīt ne tikai sāpes, bet arī atņem jūsu ķermenim šķidrumu.

2.Planojiet uz priekšu. Lai arī ko jūs darītu uz ielas, ja jums būs plāns, jūs spēsiet samazināt nevajadzīgu sarbību skaitu karstumā. Piemēram, ja jūs dodaties pārgājienā, katru dienu studējiet karti un aprēķiniet optimālo maršrutu. Ja jūs dodaties peldēt, domājiet par to, cik ilgi jūs varat atrasties ūdenī, jo arī šajā laikā saule silda jūsu ķermeni. Ja jums nepieciešams kaut kur braukt ar mašīnu, pārliecinieties, ka tajā darbojas gaisa kondicionieris.

Kā daļu no sava plāna iekļaujiet arī laika prognozi. Tas ir ļoti svarīgi, jo gaisa temperatūra vien nespēs parādīt pilnīgu ainu – svarīgi ir ņemt vērā arī mitrumu. Atcerieties, ka, ja laukā spīd spēcīga saule un pūš vējš, ir lielāka iespēja, ka dabūsiet saules dūrienu.

3.Izvēlieties vienkāršu apģērbu. Vislabak ir vilkt kaut ko vieglu un brīvu. Jums būs vēsāks, ja apģērbs būs gaišā krāsā, jo gaišie apģērbi vairāk atstaro sauli un karstumu. Labi derēs šorti un maika ar īsām rokām, bet ja jums nepieciešams ilgi staigāt vai strādāt saulē, tad krekls ar garām rokām un bikses varēs jūs labāk pasargāt no saules apdegumiem. Sintētiskajos audumos jums būs pārāk karsts, tāpēc vislabāk in valkāt vieglu kokvilnas apģērbu. Neaizmirstiet apsegt galvu. Platmale spēs jūs pasargāt no saules, taču ekstremāli karstos laikapstākļos tā tikai pasliktinās situāciju, jo tā saglabā siltumu.

Mēginiet izmantot mazāk kosmētikas. Lieks kosmētikas daudzums var izraisīt papildus svīšanu un ķermenis kļūs karstāks, it īpaši sejas zonā. Glabājiet kosmētiku ledusskapī – tā būs vēsa, kad uzklāsiet to uz sejas, ķermeņa un kājām.

Nēsājiet pēc iespējas mazāk aksesuāru. Metala priekšmeti saulē spēcīgi sakarst, un jo mazāk to atradīsies uz jums, jo labāk.

Ja jums ir gari mati, novāciet tos no sejas, matus sasienot astē. Bet, ja jums ir īss matu griezums, tad mēģiniet to sakārtot tā, lai galvai būtu nedaudz vieglāk un vēsāk.

4.Valkājiet elpojošus apavus. Tā saucamās iešļūcenes ir labi piemērotas atpūtai, bet citām darbībām izvēlieties apavus, kas ir izturīgi, ērti un nekritīs nost no kājām. Nedrīkst aizmirst par zeķēm, kas izgatavotas no dabīgiem materiāliem – tie uzsūks mitrumu un jums nebūs karsti.

Nevajag domāt, ka bez apaviem jums būs vēsāks. Daudzas ietves tiek stipri sakarsētas ar sauli un var pat apdedzināt jūsu kājas. Parkos skatieties zem kājām un uzmanieties no dzīvnieku fekālijām vai asiem priekšmetiem, stikliem.

5.Dzeriet pēc iespējas vairāk šķidruma. Ūdens paglābs jūs no karstuma, un to nepieciešams dzert pat tad, ja najūtaties izslāpis. Ūdeni, kas pirkts pudelēs, būs vieglāk pārnēsāt līdzi un ērtāk lietot. Sasaldējiet ūdens pudeli un ņemiet to sev līdzi. Siltums ar laiku izkausēs ledu un pat karstumā jūs varēsiet baudīt patīkami vēsu ūdeni. Aptiniet pudeli ar dvieli, lai novērstu mitruma nokļūsanu uz citām mantām.

Izvairieties no saldiem dzērieniem, piemēram, kolas, kā arī nelietojiet alkoholu. Ierobežojiet to dzērienu lietošanu, kura sastāvā ir kofeīns, ieskaitot tēju un kafiju, jo tie veicina dehidratāciju.

Ūdeni ir iespējams ne tikai dzert – izsmidziniet to uz sevis, kad laukā ir ļoti karsts. Piepildiet smidzināšanas pudeli ar ūdeni un atstājiet to ledusskapī. Karstumā izvelciet pudeli ārā un apsmidziniet seju un ķermeni.

6.Ēdiet. Pārtika palīdz jums atdzist, bet tikai tad, kad izvēlaties pareizo pārtiku. Ēdiet salātus, svaigus augļus un dārzeņus. Karstumā izvairieties no gaļas un citiem produktiem ar augstu olbaltumvielu saturu, jo tie paaugstina vielmaiņu un ķermeņa temperatūru, kas arī var novest pie dehidratācijas.

Atsakieties no neveselīgās pārtikas – šajā ēdienā nav pietiekami daudz barības vielas, tā ir trekna, asa, kā arī tā nespēs jūs nodrosināt ar enerģiju, kas ir nepieciešama, lai cīnītos ar karstumu. Ja tomēr plānojat ēst tāda veida pārtiku, tad arlieciet to uz vakarpusi, kas būs vēsāks laiks. Centieties pirkt produktus, kurus nav nepieciešams gatavot, lai jums nebūtu jāieslēdz plīts.

Vasarā ļoti labi ir ēst dažāda veida ausktās zupas. Ja jūs vēl nekad tādas neesat mēģinājuši, tad šis ir pats piemērotākais laiks, lai pagatavotu ko tādu!

7.Izmantojiet ventilatorus. Tie atdzesē gaisu, pastāvīgi to izkliedējot telpā. Rokas ventilators ir ļoti ērti izmantojams uz ielas vai savā darba vietā.

Jūs varat arī izgatavot tā saucamo iztvaikošanas dzesētāju. Nolieciet bļodu ar aukstu ūdeni pie ventilatora tā, lai tas pūstu uz ūdens. Jūs varat arī ūdenī mērcēt dvieli un nostiprināt to pie ventilatora tā, lai gaisma plūsma ietu caur mitro audumu. Tikai atcerieties, ka audums nekādā gadījuma nedrīkst iekļūt asmeņos!

8.Dodiet savam ķermenim laiku, lai pierastu pie jaunajiem laikapstākļiem ceļojumā. Tūristi nereti vēlas saglabāt savu ierasto dienas ritmu valstīs, kur klimats ir siltāks nekā savā dzimtajā valstī. Tā ir ļoti izplatīta kļūda, kas var kaitēt jūsu organismam. Nespiediet sevi nostaigāt milzīgus gabalus, lai apskatītu kādu pilsētu – dodiet sev laiku, lai pielāgotos. Parasti tas aizņem dažas dienas. Kad esat pieraduši pie apstākļiem, variet pamazām palielināt slodzi, lai atgrieztos savā ierastajā ritmā.

Saistītās tēmas:

Komentāri 0

youtube icon
Abonēt youtube