Kartupeļi var būt daļa no viegla un veselīga uztura, ja vien tu tos pareizi sagatavo. Vārīti kartupeļi ir labi, bet frī kartupeļi un kartupeļu čipsi – nē.

Kartupeļi satur daudz kālija (ieteicams sirds slimniekiem), B grupas vitamīnus un C vitamīnu. Kopumā kartupelis sastāv no 80% ūdens un daudz cietes, t.i., ogļhidrātu, kas nodrošina mūsu organismam enerģiju. Bieži dzirdēts par kartupeļa neveselīgumu, bet jāpiekrīt tiem, kuri saka – labāk uzņemt ogļhidrātus ar kartupeļiem, nekā ar cukuru.

zharenaya-kartoshka
Kartupeļi ir ieguvuši sliktu reputāciju saistībā ar dažādām diētām. Lai gan tajos ir augsts ogļhidrātu līmenis, tie joprojām ir labs šķiedrvielu, kālija un C vitamīna avots, it īpaši, ja tos ēd ar mizu. Starp citu 100 g kartupeļu satur 72 kalorijas, bet tikpat daudz rīsi, kurus pieskaita pie diētiskiem produktiem, satur 117 kalorijas.
Kartupeļus bieži vien pasniedz ar kādu piedevu, kurai ir augsts tauku saturs, piemēram, sviestu, krējumu vai mērci, kas padara šo ēdienu kalorijām bagātu.

french_fried_potatoes

Frī kartupeļi nav veselīgi vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, tiem ir pievienoti papildu tauki. Kartupeļi, kas tiek cepti kā frī vai čipsi, satur toksisku vielu – akrilamīdu.
Ir pierādīts, ka akrilamīds izraisa vēzi laboratorijas dzīvniekiem, bet precīzi nav zināms, kāda līmeņa risku akrilamīds nodara cilvēkiem.

Kartupeļi var saturēt arī tādu ķīmisku vielu kā solanīns, kas ir cilvēka organismam kaitīga viela. Solanīns parasti veidojas kartupeļu asnos, kad kartupeļi ir jau sadīguši un sažuvuši. Tā kā solanīns šķīst ūdenī, tad saasnojušus kartupeļus vēlams vārīt, nevis gatavot ceptā veidā. Tā paša iemesla dēļ kartupeļu novārījumu pavasara mēnešos neiesaka izmantot mērču un zupu pagatavošanai.

Derīgi padomi kartupeļu ēdienu gatavotājiem
Kartupeļi ir jāmizo ar nerūsējošu nazi – saskarē ar dzelzi noārdās C vitamīns.
Tā kā C vitamīns un minerālvielas koncentrējas kartupeļa ārējā slānī, tad mizojot biezas mizas, tas viss var izzust.
Kartupeļus nedrīkst uzglabāt kopā ar sīpoliem, tad kā vieni, tā otri ātri bojājas.
Ja ēdienu (zupu, sautējumu u.c.) sastāvā ir skābi produkti (skābēti gurķi, skābēti kāposti, skābenes), kartupeļus jāpievieno pirms šiem produktiem, jo skābā vidē tie neizvārās, bet paliek cieti.
Apsaluši kartupeļi pirms vārīšanas uz minūti jāievieto aukstā ūdenī.
Lai kartupeļi vārot neizjuktu, tiem savlaicīgi nolej ūdeni un izsautē tvaikos;
Ar mizu vārītos kartupeļus vieglāk notīrīt, ja tos pēc vārīšanas aplej ar aukstu ūdeni.
Kartupeļu biezenim ieteicams pievienot iepriekš uzvārītu pienu. Ja pievienosi aukstu, biezenis kļūs pelēcīgs.
Lai pankūku gatavošanai sarīvēti kartupeļi nekļūtu tumši, tiem jāpielej nedaudz karsta piena.
Pirms cepšanas ieteicams kartupeļus nosusināt salvetē, jo mitrums kavē garoziņas izveidošanos.

Saistītās tēmas: Ēdienskartupeļiuzturs

Komentāri 0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Draugiem.lv pase
youtube icon
Abonēt youtube