Šodien veiktās izmaiņas ātrgaitas dzelzceļa līnijas projekta “Rail Baltica” īstenotāja AS “RB Rail” padomē grauj Latvijas tēlu, un tās neatbilst labas pārvaldības standartiem, atzina Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta Latvijas pārstāvniecības vadītājs Andris Grafs.
Viņš uzsvēra, ka šodien akcionāru veiktās izmaiņas Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail” padomē neatbilst Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) labas pārvaldības standartiem, jo Latvijas valsts kā uzņēmuma īpašniece nav definējusi un publiskojusi konkrētas prasības padomes locekļu kandidātu pieredzei un kompetencēm.
“Izmaiņas padomes sastāvā veiktas necaurskatāmā veidā, kā rezultātā no valdībām un dzelzceļa uzņēmumiem neatkarīgais padomes loceklis aizstāts ar “Latvijas Dzelzceļa” darbinieci. Fakts, ka īsu brīdi pēc Latvijas uzņemšanas OECD tiek turpināta daudz kritizētā prakse amatpersonu iecelšanā, ir negatīvs signāls gan starptautiskajiem investoriem, gan partneriem,” norādīja eksperts.
Grafs stāstīja, ka “RB Rail” padome atbild par starptautisku piecu miljardu vērta projekta uzraudzību. Tāpēc Baltijas valstu valdībām un “RB Rail” akcionāriem padomes sastāvā jāiesaista neatkarīgi padomes locekļi ar ievērojamu starptautisku pieredzi privātajā sektorā un liela mēroga projektu īstenošanā. Tas veicinātu veiksmīgu padomes darbu, kā arī projekta īstenošanu atbilstoši budžetam un paredzētajā termiņā.
“Par starptautiskai praksei neatbilstošu pārvaldību liecina arī atsevišķu ministriju nepamatotā iejaukšanās valstij piederošo uzņēmumu operatīvo lēmumu pieņemšanā. Joprojām ministrijām ir tieša ietekme uz šo uzņēmumu iepirkumiem virs 142 000 eiro. Šajā kontekstā jāpiemin arī tas, ka šogad KPMG veica padziļinātu izpēti par aviokompāniju “airBaltic”, iesakot samazināt uzraudzības institūciju iesaistes līmeni operatīvo lēmumu pieņemšanā. Kā piemērs jāmin arī Satiksmes ministrijas prasība tās paspārnē esošo kapitālsabiedrību padomēm saņemt ministrijas piekrišanu uzņēmuma valdes atsaukšanai un ievēlēšanai, kas ir tieša iejaukšanās padomes darbā un neatbilst OECD standartiem,” informēja eksperts.
Pēc viņa domām, šāda prakse pastiprina arī bažas par politisku ietekmi uzņēmumu valdes locekļu atlases procesā. Atsevišķos gadījumos darbam uzņēmumu padomēs tiek virzīti ierēdņi un cilvēki, kuri tieši vai netieši ir saistīti ar ministriju vai tās politisko vadību, kā, piemēram, uzņēmumā “Augstsprieguma tīkls”.
Jau ziņots, ka ātrgaitas dzelzceļa līnijas projekta “Rail Baltica” īstenotāja AS “RB Rail” padomē iecelta VAS “Latvijas Dzelzceļš” Juridiskā departamenta direktores vietniece administratīvajos jautājumos Vineta Rudzīte un “Rail Baltica statyba” valdes loceklis Daniels Dolgihs, aģentūru BNS informēja “RB Rail” pārstāvji.
Šodien “RB Rail” akcionāri – “Rail Baltic Estonia”, “Eiropas Dzelzceļa līnijas” un “Rail Baltica statyba” – ir apstiprinājuši jauno “RB Rail” padomi.
Tajā darbu turpinās “Rail Baltic Estonia” padomes loceklis Anti Mopels, “Rail Baltic Estonia” izpilddirektors Indreks Oravs, “Latvijas Dzelzceļa” valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš un “Rail Baltica statyba” direktors Daiņus Budris.
Izmaiņas “RB Rail” notika, jo Lietuvas akcionārs nolēma atsaukt vienu no tā pārstāvjiem “RB Rail” padomē. Saskaņā ar akcionāru līgumu šādā gadījumā ir jāatsauc viss padomes sastāvs un jāieceļ jauns. Padome sastāv no sešiem locekļiem – katrs akcionārs izvirza divus no tiem. Padomes locekļi tiek iecelti uz trim gadiem.
“RB Rail” ir 2014.gada oktobrī dibināts triju Baltijas valstu kopuzņēmums. “RB Rail” vienlīdzīgi akcionāri ir SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” no Latvijas, “Rail Baltica Statyba” no Lietuvas un “Rail Baltic Estonia” no Igaunijas.
“RB Rail” ir “Rail Baltic/Rail Baltica” projekta centrālais koordinators. Projekts paredz ātrgaitas dzelzceļa līnijas izbūvi no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai. “Rail Baltic/Rail Baltica” būs elektrificēta pasažieru dzelzceļa līnija, piedāvājot videi draudzīgu un modernu transporta iespēju.
Informācija: BNS