Tiešā tirdzniecība ir kļuvusi par izplatītu pārdošanas metodi, un ar interneta un sociālo mediju sniegtajām priekšrocībām mēs piedzīvojam tās popularitātes stabilu pieaugumu. Tiešās tirdzniecības spēks slēpjas personīgajā attieksmē pret klientu un servisā, ko tā nodrošina, uzskata Gintautas Zaleckas, Baltijas Tiešās tirdzniecības kompāniju asociācijas ģenerālsekretārs.
Tiešās tirdzniecības popularitāte dažādās valstīs atšķiras, bet kopējā tendence ir viennozīmīga – šī nozare aug. Eiropā, vadoties pēc tirgus lieluma, līdere tiešajā tirdzniecībā ir Vācija. Ja vadās pēc uzņēmumu skaita un popularitātes – tiešā tirdzniecība kā atsevišķs produktu un pakalpojumu pārdošanas kanāls – vadošo vietu ieņem Francija, kur atrodami daudzi tiešās tirdzniecības uzņēmumi, kas pārstāv dažādas produktu grupas.
Runājot par tiešās tirdzniecības nozari Baltijas valstīs, tad 4 gadu šķērsgriezumā (2011-2015) ikgadējais nozares mazumtirdzniecības pārdošanas rādītājs Latvijā sasniedza 7,3%, Igaunijā 7,4%, savukārt Lietuvā 8,3%, kamēr pasaulē vidējais rādītājs bija 6,8%. “Tiešā pārdošana tika galvenokārt veicināta, pieaugot patērētāju tēriņu apjomam un tiešās pārdošanas aģentu skaitam. Rezultāti pierāda, ka cilvēkiem patīk šāda veida preču iegāde – ar iespēju saņemt augsta līmeņa personīgu servisu,” stāsta Gintautas Zaleckas, Baltijas Tiešās tirdzniecības kompāniju asociācijas ģenerālsekretārs.
Ir svarīgi nodrošināt savstarpēju mijiedarbību starp tiešās tirdzniecības aģentu un uzņēmumu, ko viņš vai viņa pārstāv. Apmācības, kas noritējušas industrijas profesionāļu vadībā, regulāras tikšanās ar uzņēmumu pārstāvjiem un aktivitātes pašizaugsmei, katrs atsevišķi un visi kopā, palīdz nodrošināt to, lai tirdzniecības pārstāvis savas profesionālās darbības ietvaros paustu uzņēmuma vērtības piemērotākajā veidā. Kvalitatīva komunikācija, kas atspoguļo nodošanos un atbildīgu attieksmi gan no uzņēmuma, gan tiešās tirdzniecības aģenta pārstāvja, nodrošina veiksmīgu sadarbību abām iesaistītajām pusēm.
Tehnoloģijas un sociālo mediju platformas paaugstina tiešās tirdzniecības popularitāti un efektivitāti
Kādu laiku iepriekš tika uzskatīts, ka jaunās tehnoloģijas un internets sagraus tiešās tirdzniecības biznesu, bet notika tieši pretējais – tehnoloģiju piedāvātās iespējas tiek izmantotas kā priekšrocības, šādā veidā nodrošinot straujāku tiešās tirdzniecības nozares izaugsmi. Jaunās tehnoloģijas būtiski paaugstina tiešās tirdzniecības efektivitāti – mobilo tālruņu lietošanas paradumi un pieeja internetam gandrīz jebkurā vietā un laikā. Tiešās tirdzniecības aģenti rada iespēju sasniegt savus klientus 24 stundas dienā un 7 dienas nedēļā.
Pēc Zaleckas kunga domām, sociālo mediju platformas, piemēram, Facebook, Instagram un citas, ir svarīgi rīki katram tiešās tirdzniecības aģentam, jo palīdz sekmēt biznesu. Mūsdienās nav nepieciešams satikt kādu fiziski, lai saņemtu konsultāciju vai iepazīstinātu un ieteiktu jaunu produktu. To ir iespējams paveikt tiešsaistē, vienlaikus neaizmirstot par personīgu saskarsmi ar klientu.
Būtiska pārdevēja personība un pieeja darbam
Pastāv piecas galvenās īpašības, kas nepieciešamas katram veiksmīgam tiešās tirdzniecības aģentam. Tās ir empātija, fokuss, atbildība, optimisms un tiekšanās uz panākumiem. Empātija ļauj tirgotājam saprast klientu, parādīt rūpes un ieinteresētību atrast piemērotāko risinājumu, tajā pašā laikā nodrošinot klienta apmierinātību. Atbildības sajūta un fokuss, par spīti dažādiem apstākļiem ļauj apzināties un sasniegt izvirzītos mērķus. Tiešās tirdzniecības industrija ir izaicinājumu pilna. Optimisms un tiekšanās uz panākumiem ir īpašības, kas noderēs sarežģītās situācijās. Cilvēkam ir nepieciešama neatlaidība – rakstura iezīme, kas ir kritiska tirdzniecības pasaulē, jo tā, kā jebkurš cits darbs ar cilvēkiem, var būt izaicinājumu pilna.
Gan uzņēmumu pārdošanas apgrozījums, gan tiešajā tirdzniecībā iesaistīto cilvēku skaits pēdējos gados ir stabili audzis. Tas nodrošina jaunas iespējas daudziem cilvēkiem, kuri ir gatavi strādāt un pilnveidoties. Tehnoloģiju attīstības rezultātā, sociālo mediju platformu iespaidā un darba paradumu maiņas dēļ, tiešās tirdzniecības industrijai ir paredzama stabila nākotne.
Informācija: Herbalife