Triju Baltijas valstu kopuzņēmums “RB Rail”, kas ir dzelzceļa projekta “Rail Baltica” īstenotājs, iesniedzis jaunu pieteikumu “Connecting Europe Facility (CEF) Transports 2016” izsludinātajā uzaicinājumā iesniegt priekšlikumus par finansiāla atbalsta piešķiršanu transporta nozares projektiem, informēja “RB Rail”.
Līdz šim visas trīs Baltijas valstis un kopuzņēmums “RB Rail” jau ir saņēmušas Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta CEF paredzēto līdzfinansējumu “Rail Baltica” dzelzceļa būvniecībai, parakstot divus līdzfinansējuma līgumus ar kopējo vērtību 765 miljoni eiro. CEF projekta īstenošanai no kopējām attiecināmajām izmaksām segs līdz 85%, finansiālajam atbalstam sasniedzot aptuveni 633 miljonus eiro.
Galvenie mērķi papildus finansējuma pieteikumam ir sekojoši: turpināt celtniecības darbus visās trijās valstīs; pabeigt projektēšanas posmu visiem globālā projekta elementiem; identificēt infrastruktūras sastāvdaļas, izejmateriālus un resursus, kuri mērogu ekonomijas dēļ sniedz vislielāko ietaupījumu, ja tiek iepirkti konsolidētu iepirkumu ietvaros; veikt vispusīgu piegādātāju tirgus novērtējumu, lai noteiktu optimālu iepirkumu un sagādes stratēģiju, kā arī sagatavot nosacījumus lēmumam par izbūvētās infrastruktūras pārvaldītāju.
Finansējums ir paredzēts novērtējumu un pētījumu veikšanai, tehniskā projekta izstrādei, būvniecības darbiem, īpašnieka uzraudzībai, projekta īstenošanas atbalsta pasākumiem, kā arī publicitātes pasākumiem.
Jau piešķirtais Eiropas Savienības (ES) finansiālais atbalsts balstīts uz nosacījumiem, kas ietverti divos iepriekš parakstītajos līdzfinansējuma līgumos 2016.gada 18.novembrī un 2015.gada 23.novembrī. Līdzfinansējuma līgumus parakstīja Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA – “Innovation and Networks Executive Agency”) un “RB Rail”, pārstāvot Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju lietu ministriju, Latvijas Satiksmes ministriju un Lietuvas Transporta un komunikāciju ministriju.
Piešķirtais līdzfinansējums paredzēts, lai segtu izmaksas par “Rail Baltica” sagatavošanās darbiem, kas saistīti ar dzelzceļa celtniecības sākšanu, kā arī lai tiktu sākti pirmās fāzes celtniecības darbi, gatavojoties galvenajai celtniecības fāzei.
Aktivitātes, ko sedz piešķirtais līdzfinansējums, iekļauj tehniskā projekta sagatavošanu, novērtējumus un pētījumus, piemēram, par ietekmi uz vidi un arheoloģiskos pētījumus visās trijās valstīs, kā arī aktivitātes, kas saistītas ar zemju atsavināšanu. Turklāt, finansējums ietver arī darbu sākšanu pie dzelzceļa uzbēruma, pārbrauktuvju un civilo būvju celtniecības visās trijās Baltijas valstīs. Papildus ar piešķirto naudu tiek atbalstīti projekta īstenošanas pasākumi, uzraudzība, kā arī komunikācijas aktivitātes.
Pašreiz pieejamais projekta līdzfinansējums Igaunijai ir 226,4 miljoni eiro, Latvijai – 292,3 miljoni eiro, Lietuvai – 239,6 miljoni eiro, bet “RB Rail” – 7,1 miljons eiro.
“RB Rail” ir triju Baltijas valstu kopuzņēmums, kuru izveidoja 2014.gada oktobrī. “RB Rail” akcionāri vienādās daļās ir SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” no Latvijas, “Rail Baltica statyba” no Lietuvas un “Rail Baltic Estonia” no Igaunijas.
“Rail Baltica” būvniecība ir daļa no TEN-T tīkla ziemeļu-dienvidu transporta koridora attīstības, kas savienos Baltijas valstis ar Polijas un pārējās Eiropas Savienības dzelzceļa tīklu. Projekts ietver pamattrases būvniecību Latvijas teritorijā no Igaunijas-Latvijas robežas šķērsojuma Salacgrīvas novadā līdz Latvijas-Lietuvas robežas šķērsojumam Bauskas novadā, šķērsojot Daugavu pie Saulkalnes, cauri Rīgai, nodrošinot “Rail Baltica II” pieslēguma izbūvi starptautiskajai lidostai “Rīga”, Daugavas labā un kreisā krasta ostas infrastruktūrai, kā arī citas saistītās infrastruktūras (kravu un pasažieru termināļi, apkopes punkts, depo u.c.) būvniecību.