Visā pasaulē pakāpeniski stājas spēkā liegumi par iebraukšanas aizliegumu pilsētas centrā, ja tu esi ar automašīnu. Pagājušā gada beigās Madrides mērs Manuela Karmena paziņoja, ka aizliegs pārvietoties ar auto pa pilsētas galveno avēniju. Izņēmumi tiks pieļauti tikai autobusiem, taksometriem un velosipēdiem. Tomēr Spānijas metropole nav vienīgā pilsēta, kas nolēmusi spert šādu soli.

Oslo aizliegs automobiļus ap 2019. gadu

Oslo plāno pilnībā aizliegt iebraukšanu pilsētas centrā līdz 2019. gadam. Vēl pēc sešiem gadiem aizliegums stāšoties spēkā visā Norvēģijā. Galvaspilsētas iestādes ir gatavas ieguldīt līdzekļus sabiedriskajā transportā un aizstāt 35 jūdžu ceļu, kur agrāk dominēja automašīnas, ar velosipēdistu ceļiem.

Madridē plāno ieviest vēl stingrākus liegumus

Madrides valdība plāno atbrīvot centru no automašīnām 500 hektāru platībā. Šim solim vajadzētu notikt līdz 2020. gadam. Urbānisti tagad ir aizņemti ar jautājumu par 24 apdzīvotāko ielu restrukturizāciju, kur turpmāk priekšroka tiks dota gājējiem.

Šī iniciatīva ir daļa no pilsētas “ilgtspējīgās mobilitātes plāna”. Tas ir paredzēts, lai samazinātu automobiļu ikdienas lietošanu no 29% – 23%. Vadītājiem, kuri neievēros jaunos noteikumus, būs jāmaksā naudas sods līdz pat 100 dolāriem.

Čendu: uz jebkuru punktu 15 vai mazāk minūtēs

Čikāgas arhitekti izstrādāja jaunu dzīvojamo platību plānu Ķīnas pilsētā Čendu. Izkārtojums ir veidots tā, lai iedzīvotājiem būtu vieglāk pārvietoties ar kājām, nevis braukt ar automašīnu. Ielas ir projektētas īpašā veidā: uz jebkuru kvartāla punktu var nokļūt 15 minūšu laikā. Tomēr nākotnē transportlīdzekļus atļaus izmantot tikai vienā pilsētas pusē.

Hamburgā vieglāk ir nesēsties pie stūres

Šī Vācijas pilsēta plāno gājēju un velosipēdistu celiņus veidot kā dominējošo transporta veidu. Nākamo divdesmit gadu laikā Hamburgā tiks samazināts arī automašīnu skaits. Dažos rajonos varēs iekļūt tikai gājēji un velosipēdisti. Projekts tiek dēvēts par Gruenes netz jeb Zaļo tīklu. Tā ir telpu sasaistīšana, kur cilvēki varēs nokļūt bez auto. Līdz 2035. gadam tīkls segs 40% no Hamburgas teritorijas.

Uz Kopenhāgenas ceļiem balli regulē velosipēdisti

Šobrīd vairāk nekā puse Kopenhāgenas iedzīvotāju uz darbu dodas ar velosipēdu, kas ir pilsētas iestāžu centienu nopelns. Tās jau kopš 1960. gada pilsētā ievieš arvien jaunas gājēju zonas. Dānijas galvaspilsēta tagad lepojas ar vairāk nekā 200 jūdžu gariem velosipēdu celiņiem. Šī pilsēta iezīmējas ar zemāko automašīnu īpatsvaru visā Eiropā.

Parīze aizliegs dīzeļu automašīnas un dubultos velosipēdu celiņu skaitu

Kopš 2016. gada jūlija visiem transportlīdzekļiem, kas ražoti pirms 1997. gada, darba dienās ir aizliegts iebraukt pilsētas centrā. Savukārt nedēļas nogalē iebraukšana ir atļauta visiem. Parīzes mērs apgalvo, ka galvaspilsētā līdz 2020. gadam arī tiek plānots dubultot velosipēdistu celiņu tīklu, lai uz atsevišķām ielām ierobežotu satiksmi, ļaujot iebraukšanu tikai elektriskajiem automobiļiem.

Atēnas pievienojas dīzeļdegvielas aizliegumam

2016. gada decembrī Atēnas paziņoja, ka līdz 2025. gadam pilsētas centrā aizliegs iebraukt automašīnām ar dīzeļdegvielu. Iniciatīva tiek izrādīta, lai uzlabotu gaisa kvalitāti. Tomēr, kā paziņoja Atēnu mērs, viņa plāns ir nākotnē no centrālā rajona “aizvākt” visas automašīnas.

Londonā iekasēs naudu par sastrēgumu veidošanu

Tāpat kā Parīzē, arī Londonā līdz 2020. gadam tiks ieviests aizliegums automašīnām ar dīzeļdegvielu. Dažos pilsētas rajonos no dīzeļa auto īpašniekiem tiek iekasēta nauda 12,5 dolāru dienā. “Londona jau runā par ultra-zemu izmešu līmeni nākotnē. Iespējams, ka drīzumā dīzeļdegviela tiks aizliegta pilnībā, gluži kā Parīzē,” sacīja aktīvists Stīvens Džozefs.

Briselē ir lielākās gājēju zonas iezīmes Eiropā

Šī pilsēta ir otrajā vietā Eiropā pēc platības, kas ir brīva no automašīnām. To apsteidz tikai Kopenhāgena. 2002. gadā Briselē tika paziņots par pilsētas pirmo “mobilitātes nedēļu”, kas bija paredzēta, lai veicinātu sabiedriskā transporta izmantošanu. Šī gada septembrī pilsētā uz vienu dienu tiks izveidots liegums automašīnu iebraukšanai pilsētas centrā.

Mehiko cer aizliegt divu miljonu automašīnu iebraukšanu pilsētas centrā

2016. gada aprīlī Mehiko iestādes nolēma aizliegt daļai automašīnu iebraukt pilsētas centrā. Aizliegums ir spēkā divas darba dienas nedēļā un divas sestdienas mēnesī. Kāda automašīna var iebraukt centrā konkrētā dienā, tiek noteikts ar īpašas sistēmas palīdzību, kas balstīta uz automašīnu numuru rotāciju. Saskaņā ar Associates Press datiem, šī politika attiecas gandrīz uz diviem miljoniem automašīnu, kas palīdz cīnīties ar smogu pilsētā.

Vankūvera – vairāk telpas velosipēdistiem un gājējiem

Kamēr citas pilsētas veido iebraukšanas aizliegumus, Vankūvera iet savu ceļu. Šeit ar sabiedrisko transportu ir spiesti ceļot aizvien vairāk iedzīvotāju. Turklāt katru gadu pilsētā tiek rīkotas tā saucamās “auto-free” dienas. Cilvēkiem ir aizliegts iebraukt dzīvojamajās platībās un uz ielām notiek festivāli.

Ņujorka: ceļu satiksme tiek pakāpeniski samazināta

Kaut arī Ņujorka neplāno tuvākajā nākotnē automašīnu aizliegumus, pilsētā pakāpeniski palielinās gājēju īpatsvars. Populārajos Ņujorkas rajonos tiek veidotas atsevišķas gājēju zonas, piemēram, Taimskvērā, Medisonā un Medisonas parkā. “Pilsētas virzās uz saprašanu par to, kas viņiem ir nepieciešams, lai sašūpotu svārstu citā virzienā,” saka ekologi un sociālie aktīvisti.

Saistītās tēmas: AizliegumiAutomašīnasPilsētas

Komentāri 0

youtube icon
Abonēt youtube