Pirmais, ko mēs pamanām, satiekoties ar kādu jaunu cilvēku, ir smarža vai losjona aromāts. Stāsta BBC žurnālists Stīvens Makintošs.
Tas notika, kad viņš satika savu paziņu Keriju un pajautāja, kas tā par lielisku smaržu.
“Britnija Spīrsa Midnight Fantasy, ” atbildēja viņa. Viņš, protams, zināja, ka Britnija ir popmūziķe, tomēr, kāpēc tik pamanāmai smaržai ir viņas vārds?
Vēl ne tik sen smaržas asociējās pārsvarā ar tādiem vārdiem kā Ralfs Lorens vai Chanel. Taču pēdējo divu desmitu gadu laikā tirgus pārpildīts ar “slavenību smaržām”.
Kāpēc? Atbilde: Dženifere Lopesa.
“Glow sagrieza visu ar kājām gaisā,” skaidro Čandlers Bers, bijušais New York Times kritiķis un grāmatu autors.
Viņš uzskata, ka pirmās Dženiferes samaržas, kas dzima 2002. gadā, noveda līdz tam, ka tirgus kļuva par piesārņotu ar “smaržīgām precēm”.
Elizabete Teilore bija viena no pirmajām slavenībām, kurai parādījās personīgās smaržas, taču tieši ar Glow sākās pārsātinājums,” uzskata Bers.
Pēkšņi visām slavenībām parādījās savas smaržas, kas tiek pārdotas nenormāli lielās tirāžās.
“Brendi tiek pārdoti labāk, un par tiem uzzina vairāk cilvēku, kad ar smaržām ir saistīts kādas slavenības vārds,” saka Džila Smita, parfimērijas veikala The Perfume Shop vadītāja.
Kāpēc tāda popularitāte?
“Smarža ir slavenībai pieejama vienība. Ja pieļauj domu, ka zvaigzne pati piedalījās smaržu radīšanas procesā, tad aromāts asociējas ar šo cilvēku intīmā līmenī. Kaut kādā veidā tas ir līdzīgi, kā iepazīties,” saka Bers.
Ideālam aromātam ir jāatbilst slavenības imidžam un tajā pašā laikā jābūt pievilcīgam lielai auditorijai, kas izskaidro, kāpēc popmūzikas dīvām, kurām ir gados jaunākas pielūdzējas un pielūdzēji, smaržu aromāts ir saldāks.
“Visi mēs vēlamies līdzināties saviem elkiem, un viens no veidiem, kā to izdarīt – viņu smaržas. Britnija Spīrsa izgāja laika pārbaudi. Viņas lielākās fanes, kuras pirka Britney Fantasy pirms 12 gadiem, vēl joprojām nāk pie mums pēc viņas jaunajiem aromātiem.”
Taču pēdējos gados sāk atzīmēt slavenību smaržu pārdošanas kritumu, un šī tendence atkal aizsākusies ASV.
“Pirmo reizi šo fenomenu atzīmēja 2008. gadā ekonomiskās krīzes sākumā, un tagad tas jau ir slavens fakts, ka ASV šis tirgus ir krities vai arī ļoti samazinājies. Riannas smaržas un vēl dažu slavenību smaržas vēl joprojām tiek pārdotas, taču tas ir pavisam kas cits salīdzinājumā ar to, kas bija agrāk,” saka Bers.
Lielbritānijā pircēji arī novērš savus degunus no popzvaigžņu smaržām, un tā notiek, neskatoties uz to, ka parfimērijas produkcijas patēriņš ir pieaudzis par 1,4% – cilvēki nav pārstājuši pirkt smaržas, vienkārši viņus vairs neinteresē slavenības parfīma lomā.
Slaveno brendu, tādu kā Prada, Chanel un Dior, parfimērijas preču pārdošana ir pieaugusi par 6%.
Taču tajā pašā laikā vēl par agru ir pielikt punktu šai zvaigžņotajai tendencei.
Cilvēki vēl joprojām vēlas pirkt atpazīstamo cilvēku smaržas, galvenais, lai tās ir pareizās slavenības ar pareizo aromātu. Taču divām šīm sastāvdaļām smarža tomēr vienmēr būs priekšplānā.
Smaržu tirgū ir parādījušās divas tendences – cilvēki dod priekšroku precēm ar atlaidi vai akciju ( un tad, iespējams, nopirks arī kādas slavenības smaržas). Kā arī pircēji ir kļuvuši izvēlīgāki. Tā vietā, lai pirktu 10 flakonus gadā, viņi, iespējams, nopirks tikai 5. Viņi iztērēs to pašu naudu, bet ekskluzīvākiem aromātiem.
Avots: BBC