Deviņu mēnešu laikā, kopš Latvijas loģistikas uzņēmums Pro Logistic Services atvēris pārstāvniecību Irānā, pārvadāto kravu un klientu skaita apjoms pieaudzis par 15%. “Garais ekonomiskās blokādes “periods pašlaik padara Irānas tirgu par ļoti pievilcīgu galamērķi dažādu nozaru pārstāvjiem Eiropā un arī Latvijā. Pieaug eksports un imports, līdz ar to – arī pārvadāto kravu apjoms. Iespēja pārvadāt kravas caur Irānu ir būtisks pavērsiens starptautiskajā loģistikas tirgū – tā ir iespēja atdzimt vēsturiskajam Zīda Ceļam, kas vēsturiski savienoja Austrumus un Rietumus,” saka Latvijas Pro Logistic Services Komercdirektors Dmitrijs Babaks.

Centrālāzijā aptuveni 50% eksporta – importa plūsmas notiek caur Irānas ostām. Galvenie importa produkti Irānā no Centrālāzijas ir tērauda stieples, dzelzs un tērauda produkti, kā arī mieži, kvieši, rapsis un to sēklas. Galvenās Irānas eksporta preces, kas nonāk Centrālāzijā – pistācijas, dateles, rozīnes, baltais cements, krāsas un lakas, auklas un folijs, marmors, travertīns, sintētiskie un dabīgie polimēri un celtniecības krāsas. Pirmās Pro Logistic Services pārvadātās kravas caur Irānu bija minerālmēsli un sērs, bet uzņēmums saredz arī lielu jēlmateriālu un naftas produktu, kokvilnas, minerālmēslu, ģenerālkravu un beramkravu tranzīta potenciālu.

“Jebkurš jauns tirgus, kas ilgi bijis izolēts, ir sarežģīts. Galvenās problēmas pašlaik rada naudas transakcijas starp Irānas un Eiropas bankām, kā arī milzīgā birokrātija un nodokļu slogs. Piemēram, uzņēmuma reģistrācija un filiāles atvēršana aizņēma vairākus mēnešus. Ir grūtības arī ar ārvalstu darbaspēka piesaisti un darba atļauju saņemšanu. Uzņēmumi ir piesardzīgi arī ģeopolitisku iemeslu dēļ, jo ASV un Irānas attiecības vēl joprojām ir trauslas. Vienlaikus ir vairāki pozitīvie aspekti, kas biznesam ilgtermiņā ir ļoti interesanti. Atšķirībā no Eiropas, kur runājam par sudraba ekonomiku, Irānas populācija ir ļoti jauna. 32% iedzīvotāju jeb 23,7 miljoni ir vecumā no 15 – 30 gadiem. Tas nozīmē, ka tuvākajos gados iekšzemes kopprodukts un pirktspēja, kā arī pieprasījums augs. Arī izglītības jomā situācija ir ievērojami labāka, nekā bijām gaidījuši. Valstī ir 2500 augstākās izglītības iestāžu un 4,8 miljoni studentu. Daudzi studē Eiropā un ASV un brīvi pārvalda svešvalodas,” saka D.Babaks.

Ņemot vērā, ka infrastruktūras attīstību pasaulē lielā mērā ietekmē ASV un Eiropā radītās tehnoloģijas, ilgie blokādes gadi ievērojami kavējuši Irānas infrastruktūras attīstību. Īpaši jūtams ostu infrastruktūras un specifisku kravu pārkraušanai piemērotu terminālu trūkums. “Pašlaik uz Irānu raugāmies kā uz tranzīta teritoriju un meitas uzņēmuma izveide ir pirmais solis, lai tieši strādātu ar Irānas dzelzceļu un ostām. Tuvāko divu gadu laikā plānoti pirmie investīciju projekti, attīstot terminālu ķīmisko produktu pārkraušanai. Arī ilgtermiņā saredzam investīciju un biznesa attīstības iespējas, kas sniegs ieguvumu gan Latvijas, gan Irānas ostām. Proti, attīstot dzelzceļa transportu preču piegādei no Arābijas pussalas un Indijas okeāna valstīm caur Irānu uz Baltijas valstīm un tālāk – Skandināviju,” atklāj D.Babaks.

2016. gada deviņos mēnešos kopējais dzelzceļa kravu apjoms Irānā sasniedza 30 miljonus tonnu, kas ir par 14% vairāk, nekā gadu iepriekš. Līdz 2021.gadam Irānas valdība ar dzelzceļa transportu plāno pārvadāt 30% no kopējā kravu apjoma. Ņemot vērā, ka Centrālāzijas reģionā, kas ietver Kazahstānu, Uzbekistānu, Tadžikistānu un Turkmenistānu, nav nevienas atklātās jūras ostas, preču aprite starp šo reģionu un Eiropu notiek caur Baltijas vai Melnās jūras, vai Persijas līča ostām Irānā. Tieši pēdējās ir viens no būtiskākajiem tranzīta vārtiem ķīmisko produktu eksportam no Uzbekistānas un Turkmenistānas un kokvilnas eksportam no Uzbekistānas, Turkmenistānas, Kirgizstānas un Tadžikistānas, kā arī tiek izmantotas preču importam no Tālajiem austrumiem un Dienvidaustrumiem.

Pro Logistic Services un tā meitas uzņēmumi

Pro Logistic Services un tā meitas uzņēmumi dibināti 2003.gadā Rīgā un nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumu organizēšanu. Aptuveni 45% no kravām veido jēlmateriāli un nafta, 15% – ģenerālkravas , 11% – konteinerkravas, bet 29% – ķīmiskās kravas un lauksaimniecības produkti. Ik gadu uzņēmumu grupas kopējais apgrozījums pieaug par aptuveni 10 – 15%. 2016.gadā Pro Logistic Services un tā filiāļu apgrozījums pieauga par 11%, bet peļņa par 15%, salīdzinot ar tādu pat laika posmu gadu iepriekš. Uzņēmumam ir pārstāvniecības Baltijas valstīs, Krievijā, Kazahstānā, Turkmenistānā, Uzbekistānā un Irānā, tiešie sadarbības līgumi ar dzelzceļu administrāciju Kazahstānā, Turkmenistānā, Uzbekistānā, Latvijā, Lietuvā, Krievijā un Baltkrievijā. Pro Logistic Services ir cieša sadarbība ar kravu pārvadātājiem Gruzijā, Azerbaidžānā, Irānā, Ķīnā, Ukrainā un citviet. Pašlaik uzņēmums izmanto vairāk nekā 3500 dzelzceļa vagonu.

 


Foto: pexels

Saistītās tēmas: TirgusUzņēmumi

youtube icon
Abonēt youtube