Vēlies lēti apceļot Eiropu jautrā draugu pulkā? Lūk, viens piemērs no ceļotāju pieredzes.
Braucamrīka izvēle
Ceļojuma plānošana sākās ar mikroautobusa laicīgu noīrēšanu. Mūsu gadījumā tas bija deviņvietīgs busiņš Opel Vivaro. Jāpiebilst, ka daudz ērtāk šādā busiņā būtu braukt sešiem. Tā kā gribējām maksimāli ietaupīt, ērtības mums nebija svarīgas. Arī bagāžas nodalījums šim auto ir diezgan neliels, tāpēc grīda bija noklāta ar konservu bundžām. Noteikti iesaku atrast busiņu, kas aprīkots ar DVD atskaņotāju – tas īsināja laiku garajos pārbraucienos. Tāpat mums ļoti palīdzēja GPS navigācijas iekārta, ko bijām aizņēmušies, lai gan mūsdienās katram cilvēkam ir viedtālrunis, un ir iespējams ielādēt Eiropas ceļu kartes jau iepriekš, netērējot dārgo mobilo internetu, kamēr esat ceļojumā pa Eiropu. Ir iespējams izīrēt arī jumta kasti bagāžai. Protams, nepieciešami vairāki šoferi, kas viens otru nomaina – mums bija četri.
Pārtika
Tā kā gribējām ietaupīt, lielu daļu pārtikas iegādājāmies Rīgā. Tomēr šajā ziņā iesaku nepārspīlēt, jo ceļojuma laikā bieži izvēlējāmies apmeklēt kafejnīcas un lielu daļu žāvēto desu un konservu atvedām atpakaļ. Pamatā viss tūrista pārtikas arsenāls – saprātīgos daudzumos – noteikti noderēs. Jāatceras, ka Eiropā pārtikas cenas ir visai līdzīgas Latvijas cenām, dažviet pat nedaudz zemākas.
Lai uzvārītu ūdeni, nepieciešams paņemt līdzi tūristu gāzes plītiņu. Mašīnā izmantojām 12 V “piepīpējamo” – ar īpašu vadu tam pievienojām tējkannu, tādējādi ceļā bija iespējams pagatavot tēju un sausās putriņas, kas gan prasīja daudz laika.
Naktsmājas
Visa divu nedēļu ilgā ceļojuma laikā par naktsmājām nesamaksājām nevienu eiro, kas, protams, mūsu ceļojumu padarīja krietni lētāku. Berlīnē un Briselē palikām pa nakti pie paziņām, Amsterdamā divas naktis pavadījām pie puiša, ko atradām ar interneta portāla Hospitality club starpniecību. Šajā portālā, tāpat kā Couchsurfing, cilvēki no visas pasaules piedāvā ceļotājus izmitināt pie sevis mājās. Šie ir ļoti labi varianti ne tikai tāpēc, ka nav jāmaksā par naktsmājām, bet arī tāpēc, ka iespējams kontaktēties ar vietējiem iedzīvotājiem, kā arī iegūt bezmaksas gida pakalpojumus. Protams, vieglāk būtu atrast naktsmītni mazākam cilvēku skaitam. Nedrīkst aizmirst viesmīlīgajiem cilvēkiem atvest kādu suvenīru no Latvijas.
Pārējās nakšņošanas vietas bija absolūti spontānas, un daudziem varētu likties, ka tas nu reiz ir par traku. Kad tuvojās vakars, mēģinājām atrast kādu piemērotu vietu telts uzcelšanai, kas mūsu maršrutā nemaz nebija tik viegli. Mūs glāba tas, ka Francijā, Vācijā un Itālijā auto maģistrāļu malās ir stāvvietas, kurās ceļotāji var atpūsties, paēst pusdienas pie galda, izmantot tualetes un izlietnes. Turpat ir arī neliela pļaviņa, kurā arī parasti nakšņojām (lai gan tā darīt tur īsti nav pieņemts). Vienīgās nepatikšanas radās Itālijā, kad mūs no rīta pamodināja karabinieri (policisti).
Tēriņi ceļojuma laikā
Lai arī GPS piedāvā izvēlēties maršrutu, kas izvairās no maksas ceļiem, visbiežāk tie ir ātrākais un labākais veids galamērķa sasniegšanai, un ir vērts tos izmantot. Ceļa nodokļi jāmaksā atsevišķās vietās Polijā, Čehijā, Francijā, Austrijā, salīdzinoši lieli ceļa nodokli ir Itālijā – 300 km – 17 eiro. Vācijā, Nīderlandē un Beļģijā ir bezmaksas ceļi.
Rūpīgi jāizrēķina aptuvenie izdevumi par degvielu. Pirms ceļojuma jāizpēta, kurās valstīs degviela ir lētāka, un attiecīgi vajag censties tajās maksimāli uzpildīties pirms iebraukšanas citā valstī, kur cenas ir augstākas.
Šāda formāta ceļojumā nesanāk daudz apmeklēt muzejus, tāpēc šajā ziņā nav daudz jātērējas. Visdārgāk mums izmaksāja Siksta kapelas apmeklējums (12 eiro).
Lai arī cik aizraujoši un ekonomiski nebūtu cept žāvētas desas uz tūristu plītiņas, vidēji reizi dienā ēdām kafejnīcā. Šodien Latvijas un Eiropas kafejnīcu cenas atšķiras minimāli, tā kā šo prieku bez īpaša šoka atļauties var pat taupīgs ceļotājs.
Pirms dodaties līdzīgā ceļojumā iesaku rūpīgi padomāt par ceļa biedru izvēli. Cilvēki, kam ceļošana saistās ar vakariņām restorānos un kārtīgu naktsmieru labā viesnīcā, nebūs tie piemērotākie. Tāpat mans padoms ir braukt pieciem vai sešiem. Tas būs nedaudz dārgāk, bet daudz ērtāk un vienkāršāk. Visbeidzot, iesaku vairāk padomāt par naktsmājām ceļojuma laikā, ja neesat tik dēkaini noskaņoti kā bijām mēs. Lai mans stāsts jums kalpo par iedvesmu jūsu fantastiskajam ceļojumam!
Labākais no ceļojuma:
- Katrs rīts, kad pamodāmies un izsmējāmies, apjēdzot, kur un kā šonakt esam gulējuši.
- Nakts zem zvaigznēm pie Vidusjūras – iespēja, ko nepiedāvā pat smalkākās viesnīcas.
- Neizgaršotā Parīze, kas manās atmiņās izveidojusies par sapņu pilsētu.
- Rīts benzīntankā. Kā teiktu Mārtiņš Rītiņš: “Kas var būt labāks par šo?”
- Dažādība – katra diena bija kā dēka, un katra vieta pārsteidza ar savu kraso atšķirību no iepriekšējās.