Ierakstītos un apdrošinātos pasta sūtījumus varēs saņemt arī bez informatīvā paziņojuma papīra formātā, to paredz šodien valdībā atbalstītie grozījumi noteikumos par prasībām ierakstīto un apdrošināto pasta sūtījumu izsniegšanu.

Satiksmes ministrijā (SM) skaidroja, ka, attīstoties tehnoloģijām, dažādu pakalpojumu sniedzēji arvien biežāk nodrošina dažādus risinājumus personas paraksta iegūšanai, izmantojot elektroniskās iekārtas, tādējādi optimizējot pakalpojumu sniegšanu un atvieglojot datu apstrādes procesus.

Tāpēc tika izstrādāti priekšlikumi grozījumu izdarīšanai noteikumos par prasībām ierakstīto un apdrošināto pasta sūtījumu izsniegšanai, lai pasta sūtījuma izsniegšanas laikā apliecinājumu, ka adresāts ir saņēmis viņam adresēto pasta sūtījumu, pasta komersants varētu nodrošināt dažādos veidos – ne tikai uz papīra, bet arī izmantojot elektroniskās iekārtas, paredzot iespēju personai parakstīties uz paraksta attēla iegūšanas aparatūras sensora. Tādējādi paplašinās adresāta paraksta iegūšanas iespējas pasta sūtījuma saņemšanas apliecināšanai, un tiks nodrošinātas iespējas pasta komersantiem modernizēt ierakstīto un apdrošināto sūtījumu izsniegšanas procesus.

Lai adresāti varētu saņemt pasta sūtījumus, pasta komersanti var sūtīt papīrveidā informatīvos paziņojumus par pasta sūtījuma saņemšanu, kuros ieraksta pasta sūtījuma reģistrācijas numuru. Ja tiek izmantoti, piemēram, skapīši ar slēdzamām durvīm, pasta komersanti ar īsziņu vai e-pastu adresātiem sūta informāciju ar paziņojumu par pasta sūtījuma pienākšanu, norādot PIN kodu, skapīša durvju kodu vai cita veida informāciju pasta sūtījumu saņemšanai. Tādējādi noteikumu projekts paredz iepriekšminētos pasta sūtījumu identifikācijas veidus izmantot ar kopīgu terminu “pasta sūtījuma saņemšanas identifikators”.

Patlaban pasta komersants izsniedz pasta sūtījumu adresātam vai tā pilnvarotajai personai, ja tiek uzrādīts personu apliecinošs dokuments vai pilnvarojuma gadījumā arī pilnvara. Tādējādi grozījumi paredz, ka papildus parakstam jānorāda dati par personu, kura ir parakstījusies kā pasta sūtījuma saņēmējs. Noteikumu projekts paredz, ka minētā kārtība tiek attiecināta arī uz tehnoloģiski citādi organizētiem pasta sūtījumu izsniegšanas procesiem.

Ja pasta komersanti adresāta paraksta iegūšanai izmanto portatīvos terminālus ar skārienjūtīgu ekrānu, tad visa informācija par klientu, tostarp paraksta elektroniskais attēls tiek uzglabāts datu bāzē elektroniskā veidā. Lai neradītu papildu administratīvo slogu, nodrošinot ar pasta sūtījumiem saistīto pavaddokumentu saglabāšanu papīrveidā, kā tas izriet no Pasta likuma, noteikumi paredz iespēju elektroniski iegūtos datus arī glabāt elektroniski divus gadus un dzēst tos pēc šī termiņa beigām.

Tāpēc, lai atvieglotu adresātiem iespēju saņemt pasta sūtījumu gadījumos, ja līdzi nav paņemts papīrveida informatīvais paziņojums par pasta sūtījuma saņemšanu, grozījumi nosaka, ka adresāts var saņemt pasta sūtījumu bez informatīvā paziņojuma iesniegšanas, ja informēs pasta komersantu par pasta sūtījuma saņemšanas identifikatoru.

Vienlaicīgi noteikumos tiek precizēts, ka informatīvo paziņojumu par pasta sūtījuma saņemšanu adresāts var saņemt elektroniskā veidā, ja pasta komersants nodrošina šādu iespēju.

Saistītās tēmas: Ierakstītie pasta sūtījumi

youtube icon
Abonēt youtube