Ministru kabinets šodien lems par iepriekš Skanstes tramvaja projektam paredzēto 70 miljonu eiro no Eiropas Savienības (ES) fondiem novirzīšanu AS “Pasažieru vilciens” elektrovilcienu iegādei, liecina valdības darba kārtība.
Satiksmes ministrijas (SM) Investīciju departamenta direktors Andis Strods aģentūrai LETA norādīja, ka valdība 13.septembra sēdē izskatīja Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par fiskālās telpas pasākumiem un izdevumiem prioritārajiem pasākumiem valsts budžetam 2020.gadam un ietvaram 2020.-2022.gadam. Lai nodrošinātu efektīvāku publisko resursu pārvaldību, tika apstiprināts, ka ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansējuma snieguma rezerves, atlikumi, kā arī neizmantotais finansējums novirzāms stratēģiski nozīmīgiem augstas gatavības projektiem, tādā veidā atbrīvojot valsts budžeta fiskālo telpu. Līdz ar to pasažieru elektrovilcienu iegādei tiek novirzīts ES fondu finansējums 113 609 656 eiro apmērā.
Minēto finansējumu veido gan Skanstes tramvaja projekta izbeigšanas rezultātā atbrīvotā ES fondu nauda 70 miljonu eiro apmērā, gan no citiem SM un Ekonomikas ministriju (EM) pārziņā esošajiem specifiskajiem atbalsta mērķiem pieejamais ES fondu finansējums, atbilstoši valdības 13.septembra sēdē lemtajam.
Strods norādīja, ka savukārt Liepājas un Daugavpils tramvaju infrastruktūras attīstības papildu projekti identificēti kā prioritārie projekti turpmākajās diskusijās par ES fondu finansējuma pārdales priekšlikumiem.
Jau ziņots, ka “Pasažieru vilciens” jūlijā parakstīja līgumu ar Čehijas vilcienu ražotāji “Škoda Vagonka” par jaunu elektrovilcienu iegādi. Līguma summa ir 241,889 miljoni eiro, taču kopējās jauno elektrovilcienu projekta, kas ietver arī vilcienu remonta centra izbūvi, izmaksas plānotas 255,889 miljoni eiro.
Valdības 16.jūlijā atbalstītās valsts budžeta ilgtermiņa saistības paredz, ka valsts budžeta finansējums jauno elektrovilcienu projektam 2019.gadā ir 36,632 miljoni eiro, 2020.gadā – 4,5 miljoni eiro, 2021.gadā – 15,053 miljoni eiro, 2022.gadā – 125,923 miljoni eiro, 2023.gadā – 44,268 miljoni eiro un 2024.gadā – 29,512 miljoni eiro.
“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.