Ik gadu, sākot no 1.marta, ir iespējams atgūt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN), iesniedzot gada ienākuma deklarāciju Valsts ieņēmumu dienestā (VID), atgādina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāve Vita Krieviņa.

VARAM atzīme, ka visērtāk to izdarīt elektroniski VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmā (EDS), jo lielākā daļa informācijas par attaisnotajiem izdevumiem nonāk deklarācijā automātiski. «Arī maksājumu dokumentus, kuri apliecina attaisnotos izdevumus, tur var pievienot elektroniski. Praktiskus jautājumus, piemēram – kā jāiesniedz gada ienākumu deklarācija, kā to izdarīt un kam tas jādara obligāti atbildes var meklēt vietnes mana.latvija.lv dzīves situācijas aprakstā  Kā iesniegt gada ienākumu deklarāciju? ,» norāda Krieviņa.

Tāpat viņa atgādina, ka attaisnotie izdevumi ir izdevumi par savu vai ģimenes locekļu izglītību, saņemtajiem medicīnas pakalpojumiem u.c.

Bieži izmantotais attaisnoto izdevumu veids ir maksa par ārstnieciskajiem pakalpojumiem, ieskaitot zobārstu. Lai deklarācijā iekļautu summu, kas iztērēta par konkrētu ārstniecības pakalpojumu, čekā noteikti jābūt informācijai gan par pakalpojuma saņēmēju, gan sniedzēju.

Tajā jābūt norādītam pakalpojuma saņēmēja vārdam, uzvārdam un personas kodam. Ja kases čekā nav norādīts fiziskās personas vai viņa ģimenes locekļa vārds, uzvārds un personas kods, papildus jānoformē kvīts, kurā šī informācija tiek iekļauta, komentē ministrijā.

Tāpat VARAM atzīmē, ka attaisnotajos izdevumos var iekļaut arī summas, kas iztērētas par veselības un dzīvības (ar līdzekļu uzkrāšanu) apdrošināšanu, kas ziedotas vai dāvinātas sabiedriskā labuma organizācijām, kā arī privātajos pensiju fondos veiktās iemaksas (iemaksas  trešajā pensiju līmenī).

Ja persona konkrētā gada laikā IIN nav maksājusi, tad šī nodokļa atmaksu par attiecīgo gadu saņemt nevar.

Taču šos izdevumus savā deklarācijā var iekļaut ģimenes locekļi, kas IIN ir maksājuši, piemēram – laulātais, bērni, vecāki, vecvecāki.

Krieviņa norāda, ka lai atgūtu pārmaksātu IIN par attaisnotajiem izdevumiem, deklarācijai jāpievieno maksājumu apliecinoši dokumenti – čeki, kvītis u.c. Ikviens to var izdarīt pats, piemēram, dokumentus var nofotografēt vai ieskenēt un saglabāt datorā. Katrs dokuments jāapstrādā atsevišķi. Aizpildot deklarāciju VID EDS fotogrāfijas vai ieskenētos dokumentus varēs pievienot kā pielikumus.

Tāpat tiek norādīts uz to, ka  jau vairākus gadus pieejama arī mobilā lietotne Attaisnotie izdevumi, ko bez maksas ikviens var lejupielādēt savā mobilajā tālrunī.

«Ar šīs lietotnes palīdzību jebkuru maksājuma dokumentu var nofotografēt un nosūtīt uz EDS nekavējoties, negaidot deklarācijas aizpildīšanas un iesniegšanas dienu. Gada laikā saglabātie dokumenti automātiski tiks pievienoti deklarācijai,» norāda Krieviņa.

Deklarācija par 2019.gadu ir aizpildāma tāpat kā par 2018.gadu.

Saistītās tēmas:

youtube icon
Abonēt youtube