Foto: Unplash.com

Ņemot vērā aizvien pieaugošo stacionēto COVID-19 pacientu skaitu un nepieciešamību vienlaikus spēt sniegt neatliekamo palīdzību citiem pacientiem, valdība trešdien, 30.decembrū, apstiprināja Veselības ministrijas priekšlikumu arī pēc 4.janvāra slimnīcās vēl saglabāt ierobežotu plānveida stacionāro pakalpojumu klāstu. Vienlaikus stingrākas prasības noteiktas ambulatorajiem pakalpojumiem.

Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) statistika liecina, ka pagājušajā nedēļā, salīdzinot ar vienu nedēļu iepriekš, stacionēto pacientu skaits pieaudzis par 6,4% un bija vidēji 114 pacienti dienā. Kā liecina Nacionālā veselības dienesta (NVD) 29.decembra dati, stacionāros uz to brīdi ārstējas kopumā 1059 pacienti, no kuriem ar vidēju slimības gaitu – 1000 pacienti, savukārt ar smagu slimības gaitu – 59 pacients. Turklāt epidemioloģiskās prognozes liecina, ka slimnīcās slodze COVID-19 pacientu dēļ turpinās pieaugt.

Līdz ar to arī pēc 4.janvāra dienas stacionāros sniegs tikai noteiktus plānveida stacionāros pakalpojumus, kurus nedrīkst pārtraukt:

– pakalpojumi, lai nodrošinātu terapijas nepārtrauktību – ķīmijterapiju, bioloģiskos medikamentus, orgānu aizstājējterapiju;

– staru terapija;

– veselības aprūpes pakalpojumi hematoloģijā;

– metadona un buprenorfīna aizvietojošā terapija;

– pacientu veselības aprūpe, kuriem jāturpina vai jāpabeidz stacionārā neatliekamā kārtā uzsākta ārstēšana;

– invazīvā kardioloģija;

– invazīvā radioloģija.

Stacionāros obligāti būs jānodrošina:

– akūtā un neatliekamā medicīniskā palīdzība;

– onkoloģiskās, dzīvību glābjošas, kā arī tādas operācijas, kuru atcelšanas rezultātā var iestāties invaliditāte;

– veselības aprūpes pakalpojumi saistībā ar šādu slimību grupu ārstēšanu – onkoloģija, HIV/AIDS, tuberkuloze, psihiatrija, lipīgās ādas slimības un seksuāli transmisīvās slimības; traumatoloģija;

– akūtās un subakūtās rehabilitācijas pakalpojumi personām, kurām šī pakalpojumu atlikšana var radīt invalidizācijas risku vai darbaspēju zaudēšanu, tai skaitā bērniem, kuriem rehabilitācijas pakalpojumu atlikšana saistīta ar ievērojamu funkcionēšanas traucējumu pasliktināšanos.


Veselības ministrija kopā ar citām atbildīgajām iestādēm un slimnīcām uzsver, ka regulāri vērtē situāciju un tiklīdz būs iespējams, plānveida stacionāro pakalpojumu sniegšana tiks paplašināta.

Vienlaikus ar stingrākām drošības prasībām ārstniecības iestādes turpinās sniegt ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus. Attiecīgi speciālistu konsultācijas iespēju robežās jānodrošina attālināti. Ja tas nav iespējams, pacientus drīkst pieņemt tikai pēc pieraksta, nosakot precīzu ierašanās laiku. Tāpat ārstniecības iestādei, organizējot pierakstu, jāparedz pietiekams laika periods starp pacientiem, lai nodrošinātu, ka viņi nesatiekas, skaidro ministrijā.

Katra ārstniecības iestāde individuāli sazināsies ar pacientu, lai informētu, ja kāds pakalpojums tiks atlikts. Šie pacienti nezaudēs savu rindu, un, atjaunojot konkrēto pakalpojumu sniegšanu, tos saņems prioritāri. Ja cilvēks, piemēram, kopā ar ģimenes ārstu izlemj, ka kāds pakalpojums šobrīd nav nepieciešams, svarīgi ir atcelt pierakstu ārstniecības iestādē.

Lai saņemtu precīzāku informāciju par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, aicinām sazināties ar Nacionālo veselības dienestu pa telefonu 80001234.

youtube icon
Abonēt youtube