Foto: Unplash.com

Latvijā vidējais patēriņa cenu līmenis 2021.gada februārī, salīdzinot ar 2020.gada februāri, samazinājies par 0,2%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas samazinājās par 0,7%, bet pakalpojumiem palielinājās par 0,9%.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2021.gada februārī, salīdzinot ar 2020.gada februāri, bija cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, kā arī cenu pieaugumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem un veselības aprūpei.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā samazinājās par 0,4%. Būtiskākais cenu kritums bija gaļai un gaļas izstrādājumiem (–3%), tai skaitā cenas samazinājās mājputnu gaļai (–11,1%), cūkgaļai (–1,3%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (–0,5%). Lētāki bija arī konditorejas izstrādājumi (–1,5%), kartupeļi (–8,1%), svaigas vai atdzesētas zivis (–7,2%), sviests (–3,7%), augļu un dārzeņu sulas (–2,9%).

Savukārt vidējais cenu līmenis pieauga jogurtam (+6,9%), piena produktiem (+2,8%), kafijai (+3,2%), brokastu pārslām (+12,8%), griķiem (+14%), augu eļļai (+7,5%).

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,5%. Apaviem cenas samazinājās vidēji par 5,7% un apģērbiem par 0,7%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 2,7%.gada laikā lētāka kļuva siltumenerģija, mājokļa īres maksa, cietais kurināmais, dabasgāze, kā arī elektroenerģija. Savukārt sadārdzinājās mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 2,6%. Cenas pieauga zobārstniecības pakalpojumiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem. Savukārt lētāki bija farmaceitiskie produkti, galvenokārt kompensējamie medikamenti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 1,2%, ko galvenokārt ietekmēja degvielas cenu samazinājums par 4,7%. Dīzeļdegvielas cenas kritās vidēji par 5,5%, benzīna – par 3,5%, bet auto gāzes – par 5,3%.

Vidējais cenu līmenis samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem, ko būtiski ietekmēja Covid-19 ierobežojumi.

Dārgāki kļuva pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem un automašīnas.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 2,8%.gada laikā vidējais cenu līmenis pieauga personālajiem datoriem, ziediem, grāmatām, kā arī televīzijas abonēšanas maksai.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums bija autotransportlīdzekļu apdrošināšanai un viesnīcu pakalpojumiem. Savukārt cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, telekomunikāciju pakalpojumiem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,4%

2021.gada februārī, salīdzinot ar 2021.gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,4%. Precēm vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,6%, savukārt pakalpojumiem samazinājās par 0,1%. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, mājokļa iekārtai, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,7%. Būtiskākais cenu līmeņa kāpums grupā bija svaigiem dārzeņiem (+15,0%), galvenokārt gurķiem un tomātiem. Cenas pieauga arī cūkgaļai (+5,8%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,0%), kafijai (+1,2%), olīveļļai (+5,4%) un svaigiem augļiem (+0,8%). Savukārt akciju ietekmē cenas samazinājās mājputnu gaļai (–5,0%), šokolādei (–5,1%), konditorejas izstrādājumiem (–1,9%), maizei (–0,6%) un pienam (–1,1%).

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis februārī samazinājās par 1,4%.

Turpinoties valstī izsludinātajiem ierobežojumiem, iegādāties apģērbus un apavus varēja tikai attālināti, izņemot atsevišķus veikalus, kuros atbilstoši noteikumiem bija atļauta visa sortimenta tirdzniecība. Līdz ar to kopējais veikto imputāciju īpatsvars apģērbiem bija 43% un apaviem 35%. Atlaižu ietekmē apaviem cenas samazinājās par 3,4%, bet apģērbiem – par 0,8%.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 1,1%. Cenas pieauga mājokļa mēbelēm, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājsaimniecības tekstilizstrādājumiem un traukiem.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 0,4%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums farmaceitiskajiem produktiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis pieauga par 2,1%. Degviela kļuva dārgāka par 5,1%, tai skaitā dīzeļdegviela – par 5,7%, benzīns – par 4,4% un auto gāze – par 3,8%. Lētāka bija personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga vidēji par 0,5%. Cenas kāpa ziediem, savukārt lētāka kļuva barība lolojumdzīvniekiem un rotaļlietas.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija siltumenerģijai, savukārt cenu kritums bija mājokļa īrei, pirmsskolas izglītībai, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Salīdzinot ar 2015.gadu, patēriņa cenas 2021.gada februārī bija par 9,2% augstākas. Precēm cenas pieauga par 6,9%, bet pakalpojumiem – par 14,7%.

youtube icon
Abonēt youtube