Foto: Pexels
Pandēmijas laikā lietoto auto tirgus ir īpaši aktīvs, bet kā tajā orientēties iesācējam? Lai palīdzētu klientiem sagatavoties auto iegādei, bankas Citadeles eksperti un mūziķis Kaspars Zemītis, kurš pēc pirmās izglītības ir tehniķis – mehāniķis, sagatavojuši padomus, lai izvairītos no visbiežāk pieļautajām kļūdām.
Lietotu auto tirgus Latvijā ir iespaidīgs – pērn Latvijā pirmo reizi reģistrētas 13 720 jaunas un 43 010 lietotas vieglās automašīnas, no kurām puse jeb 49,8% ir vecākas par 11 gadiem, bet 18,2% ir 6 līdz 10 gadus vecas, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) statistika.
Lielākā daļa šo auto vēl tikai gaida pircējus. Kā orientēties lielajā piedāvājumā, lai auto un tā iegādes process nestu gandarījumu un būtu drošs?
“Pandēmijas ietekmē lietotu auto īpatsvars aug gan līzinga tirgū, gan arī ir starp populārākajiem patēriņa kredīta izmantošanas mērķiem. Turklāt arī lietotu auto izvēlē un iegādē arvien nozīmīgāki kļūst ilgtspējas aspekti, izvēloties videi draudzīgākus dzinējus, hibrīda un elektroauto, Arī aizvadītā gada nogalē Citadeles un pētījumu aģentūras Norstat veiktā aptauja apliecināja, ka teju katrs trešais šī un nākamā gada laikā plāno iegādāties automašīnu, visbiežāk, lietotu – 41% Latvijas iedzīvotāju auto iegādes budžets plānots līdz septiņiem tūkstošiem eiro, savukārt 22% tam iecerējuši tērēt 7 līdz 10 tūkstošus eiro,” stāsta Ģirts Glāzers, Citadeles Baltijas līzinga direkcijas vadītājs.
Kā nopirkt pirmo auto?
Pirmais auto parasti ir visemocionālākais pirkums, kad praktiskie jautājumi par auto piemērotību, ekspluatācijas ērtumu un izdevīgumu nereti paliek otrajā plānā.
Kaspars Zemītis pirmo automašīnu nopirka pirms 25 gadiem un atceras: “Tas bija vecs Moskvich, kas bieži plīsa un brīžiem pazuda bremzes, vai gadījās citas vainas. Lai arī pats esmu tehniķis – mehāniķis, un šad tad saremontēju kārtējo kaiti, bet biežāk braucu uz autoservisu. Pamazām izlēmu, ka vajag citu automašīnu un devos uz tolaik populāro autotirgu Rumbulā, Rīgā, kur iegādājos Toyota Corolla. Diemžēl nepārbaudīju tās tehnisko stāvokli un regulāri dabūju pieliet eļļu. Tomēr arī vēlāk paliku uzticīgs šim zīmolam, vienīgi pirms pirkšanas vienmēr autoservisā pārbaudīju auto tehnisko stāvokli. Tagad jau izbaudu, kā ir braukt ar jaunu modeli no salona, bet, pērkot lietotu auto, noteikti iesaku noskatīto auto pārbaudīt autoservisā, izmaksas piedāvājot dalīt uz pusēm ar pārdevēju,” rosina K. Zemītis.
Kā vienu no biežākajām kļūdām, iegādājoties pirmo auto, eksperti min, visu izmaksu neaprēķināšanu. Auto iegāde ir tikai daļa no izmaksām. Izdevumi degvielai, apkopēm un remontam, kā arī ikgadējais auto ekspluatācijas nodoklis, OCTA un KASKO izmaksas nav mazāk svarīgas.
Kurš ir vislabākais auto?
Vislabākais ir dzīvesveidam un plānotajam budžetam piemērotākais auto. Eksperti iesaka – izvērtējiet, kur un cik bieži brauksiet, lai saprastu, cik lielu vai kompaktu auto vajag. Piemēram, jaunajai ģimenei vai māmiņai ar zīdaini noteikti būs svarīgs auto bagāžnieka izmērs, lai ievietotu ratiņus, bet aktīvās atpūtas cienītājiem svarīgi, lai var ērti pārvadāt velosipēdus.
Vērts izvērtēt arī pa kādiem ceļiem ar auto būs jābrauc – tikai pa pilsētu vai arī lauku ceļiem un pat iespējams pa bezceļiem. Ja paredzēts braukt pa sliktas kvalitātes ceļiem un bezceļiem – labāk izvēlēties auto ar lielāku pacēlumu no zemes, kā arī ar lielāku jaudu.
Kaspars Zemītis: “Pirms pirkuma jāpadomā, kāds ir katra dzīvesveids, kādam mērķim automašīna kalpos. Esmu prātīgs autobraucējs, attiecīgi izvēlos arī auto savām vajadzībām, piemēram, man svarīgi, lai bagāžniekā varu ielikt ģitāru un citas lietas.”
Kur pirkt lietotu automašīnu?
Vispirms jāpārliecinās, vai auto ir Latvijā reģistrēts. Latvijā nereģistrētus auto drīkst iegādāties tikai pie reģistrētiem auto tirgotājiem, citas personas tos tirgot nedrīkst. Pirms pirkt auto, CSDD mājaslapā pārliecinieties, vai auto tirgotājs ir Latvijā reģistrēts. Savukārt privātpersonas drīkst pārdot tikai CSDD reģistrētas, savā īpašumā jau esošas automašīnas, tāpēc pirms pirkt auto, noteikti jāpārliecinās, vai pārdevējs ir auto īpašnieks.
Ja auto pērk ārvalstīs, reģistrējot to CSDD, būs nepieciešams uzrādīt reģistrācijas un iegādes dokumentu oriģinālus.
Lai būtu drošs par pirkumu, neaizmirstiet par līgumu, kurā ir norādīti gan auto parametri, gan precīzi norādīts pārdevējs. Neslēdziet līgumus ar nezināmām personām ārvalstīs, kas jums pārdod auto – atcerieties, ja auto nav Latvijā reģistrēts, arī līgumā jābūt Latvijā reģistrētam auto tirgotājam.
Kā maksāt par auto pirkumu?
Par auto iegādi centieties maksāt ar bankas pārskaitījumu. Gan lai patiešām būtu apliecinājums, ka naudu esat samaksājis un jums ir īpašumtiesības uz to, gan lai būtu droši par likumā noteiktajiem ierobežojumiem auto iegādei ar skaidru naudu. Pērkot auto, kas dārgāks par 7 200 eiro, ir aizliegts maksāt skaidrā naudā.
Ja daļa no pirkuma summas jau ir, bet nepieciešams papildu finansējums, izmantojiet tikai licencētu finansētāju auto kredītu vai līzingu. Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, izpētiet arī visus līguma nosacījumus, ne tikai aizdodamo summu, ikmēneša maksājumu un termiņu, bet arī auto juridisko statusu līguma laikā. Piemēram, vai tas būs jūsu vai aizdevēja īpašums, varbūt auto būs ķīla.
Finanšu līzings paredz, ka auto pēc līzinga maksājumu beigām būs jūsu īpašumā, savukārt operatīvais līzings ir kā auto noma ilgtermiņā. Operatīvā līzinga perioda beigās cilvēks var izvēlēties, atgriezt automašīnu vai izpirkt to par atlikušo vērtību.
No finansējuma veida būs atkarīgas arī citas izmaksas, piemēram, auto kredīta saņemšanai nebūs nepieciešams auto vērtējums un pirmā iemaksa, kas parasti vajadzīgs līzinga gadījumā, jo aizdevuma summa ir daudz lielāka. Atšķiras arī auto maksimālais vecums, ko var iegādāties ar auto kredītu vai līzingā – auto kredītam ierobežojumu nav, bet līzingam netiks apstiprināts finansējums auto, kas ir vecāks par 15 gadiem. Tomēr, apsverot vecāka auto iegādi, kuram iespējams ir zemāka pārdošanas cena, jāņem vērā, ka līdzekļi biežāk būs jāiegulda auto remontēšanā.
Vai pirkt neizmēģinot auto?
Lietotu auto pirkt attālināti, to klātienē neapskatot un neizmēģinot, ir riskanti. Tas, ka automašīna darbojas, vēl nav rādītājs, ka tā arī labi kalpos. Noteikti ir vērts izbraukt ar automašīnu pa tuvējo apkārtni vai pat iegūt izmēģināšanai uz dienu.
Jāatzīmē, ka pašreiz Covid-19 radītās epidemioloģiskās situācijas dēļ auto iegādē jāievēro visi valstī noteiktie drošības pasākumi.
Gluži tāpat kā ir savs frizieris un zobārsts, ideāli, ja ir arī pieaicināms uzticams cilvēks, kurš labi pārzina automašīnu uzbūvi, lietoto spēkratu tirgu, pārdošanu, cenas. Viņš varēs arī konsultēt, ne tikai pēc kādiem kritērijiem jums izvēlēties sev atbilstošu auto, ņemot vērā jūsu vajadzības, ģimenes stāvokli, plānotos braucienus u.tml., bet, iespējams, arī jautājumus, kurus pats nebūsiet aizdomājies papētīt. Gluži kā lielākā daļa pakalpojumu sniedzēju, arī auto speciālisti konsultācijas ir pielāgojušies sniegt attālināti.
Daudz gadu, mazs nobraukums?
Protams, ka, pērkot lietotu automašīnu, svarīgi, ka tā vēlāk nepievils, uzskata Kaspars Zemītis: “Jābūt uzmanīgiem, īpaši, ja svešs pārdevējs stāsta pasakas par auto tikko no ārzemēm, kur ar to braukuši seniori, bet nevar saprast, kāpēc mašīnai uzstādīti rallija automašīnas pedāļi?!”
Ja automašīna ir, piemēram, desmit gadus veca, bet tās nobraukums 50 000 km, salona āda vai audums nobružājies, tas ir signāls, ka, iespējams, šeit kaut kas nav kārtībā.
Iespējams, pārdevējam ir ticams stāsts, ka automašīna pārsvarā stāvējusi garāžā, kā rezerves variants, tomēr šādos brīžos vajadzētu nobraukumu pārbaudīt. Auto vēsturi var pārbaudīt – tas izmaksās papildu summu, bet atmaksāsies ar uzviju.
Tagad CSDD piedāvā iespēju uzzināt auto nobraukuma vēsturi arī ārvalstīs, tiesa, ne visās Eiropas valstīs nobraukuma vēstures informācija ir publiski pieejama.
Automašīnu aplūkojiet dienasgaismā, ja vien rodas kādi jautājumi, prasiet un sekojiet līdzi, vai saņemat vajadzīgās atbildes. Ja stāstītais nepārliecina, organizējiet tehnisku pārbaudi sevis izvēlētā autoservisā.