Foto: Unplash.com/ attēlam ir ilustratīva nozīme
Suecas kanālā Ēģiptē ir izkustināts 400 metru garais konteinerkuģis Ever Given, kas vienu no pasaulē visnoslogotākajiem jūras ceļiem bija aizšķērsojis kopš pagājušās otrdienas, vēsta britu ziņu portāls The Guardian.
Pēc sešas dienas ilgiem vērienīgiem darbiem ar ekskavatoriem krastos un kanāla grunts padziļināšanas tehniku, pirmdienas, 29.marta, rītā desmit velkoņiem ar kopīgiem spēkiem ir izdevies atbrīvot milzu kuģi no abiem kanāla krastiem, kuros tas bija iestrēdzis kopš 23.marta.
Suecas Kanāla pārvalde iepriekš, svētdien, 28.martā, paziņoja, ka kuģis būtu izkustināms ar papildu piesaistītiem velkoņiem paisuma laikā.
Kā vēsta britu raidorganizācija BBC, iestāde arī paziņojusi, ka tiks uzsākta izmeklēšana, lai noskaidrotu, kādēļ Taivānas kuģniecības uzņēmumam Evergreen Marine piederošais kuģis, braucot cauri kanālam, sagriezies un iespiedies abos tā krastos. Pēc amatpersonu paustā, iemesls nevarētu būt tikai laikapstākļi, kas negadījuma brīdī bijuši tāda izmēra kuģim nelabvēlīgi stipru vēja dēļ.
Suecas kanāla aizšķērsošanas ietekme
164 kilometrus garais Suecas kanāls Ēģiptes ziemeļaustrumos savieno Vidusjūru un Sarkano jūru. Kravas kuģiem, kas mēro ceļu no Eiropas uz Āziju vai Austrāliju un pretējā virzienā tas ļauj ietaupīt ap desmit dienas ilgu braucienu apkārt visam Āfrikas kontinentam. Kanāls ir viens no visvairāk noslogotajiem kuģu ceļiem pasaulē, ik gadu caur to plūst aptuveni 12% visas pasaules kravu.
Kustības apstāšanās uz svarīgā jūras ceļa kuģniecības un saistītiem uzņēmumiem rada lielus zaudējumus. Kuģniecības ziņu medijs Lloyd’s List aplēsis, ka katru dienu tiek liegta kustība kuģiem ar kravām aptuveni 8,2 miljardu eiro vērtībā.
Pirmdienas rītā uz virzīšanos cauri kanālam rindā gaidīja vismaz 369 kuģi, norādījis Suecas Kanāla pārvaldes vadītājs Osama Rabijs. To vidū ir desmitiem konteinerkuģu, beztaras kravas kuģu, naftas tankkuģu un sašķidrinātās dabasgāzes vai sašķidrinātās petrolejas gāzes kravas kuģu.
Kravu pienākšanu virknē valstu gan Eiropā, gan Āzijā gaida neskaitāmi daudz uzņēmumu, un kravu kavēšanās kopējā ietekme uz uzņēmumiem vēl ir grūti aplēšana, kamēr nav pilnībā atsākta kuģu kustība.
Nopietnu ietekmi izjutīs Ēģiptes ekonomika, kurai periodā pirms Covid-19 pandēmijas kravu pārvadājumi pa Suecas kanālu veidojuši divus procentus no iekšzemes kopprodukta gadā.
Suecas kanāla kravu kustībai normālā situācijā ir tik liels apjoms, ka sešas dienas ilgā kanāla blokāde, pēc vācu apdrošināšanas uzņēmuma Allianz aplēsēm, var samazināt visas pasaules tirdzniecības gada apjomu robežās no 0,2% līdz 0,4%, vēsta BBC.