Foto: Unplash.com
Latvijā 2021.gada martā, salīdzinot ar 2020.gada martu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 3,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās.
Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 2,1%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 3,6%, autodegvielas – palielinājās par 4,9%.
Salīdzinot ar 2020.gada martu, kurš bija pirmais mēnesis, kad bija novērojama Covid-19 ietekme uz mazumtirdzniecību, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 41,7%), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 41,2%) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 37,4%). Ievērojams apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 16,4%), farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 12%) un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 6,5%).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 4,6%.
2021.gada martā, salīdzinot ar februāri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 6,9%. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 1,8%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 16,1%, autodegvielas mazumtirdzniecība samazinājās par 1,7%.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 36,1%), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 26,3%) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 25,2%).
2021.gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 20,3%.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.