Foto: Flickr/Saeima

«Lai atspēkotu izplatītus melus, izdomājumus un konspirācijas, ir nepieciešami ievērojami lielāki resursi, nekā to radīšanai un izplatīšanai. Masveidā izplatīti meli ir ierocis. Skatos uz [Alda] Gobzema kustību jau ilgi, dīdos, vai uzrakstīt savas 5 kapeikas vai nē… tāpēc te ir mani 5 metri,» tā savu apskatu par Gobzema paņēmieniem iesāk digitālā mārketinga speciālists Mārtiņš Muižnieks.

Viņš savā Facebook ierakstā arī uzsver: “Šī ir mana konspirācija, nevis analīzes centieni.”

Turpmāk Muižnieka paustais redzējums

Šī brīža Gobzema kustībai nav stihiska izpausme.

Pirmā daļa – Pamati. Skalošana

Mēs pret Viņiem

«Vai nu mēs viņus, vai viņi mūs» – ar nekaunīgu un apskaužamu regularitāti šie vārdi tiek replicēti gan video, gan tekstuālā formā.

«Mēs pret Viņiem» ir viens no efektīvākajiem (un agresīvākajiem) veidiem, kā pievērst sev uzmanību un iegūt pulka sekotājus.

Pamatā tas spēlē pa mūsu katra nepieciešamību un vēlmi būt piederīgam kādai grupai. Redzot konkrētu grupu, rodas dabīga interese par to, kā tai pievienoties, kā tajā iekļūt, kādas ir tās vērtības. Šāda individuāla iztirzāšana tiek veikta saskaroties ar jebkuru grupu, kas izraisījusi interesi. Tas notiek neapzināti.

Nav jābūt 100% vienisprātis ar to, ko grupa pauž. Pietiek tikai ar vismaz viena interešu punkta krustošanos. Viss pārējais notiks pats no sevis – ātri sajutīsi iekšējās grupas atbalstu un tiksi iesūkts pašam nemanot, ar laiku adaptējoties pat tam, kas sākotnēji šķita pretējs.

Grupa karo kampaņveidīgi. Lielos vilcienos, nav īsti tik liela nozīme pret ko notiek cīņa, cik tas lai ir kārtējā mērķtiecīgā kampaņa. Šādā veidā mākslīgi izvirzītas pseidoproblēmas var ātri tikt iekšēji tikt uztvertas kā īstas problēmas.

Izpratne nav nozīmīga – nozīmīga ir tikai problēmas esamība.

Arī uzvara nav nozīmīga, jo sakāve ļauj atrast nākamo vainīgo, nākamo iemeslu jaunai kampaņai. Kurš vairs spēj to saskaitīt cik kampaņas Aldim ir bijušas. Cīnījās pret OIK un sazin’ ko vēl. Nekas no tā vairs nav dienaskārtībā, nekas no tā nav novests līdz skaidrai uzvarai, drīzāk pa ceļam ir bijušas vairākas sakāves.

Pēdējās dienās (vēl pirms protesta) pretvakcinācijas saukļi no paša Alda puses sāk pamazām pieklust, uz tā viļņa dzīvo vēl tikai pūlis, kurš tiek sagatavots nākamajam solim.

Ja Baltkrievijas migrantu problēma tikai samilzīs un sabiedrībā izskanēs vairāk runas – varat būt droši, ka viņš sāks runāt arī par tiem.

Skaidrs līderis, ar skaidru vīziju un mērķi

Lupatām seko tikai tādi paši lupatas. Masas seko spēcīgām personībām un Aldis arī šeit darbojas pilnīgi brīvā nišā – aktīvi strādā pie izcilas līdera tēla veidošanas, kur alternatīvas šobrīd īsti nav vai ir [vēl] ļoti blāvas.

Viņš sevi veido un pasniedz tādā gaismā, kādam gribētu līdzināties ne viens vien čalis (pilnam argumentam pret tēviņiem trūkst tikai video ar 100 kg štangas pacelšanu), un ne viena vien sieviete viņu iekārotu kā potenciālo partneri. Un nav ko noliegt – viņam sanāk.

Drūmi vīri, kas citkārt viņam to štangu varētu aplocīt ap kaklu, čurā karstu. Viņi redz kaut ko, kam katrs personīgi vēlas līdzināties. Nav ilūziju par to, cik daudzi no viņiem kaut pa pusei izlasījuši partijas statūtus un izpratuši, kas tajos rakstīts. Bet viņam ir plāns.

«Plāns, «kā rīkotos, ja viņš būtu premjers…» tiek izlaists teju par katru tēmu. Cilvēkiem patīk skaidrība, cilvēki seko plāniem. Cilvēki labprāt ir plāna sastāvdaļa, it īpaši, ja viņi var tā izpildē būt noderīgi un sajust savu vērtību. Nav sūdīga plāna, sūdīga ir tā neesamība.

Emocijas aizrauj, skaitļi pamodina. Tāpēc nekādu skaitļu – tikai emocijas

Vai esat manījuši kādus Gobzema ierakstus, kuros tiek pausta kaut kāda statistika vai aprēķinu skaitļi? Nē, tas nenozīmē, ka viņš tos neprot. Nu.. izņemot tad, kad jāpārspīlē kādas akcijas dalībnieku skaits. It īpaši vakcinācijas tematā, kur statistika un skaitļi ir galvenie argumenti, tie vispār netiek ne minēti, ne salīdzināti.

Jeb kā saka «es nebalstos nekādā statistikā, bet man ir viedoklis». Šobrīd skaitļu vietā, piemēram, tiek apelēts pie ļoti spēcīgiem elementiem, piemēram, kā bērnu dzīvības. Pie paša svētākā – pie vecāku dabīgas vēlmes pasargāt savus bērnu, modinot viņos drošības apdraudējuma un niknuma sajūtu.

Saliekot kopā tikai šos divus terminus – «bērni» un «apdraudējums», nav pat nozīmes, kāds un cik liels ir šis «apdraudējums», jo apziņā paliek tikai «Tavi un mani bērni tiek apdraudēti!».

Otrā daļa – Tu esi uz āķa

«Cilvēki mani mīl», «Cilvēki mani atzīst»

Neviens negrib būt kopā ar zaudētāju, visi tiecas būt kopā ar to, kuru visi atzīst, jo tādā veidā neapzināti tiecas arī paši tikt atzīti. (Ironiski, ka tieši politiskajā karjerā viņš līdz šim ir gājis tikai sakāvju ceļu.) It īpaši pēc 18.08. atkal un atkal tiks malti lielie masu skati, lai radītu pārliecību, ka «tādi kā Tu – mēs esam daudzi».

Skaitļu pārspīlēšana, sakot, ka režīms to apzināti samazina, lai uz tā pamata pastiprinātu nākamajā punktā aprakstīto.

Aizliegtais auglis. Šis ir vēl viens spēcīgs cilvēka uzvedības motīvs – jo kaut kas kļūst nepieejamāks, jo augstāk mēs to novērtējam.

«Režīms nobijies», «mūs sitīs», «mūs grib aizliegt», «mēs esam neērti» un tamlīdzīgi izteikumi, kuri pēdējā laikā ir īpaši aktuāli – tie rada un pastiprina iespaidu, ka piederi kādai īpašai izredzēto grupai. Taču šādi līdera izteiktie draudi esot grupā nebiedē, tie saliedē un vieno.

Līdz ar to, vienkāršs Valsts policijas izteikts publiskais atgādinājums tiek veikli interpretēts un pagriezts kā «mums ir taisnība, viņi mūs sitīs».

Pirms un 18.08, šis gāja pilnā jaudā – mērķtiecīgi centieni radīt «aizlieguma iespaidu», sākot no «mūs slāpē internetā» un beidzot ar «viņi dara visu, lai mēs nenokļūtu Rīgā».

Steiga

Centieni radīt steigas iespaidu, ka «Tūlīt, tūlīt»
––> tiks sasniegta uzvara,
––> viņu arestēs, jo viņš ir neērts (sasienas ar iepriekšējo punktu),
––> kaut kas īpašs notiks un tamlīdzīgi.

Visu laiku kā uz nažiem, kaut kas tūlīt notiks. Vienmēr trauksme liek saasināti ieklausīties un uztvert katru informāciju. Nozīmīgi tikai, lai trauksmes iemesls nav ilgs, jo citādi iemigs un atslābs. Piemērs ir tas pats kovids – sabiedrība vienkārši pierada pie viena trauksmes avota. Tas rada iemeslu un vēlmi nepalaist neko garām.

Tas tiek meistarīgi realizēts cauri tiešās komunikācijas rīkiem – čatiem, kur pat sekojot ar maksimāli vēsu prātu, ilgāk tur palasot, attopies uzsēdies uz adatas «Kas atkal? Kāds pavērsiens?».

Steiga ir ļoti, ļoti jaudīgs ietekmēšanas paņēmiens.

Šeit ir daži simboli, kam tiek mērķtiecīgi devalvēta vērtība:

– Vārda «genocīds» lietošana, kas vienlīdz attiecināma gan ebreju, gan latviešu tautu.
– «Totalitārisma» attiecināšana uz pašreizējo valsts iekārtu.
– Dāvida jeb ebreju zvaigznes izmantošana attiecībā par vakcināciju
– Baltijas ceļa un, visticamāk, arī barikāžu tēmas izmantošana.

Un var redzēt, ka daļai ir tik ļoti aizgājusi šī doma, ka jāgaida vien performance, kurā tiks izmantota deportācijas un lopu vagoni.

Galvenā problēma ir tāda, ka ideja bez vienojošā simbola (vienalga kādā izpratnē) masās ātri nosprāgs.

Trešā daļa – Tu tiec apēsts

Mērķtiecīga faktu sagrozīšana, kas nereti atjaukta ar klaju dezinformāciju. Tas īpaši izpaudās pēdējās stundās pirms protesta, kur tika uzturēta ārkārtīga spriedze ar baumām par automašīnu pārbaudēm, autobusu apturēšanām, sakaru slāpēšanu. Līdz pat uzrunas sākumam tika rakstīts: «Mūs bloķē un slāpē, kā Baķk-krievijā!!!».

Vienlaikus ignorējot to, ka apkārtnes mobilo sakaru bāzes stacijas, visticamāk, teju vai sāka kūpēt no tā cilvēku pūļa, kas aktīvi komunicēja, izmantojot internetu pārsūtot attēlus un translējot savus Live video.

Kā kaut kur kāds rakstīja – «Šis ir iemesls, kāpēc mums vajag 5G, bet ak vai.. tā atkal ir problēma.» Grupa sagremo to visu bez jebkādas kritikas.

Nepārtraukta naratīvu un reakcijas testēšana

Aldim var izteikti redzēt kuros brīžos tiek testēts un pārbaudīts kaut kas jauns.

Reakcija par LGBT, maskām, reliģiju – tas viss tika testēts. Vārds «Maidans» parādījās un pazuda acumirklī, jo ievilktā krievvalodīgo auditorija sāka skaļi protestēt (kas principā demonstrē grupas vienotības turēšanos uz puņķiem).

Komunikācijas testēšana iet pilnā jaudā

Tas viss apvienojumā ar MASĪVU visu kanālu izmantošanu – FacebookInstagramTelegramTikTokTwitter (varbūt vēl kas?). Bezmaksas ekspozīcijas lielākajos masu medijos gan digitālajā gan TV vidē, kur veikli tiek izmantota iespēja paust tiešus aicinājumus skatītājiem. Jauda un intensitāte ir tāda, ka, manuprāt, Latvijā neviens uzņēmums vai zīmols nespēj nodrošināt ko līdzvērtīgu.

Ceturtā daļa. Kas lācim vēderā?

Viss augstākminētais ir vispārīgs un paviršs izklāsts, norādot tikai uz spilgtākajiem un spēcīgākajiem ietekmes elementiem, kurus šis politiskais influenceris prasmīgi izmanto.

To visu redzot un saprotot man rodas tikai viens jautājums, kam, manuprāt, ir ļoti būtiski pievērst uzmanību.

No kurienes tam visam ir jauda?

1. Viens cilvēks to nevar izdarīt. Ja to darītu Aldis vienatnē, viņam pilna laika darbs būtu tikai sava digitālā satura radīšana, apstrāde un publicēšana.

Viņa Facebook lapu pa tiešo pārvalda vai ir pieslēgušies 12 profili, cik aiz tā realitātē stāv – nav nosakāms.

Šķiet interesanti, ka regulāras augstākā līmeņa nodevības un tās draudu ēnā ir dota piekļuve tik daudzām personām. Un kāpēc tik daudz? Satura likšanai pietiek ar 1–3 profilu piekļuvi. Čalis tomēr ir jurists un politiskā haizivs, kurš ļoti labi saprot cik viegli viss var aiziet pa pieskari. Kāpēc tik droši? Vai tomēr pārgalvība?

  1. Bariņš ar entuziastiem, kuri brīvajā laikā likuši kaut kādus postiņus feisītī?

Satura izpildījums šķiet apzināti ieturēts tieši neapstrādātā formā, jo apstrāde prasītu laiku, taču ātra reakcija ir galvenais trumpis šajā komunikācijā. Starp citu, ir pierādīts, ka neapstrādāts user gemerated tipa saturs mēdz nereti pat izsist smalki apstrādātus materiālus.

  1. Ir acīmredzams, ka viss kopā strādā precīzi kā pulkstenis.

Ir grūti nepamanīt, ka viss augstāk aprakstītais un realizētais darbojas pēc atstrādātas taktikas, tātad precīzi ievērojot labi izstrādātas stratēģijas vadlīnijas.

Tāda iekšēja sajūta, ka šim fonā stāv ļoti augstas raudzes speciālisti. Tādā gadījumā man rodas nākamais jautājums – kur piesaistīti šie resursi?

No dzīves neko daudz nesaprotu, protams. Bet es skaidri zinu, ka tas ir viens velna darbs to visu ilgstoši nokontrolēt un tā nav kaut kāda īstermiņa Christmas sale akcijas kampaņa.

Tas, visticamāk, nav freelance side project kādam darbonim, bet pērkot šādu pakalpojumu tas izmaksātu ĻOTI. Ja Aldis ir tiešām tik izcils arī šajā jomā, tad par vecumdienām viņam nav jāsatraucas. Pat ja atmetīs sapni par varu, tad viņš varētu vērt vaļā reklāmas konsultācijas aģentūru vai kaut ko tamlīdzīgu.

Citādi, ja vien tie nav lokālie resursi, tad man šķiet, ka vēji pūš no citas debess puses. Un man nav šaubu, ka īsto kampaņas rezultātu mēs vēl neesam redzējuši. Bet tā ir tikai mana konspirācija. Nav nozīmes, cik tuvu patiesībai tā ir, un nevienu tāpat nepārliecināšu.

Saistītās tēmas:

youtube icon
Abonēt youtube