Foto: Pexels

Satiksmes ministrija starpinstitūciju saskaņošanai nosūtījusi noteikumu projektu, kurā noteiktas prasības ceļu malās izvietotajiem reklāmas un informācijas objektiem. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt objektu pieļaujamo gaismas spožumu, lai novērstu satiksmes bīstamību, ko rada gaismu izstarojošie reklāmas un informācijas objekti, tostarp digitālie ekrāni, kas izvietoti ceļu malās.

Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns norāda: “Satiksmes drošības uzlabošana ir mūsu kopīgs mērķis, kas risināms, pilnveidojot tiesisko regulējumu un vienlaikus autovadītājiem kļūstot atbildīgākiem. Ministrijas ekspertu izstrādātie noteikumi dos iespēju samazināt dažādu gaismas objektu, galvenokārt reklāmu, kas atrodas pie ceļiem, negatīvo ietekmi uz satiksmes drošību, apgrūtinot autovadītāju koncentrēšanos uz braukšanu. Vienlaikus jaunie noteikumi uzlabos iedzīvotāju, kas dzīvo ceļu tuvumā labbūtību, novēršot gaismas piesārņojumu vidē”.

Ceļu malās izvietoto reklāmas un informācijas objektu tiešais mērķis ir piesaistīt iedzīvotāju uzmanību, taču vienlaicīgi to izstarotā gaisma apgrūtina ceļu pārredzamību, rada satiksmes bīstamību. Lielākā daļa saņemto iedzīvotāju sūdzību ir par gaismu izstarojošu objektu izstarotās gaismas radītajiem apgrūtinājumiem un to radīto satiksmes bīstamību diennakts tumšajā laikā. Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums nenosaka ierobežojumus izstarojošu objektu izstarotās gaismas spožumam. Pēc Satiksmes ministrijas rīcībā esošās informācijas arī pašvaldību būvvaldes ir saņēmušas norādes par šāda tiesiskā regulējuma nepieciešamību.

Izstrādātais noteikumu projekts nosaka maksimālās atļautās izstarotās gaismas spožumu, kā arī paredz, ka gaismu izstarojoši objekti nedrīkst izstarot gaismu laika posmā no plkst. 23.00 līdz plkst. 7.00 vietās, kur to izstarotā gaisma iespīd tuvumā esošo dzīvojamo māju logos. Vienlaikus noteikumi paredz pārejas periodu, kurā gaismu izstarojošos objektus varēs pielāgot noteiktajām prasībām.

Tiesību akta projektā ietvertie robežlielumi balstās uz VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pasūtītā pētījuma, kuru veicis Latvijas Universitātes Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas vadītājs prof. Guntis Krūmiņš, pētnieks (Dr.) Asociētais profesors Gatis Ikaunieks un laborante Līva Volberga, rezultātiem.

Minētais pētījums finansēts no Ceļu satiksmes drošības padomes piešķirtā finansējuma ceļu satiksmes negadījumu novēršanai (profilaksei) saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu.

Komentāri 0

youtube icon
Abonēt youtube