Foto: Unsplash
NA/JV/LRA Ventspils pilsētas eksdeputāts Aivis Landmanis
Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) valdes priekšsēdētāja, Saeimas sekretāra un deputāta Armanda Krauzes izteikumi ir vērtējami kā apliecinājums, ka šī politiskā spēka primārā nodarbošanās būs OFAC sankcionētā glābšana un savtīgo interešu nodrošināšana. ZZS pat nepieļauj iespēju attīrīties un mainīties.
Kā zināms, Krauze skaidroja, ka ZZS nav nekādu “sarkano līniju” pret Apvienoto Sarakstu (AS), taču partiju apvienība (tātad arī OFAC sankcionētais Lembergs kā “L&V” vadītājs) vēloties noskaidrot situāciju ar AS iekļaujošu turīgu Liepājas uzņēmēju sasaisti ar Šķēli.
Šis ir kārtējais Lemberga reabilitēšanas mēģinājums, šoreiz izmantojot AS premjerministra kandidāta – cienījamā uzņēmēja Ulda Pīlēna diskreditēšanas paņēmienu. Tā ir kārtējā demonstratīvā ņirgāšanās par tiesiskumu un valsts drošību – kārtējais mēģinājums politiski leģitimizēt ASV OFAC sankcionētu un pirmajā instancē notiesātu personu. Kā zināms, ne tik sen vēl kāda ZZS ietekmīga persona klāstīja, ka Lembergs jau esot reabilitēts.
Ļoti labi, ka ZZS vadoņi valdības gāšanas eiforijā ir zaudējuši piesardzību un nepārprotami pārapliecinājuši ZZS patiesās prioritātes un uzdevumus jaunajā valdībā. Labi, ka vēl kādi politiskie spēki, kuri vēlēšanu laikā bija kategoriski pret no sankcionētā smārda neattīrījušās ZZS beznosacījumu ņemšanai valdībā, ir nometuši savas maskas. Labi, ka nu arvien vairāk top skaidrs, kuriem rūp patiesa mūsu valsts drošība, bet kuri ir gatavi spēlēties ar valsts drošību, tās pastāvēšanu.
Kas attiecas uz jaunveidojamo valdību, tad valstiska pieeja nenoliedzami būtu izvērtēt visas idejas un valdībā iesaistīt labākos no labākajiem.
Kā to panākt? Partijām attīroties, izbeidzot neauglīgās savstarpējās cīņas, panākot viena otrai pretim un noliekot malā jautājumus, kuriem nav vēlētāju vairākuma dotais mandāts.
Piemēram. Būtu jābeidz enerģiju tērēt nemitīgai konkurentu apkarošanai, savstarpējai sarīdīšanai un iznīcināšanai, bet gan par visiem 200% jānododas sabiedrībai svarīgu jautājumu risināšanai. Ministru amatos jāvirza labākos no labākajiem – iepriekšējā prakse, ka partijām netiek piedāvātas viņu stipro pušu ministrijas, nebūtu akceptējama. Pirms vainot citus, būtu vērts ik pa laikam ieskatīties spogulī, jo nav jau tā, ka tikai partneri ir vainīgi pie visām nelaimēm.
Liberālo ideju nesējiem būtu jāņem vērā, ka viņu ideju bezierunu apstiprināšanai sabiedrība šai Saeimai mandātu nav devusi, tāda nu ir Latvijas vēlētāju vairākuma griba, kuru būtu jārespektē. Līdz ar to ir jābeidz pārējiem uzspiest vēlētājiem nepieņemamas lietas – ir jāmeklē kompromisi. Iespējams, pārējie piekristu jūsu vēlamās konvencijas apstiprināšanai ar īpašām atrunām, ja vienlaikus tiktu iedzīvināta, piemēram, dzimstību būtiski veicinoša ģimeņu atbalsta programma.
Latviešu nacionālās valsts kvēlākajiem aizstāvjiem, iespējams, būtu jāmīkstina striktā nostāja pret imigrāciju. Arī šo jautājumu, iespējams, būtu jārisina kopsolī ar dzimstības veicināšanas jautājumu.
Partijām būtu argumentēti jāatbild uz jautājumiem – vai tiešām par valstiski domājošu spēku var kvalificēt partiju apvienību, kuras vienu no iekļaujošajām partijām vada mūsu valsts startēģiskā partnera sankcionēta persona? Vai šādi tiek mazināti vai palielināti valsts drošības riski? Vai kāds var pamatot, ar ko sankcionētā ietekmē atrodošā ZZS ir valstiski domājošāka par LPV?
No Ventspils skatapunkta skatoties, ZZS patrona Lemberga kaitējums mūsu valsts ekonomikai, drošībai un sabiedrības labklājībai nav salīdzināms ar LPV līdera iespēto. Tikai OFAC sankcijas un tās sekas Latvijas tēlam, ekonomikai, sabiedrībai un valsts drošībai nav skaitļos aptveramas, kur nu vēl citas neģēlības! Pirmkārt, ZZS iespējamība strādāt valdībā būtu jāvērtē pēc šī spēka darbiem, proti, arī spējas distancēties no OFAC sankcionētā un tā vadītās partijas. Otrkārt, ZZS nebūtu uzticamas ministrijas, kuras iepriekš tā bija ļaunprātīgi izmantojusi vai varētu ļaunprātīgi izmantot sankcionētā savtīgajās interesēs un kuras ir saistītas ar mūsu valsts drošību un aizsardzību: VARAM, Satiksmes, Finanšu, Ekonomikas, Tieslietu, Iekšlietu un Aizsardzības. Ņemot vērā Ventspils brīvostas pārvaldes sankcionēšanas faktu un nākotnes riskus, ZZS ostas reformas kontekstā vispār būtu jātur šāviena attālumā. Arī tām partijām, kuras netur saviem vēlētājiem dotos solījumus, būtu jāatceras, ka sankcionētu personu jebkāda iesaiste valsts politikā un pārvaldē nav savienojamas ar valsts drošības interesēm. Lai pārliecinātos, kāda tad ir Lemberga patiesā negatīvā ietekme, politiskie spēki varētu beidzot pievērst uzmanību JV/LRA Ventspils pārstāvju pieredzei un izmisīgajiem vēstījumiem.
Un, ja ZZS, tad kāpēc ne LPV? Arī LPV ir ļoti labas un sabiedrībai noderīgas idejas. Nenoliedzami, arī LPV partijas vadoņiem var pārmest daudz ko, arī viņiem ir jāpierāda spēja mainīties, bet viens gan ir skaidrs – šo ļaužu darbošanās negatīvās sekas nav salīdzināmas ar Lemberga iespēto. Viens ir aizdomas un retorika, bet pilnīgi kas cits – kļūt par mūsu valsts drošības garanta ASV sankcionētu NATO drošības apdraudētāju un pirmajā instancē notiesātu personu.
Saeimā iekļuvušajiem politikas jaunpienācējiem ir svaigas un vērā ņemamas idejas, kā panākt mūsu valsts ekonomisko izrāvienu, kā novērst mūsu valsts atpalicību. Valstiski būtu neignorēt piedāvājumus, bet gan visiem kopīgi tos argumentēti izvērtēt, kopīgi atrast labākos no labākajiem derīgo ideju īstenotājus.
Un galu galā, mūsu valsts nākotnes vārdā visiem, vismaz šajā sasaukumā, būtu jāatsakās no zemtepiķu interešu un cīņu izmantošanas. Tikai atklāti rīkojoties, argumentējot un skaidrojot, ir iespējams valsti izvest no muklāja.
Tātad zināmos apstākļos arī plaši pārstāvēta valdība varētu būt iespējama un efektīva.
P.S. Krišjāni Kariņ! Vai valstiskā domāšana izpaušas OFAC sankcionētā aicināšanā valdībā un noliegumā strādāt Smiltēna, Pīlēna vai Dzintara vadītajās valdībās?
Lasiet arī: Kariņš: Siliņai izdosies izveidot spēcīgu un uz paveicamiem darbiem orientētu valdību