Krišjānis Kariņš. Foto: Reinis Inkēns, Saeima/Flickr

Bijušais premjers Krišjānis Kariņš (“Jaunā vienotība”) speciālos avioreisus jeb tā sauktās “privātās lidmašīnas” pēdējo trīs gadu laikā ir izmantojis 18 ārvalstu braucieniem. Par 32 lidojumiem no valsts budžeta samaksāti vairāk nekā 600 000 eiro, atsaucoties uz “Latvijas Televīzijas raidījumu “De facto”, vēsta lsm.  

Izpētot Valsts kancelejas datus, ”Latvijas Televīzijas” raidījums “De facto” neguva pārliecību par šādu tēriņu lietderību katrā reisā. Vairākos gadījumos izskatās, ka dārgie lidojumi izmantoti, lai Kariņš varētu Latvijā atgriezties piektdienas vakarā.

“De facto” vēsta, ka valsts budžeta apmaksātos līgumreisos ekspremjers ir lidojis 32 reizes, jo tikai četros gadījumos privātā lidmašīna izmantota vienā virzienā. Visas pārējās 14 reizes dārgie lidojumi izmantoti gan turpceļā, gan atgriežoties Rīgā.

“De facto” izpētītais liecina, ka, piemēram, 2023. gadā jūnija sākumā uz Eiropas Politiskās kopienas sanāksmi Kišiņevā un atpakaļ Kariņš devās biznesa lidojumu aviokompānijas “VistaJet” gaisa kuģī “Cessna 560XL Citation XLS+”. Tas izmaksāja 35 tūkstošus eiro. Savukārt 20. jūnijā tūlīt pēc valdības sēdes vadīšanas Kariņš devās uz Ukrainas atjaunošanai veltītu konferenci Londonā. Sešu cilvēku delegācijas lidojums firmas “SmartWings” lidmašīnā “Cessna 680 Citation Sovereign+” izmaksāja 30 tūkstošus eiro.

Valsts kanceleja vairākām vizītēm klāt pievienoja arī skaidrojumu par to, kāpēc bija nepieciešams izmantot speciālos lidojumus. Daži izklausās diezgan pamatoti, piemēram, pēkšņs bijušās Vācijas kancleres Angelas Merkeles vai Francijas prezidenta Emanuēla Makrona uzaicinājums, saspringtā drošības situācija neilgi pirms Krievijas iebrukuma Ukrainā, uzņemošās valsts lidostas slēgšana komercreisiem samita dēļ vai vairāku vizīšu virkne, pēc kuras premjers citādi nepagūtu atgriezties Rīgā, lai tur uzņemtu augstus ārvalstu viesus. Tomēr vairākos gadījumos pamatojumu specreisu izmantošanai Valsts kanceleja nesniedza vispār, bet citos tas nebija pārliecinošs.

Piemēram, tie izmantoti, atgriežoties no neformālajām Eiropadomēm piektdienas vakarā, lai gan krietni lētāk būtu pārnakšņot viesnīcā un atlidot ar komercreisu sestdien. Tāpat ne vienmēr ir skaidrs, vai Kariņam nebija iespējas lidot uz pasākumu iepriekšējā vakarā, piemēram, izmantojot savienotos reisus, ja tiešo reisu nav vai tie ir neizdevīgā laikā. Tāpat nav pārliecības, vai pirms lēmuma par specreisa pasūtīšanu apsvērta premjera kalendāra pārplānošana, atsakoties no kādiem pasākumiem Rīgā.

Kariņš vairākkārt uzsver, ka par lidojumu izmaksām neesot zinājis un domājis, jo koncentrējies uz vizīšu saturu.

Valstij visdārgāk izmaksāja Kariņa šīgada divi pēdējie speciālie lidojumi uz Briseli un atpakaļ par 49 950 eiro.

Eiropas Savienības samits ar Latīņamerikas un Karību valstu kopienu notika 17. un 18. jūlijā – pirmdien un otrdien. Valsts kanceleja apgalvo, ka par speciālā reisa izmantošanu izlemts, jo “līdz pat pēdējam brīdim” nebija informācijas, vai samits notiks vienu dienu vai divas. Tas gan neizskaidro, kāpēc piecu cilvēku delegācija nevarēja uz Briseli atlidot jau svētdien vai izmantot pirmdienas rīta komercreisu. Arī atpakaļceļa biļetes, visticamāk, varēja nopirkt uz trešdienas rītu – tas gan nozīmētu, ka Kariņa ieplānotais atvaļinājums sāktos dienu vēlāk.

Iepriekšējais Ministru prezidents Krišjānis Kariņš ir daudzkārt izmantojis privātu aviokompāniju pakalpojumus, kas nodokļu maksātājiem izmaksājis vairāk nekā 600 000 eiro, iepriekš informējis “Apvienotais saraksts” (AS).

Lai sabiedrība gūtu pilnīgu pārliecību par budžeta līdzekļu taupīgu un racionālu izmantošanu, politiskā spēka deputāti iesniedza pieprasījumu Ministru prezidentei Evikai Siliņai, aicinot atbildēt uz vairākiem jautājumiem.

Politiskā spēka deputāti aicinājuši Ministru prezidenti Eviku Siliņu  skaidrot sabiedrībai, vai valdība savām vajadzībām ir izmantojusi privātu aviokompāniju pakalpojumus arī iepriekš, un lūdz sniegt pārskatu par laika posmu no 2019. gada 1. janvāra līdz šim brīdim. Tāpat premjere aicināta atbildēt uz jautājumiem, cik lidojumu ir veikti, izmantojot privātas aviokompānijas, kādi ir bijuši to galamērķi, kāds bijis pasažieru skaits katrā reisā, kas ir bijuši šie pasažieri, kādas ir bijušas šo pakalpojumu izmaksas un kāds ir bijis katra lidojuma ekonomiskais pamatojums Tāpat tiek lūgts atbildēt uz jautājumiem, vai šobrīd ir spēkā līgumi par šādu pakalpojumu veikšanu, vai Siliņa, būdama Ministru prezidente, ir izmatojusi privātu aviokompāniju pakalpojumus, un vai viņa atzīst šādu praksi par samērīgu un budžeta līdzekļus taupošu.

Saeimas Pieprasījumu komisijas sēdē, kur pieprasījums tika skatīts, atbildes no Siliņas pārstāvjiem pēc būtības netika gūtas, tieši pretēji, tika mēģināts izvairīties no informācijas sniegšanas, informē “Apvienotais saraksts”.

Uzskatot, ka sabiedrībai ir tiesības būt pilnīgi informētai un drošai par nodokļu maksātāju līdzekļu racionālu un taupīgu izlietošanu, AS Saeimas deputāti vērsušies Valsts kontrolē, aicinot iespējami drīzā laikā veikt pārbaudi par bijušā Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa laikā veikto VIP lidojumu lietderības un izmaksu pamatotības izvērtējumu.

“Dārgu un ekskluzīvu pakalpojumu izmantošana savu personisko ērtību apmierināšanai un nevēlēšanās par to informēt sabiedrību liecina tikai par augstprātību un aroganci. Izskatās, ka daži budžeta līdzekļus sākuši uzskatīt par savējiem,” komentē Saeimas deputāts Edvards Smiltēns.

Bijušais premjerministrs Krišjānis Kariņš vizītēm ārvalstīs izmantojis privātu lidmašīnu, kas valstij izmaksāja tūkstošiem eiro – ar šādu apgalvojumu “Latvijas Avīzē” vērsies kāds lasītājs, atsaucoties uz lidostā strādājošo paziņu runāto. Kariņš 2023. gadā līdz valdības maiņai paspēja doties 15 darba vizītēs ārpus Latvijas, kopumā lidojumiem izmaksājot 276 098 eiro, vēsta Lasi.

2023.gadā Kariņš darba vizītēs lidojis uz Beļģiju, Igauniju, Lietuvu, Vāciju, Moldovu, Poliju un Lielbritāniju, pēc “Latvijas Avīzes” pieprasījuma informēja Valsts kanceleja. Deviņus galamērķus Kariņš apmeklējis, lidojot ar nacionālo lidsabiedrību “AirBaltic” vai Polijas “LOT”.  Šie lidojumi apmaksāti no valsts kases un kopumā izmaksājuši 12 315 eiro. Atlikušās sešas reizes izmantoti speciālie reisi jeb privāto lidsabiedrību pakalpojumi.

Lasiet arī: Ekranizējot Račko romānu, pirmo reizi Latvijā pieaicināts intimitātes ainu koordinators

Ministru kabineta preses sekretāre Santa Jirgensone paskaidroja, ka privātā lidmašīna izmantota tikai gadījumos, kad nav bijuši pieejami regulārie reisi, un lielāko daļu no šiem reisiem veidojuši lidojumi uz Eiropas Savienības Padomi, kas nozīmē, ka šo lidojumu izmaksas segusi Eiropas Savienība. Šie reisi Eiropai izmaksājuši 263 783 eiro. Speciālos reisus organizējuši divi ceļojumu biroji – “Express Travel” un “Averoja”.

Seko mums arī Facebook, X, Instagram un Draugiem!

youtube icon
Abonēt youtube