Foto: VAS “Valsts nekustamie īpašumi”
Stiprinot Eiropas Savienības ārējās austrumu robežas drošību, uz Latvijas – Krievijas robežas žoga izbūves darbi VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) vadībā straujiem soļiem rit uz priekšu ar izbūves tempu aptuveni septiņi kilometri nedēļā.
Šobrīd kopumā izbūvēts aptuveni 189 kilometri robežas žoga, kas ir 67% no kopējā robežas apjoma (283 km), tostarp veiksmīgi pabeigts sadarbībā ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem veiktais posms 20 km garumā Grebņevas un Punduru robežapsardzības nodaļu (RSN) posmos,” informē VNĪ valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.
No NBS puses žoga izbūvi veica 80 karavīri un zemessargi un viņiem uzticēto 20 km posmu izbūve tika veiksmīgi paveikta, apsteidzot plānoto grafiku. “Trūkstošā žoga izbūve uz Latvijas – Krievijas robežas ir viena no VNĪ augstākajām prioritātēm, tādēļ tiek darīts viss iespējamais, lai panāktu iespējami straujus būvniecības tempus. Sadarbībā ar NBS bija unikāla pieredze visām iesaistītajām pusēm ar potenciālu turpmākai sadarbībai – NBS ieguva specifiskas zināšanas kritiskās infrastruktūras izbūvē, savukārt VNĪ bija jauna un vērtīga pieredze, jo vadījām būvniecības procesu. Iekāpām būvnieka kurpēs, saskaroties ar dažādiem būvdarbu organizēšanas izaicinājumiem – darbu sarežģītos laika apstākļos, komandas motivēšanu, piegāžu ķēdēm un daudziem citiem jautājumiem, ar kuriem ikdienā esot pasūtītāja pozīcijā tieši nesaskaramies, ” norāda VNĪ valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.
Kopumā VNĪ noslēdzis 16 līgumus ar sešiem būvuzņēmējiem par būvdarbu veikšanu trūkstošā žoga un infrastruktūras izbūvei visā robežas garumā.
Robežžoga izbūves darbi tiek veikti kopš aprīļa. Būvniecības darbus turpina veikt būvuzņēmēji SIA “Citrus Solutions”, SIA “HAGBERG Construction”, SIA Nordes būve, PS “P un P Būvniecības grupa”, SIA Baltic Construction Company (BCC) un VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs”. Plānots žoga izbūvi prioritārajos posmos pabeigt līdz šā gada nogalei. Būvdarbi īpaši sarežģītajos posmos sptuveni 28 km garumā un infrastruktūras izbūve turpināsies līdz 2025.gada nogalei.
Kopumā Latvijas – Krievijas robeža ir 283,6 kilometrus gara. Iepriekš SIA “Ceļu būvniecības sabiedrība “Igate” izbūvēja 99 km, līdz 2019.gadā darbi tika apturēti. Uzticoties VNĪ pieredzei un zināšanām 2023.gada vasarā ar īpašu likumu uzņēmumam tika nodots vadīt, īstenot un uzraudzīt ES ārējās austrumu robežas žoga un infrastruktūras izbūvi. Ņemot vērā VNĪ iepriekšējo pieredzi, purvainajās zonās uz Latvijas – Krievijas robežas tiks izmantots inovatīvs pontonu risinājums ar žogu, kas ir ilgmūžīgs un tā kalpošanas laiks ir vismaz 50 gadu.
Lasiet arī: “Varbūt uzreiz uz ierakumiem?» – Kurskas bēgļi sašutuši, ka tiks pārvietoti uz Ukrainu
Lasiet arī: Spēcīgas pretestības dēļ ukraiņu virzība uz priekšu Kurskas apgabalā sarežģījusies