Foto: Rīta kafija

Dzelzceļa projekts “Rail Baltica” būvniecības pirmajā fāzē savienojumu ar Rīgu plāno būvēt tikai no vienas puses. Savukārt sliedes uz Igauniju līdz 2030. gadam var arī neuzbūvēt. Tā, atsaucoties uz Satiksmes ministrijas informatīvo ziņojumu, vēsta lsm.

Beidzot saskaņošanai ar citām ministrijām ir iesniegts plāns, kā “Rail Baltica”  projektu attīstīs pirmajā fāzē.

Satiksmes ministrija līdz 2030. gadam piedāvā izbūvēt vienu sliežu ceļu no Lietuvas robežas līdz Igaunijai, sākot būvdarbus posmā Lietuvas robeža–Misa un atbilstoši pieejamajam finansējumam.

Pārdalot satiksmes nozarei pieejamos Eiropas Savienības (ES) līdzekļus, piedāvāts pabeigt darbus abās Rīgas starptautiskajās stacijās – Rīgas lidostā un Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu daļā, lai tās varētu funkcionēt. Tāpat SM piedāvā izbūvēt jaunu Krievijas platuma dzelzceļa sliežu ceļu no Imantas stacijas uz Rīgas lidostu. Tad starp centru un lidostu kursēt varēs “Škoda” elektrovilcieni. Tādējādi vēl pirms Eiropas platuma sliežu izbūves savienojot abas pasažieru stacijas ar platsliežu dzelzceļu un integrējot Rīgas lidostu esošajā dzelzceļa tīklā.

Ierosināts izbūvēt vismaz četras reģionālās stacijas – Salacgrīva, Skultes muiža, Salaspils/Daugavkrasti, Bauska –, infrastruktūras apkopes punktus Iecavā un Skultē, kustības vadības centru un sānceļu nākotnes Salaspils kravu terminālim. Kā arī  izveidot Eiropas platuma sliežu savienojumu ar vienu no abām Rīgas starptautiskajām stacijām. Tātad vai nu no Upeslejām līdz centram (Daugavas labajā krastā) vai arī no Misas līdz lidostai (attiecīgi kreisajā krastā). Lai šo realizētu, varētu piesaistīt alternatīvus finanšu risinājumus, piemēram, privāto un publisko partnerību.

Savukārt ES fondu finansējumu plāno primāri virzīt iepriekšējos punktos minēto aktivitāšu finansēšanai.

Kopš jūnija Satiksmes ministrija meklējusi risinājumus, lai Rīga būtu caurbraucama pa Eiropas platuma sliedēm, tomēr risinājumu neizdevās atrast. Lai gan pirmajā fāzē kā prioritāte ir izvirzīts savienojums no Igaunijas robežas līdz Lietuvas robežai, patlaban nav garantijas, ka sliedes uz Igauniju var izbūvēt – atzina satiksmes ministrs Kaspars Briškens (“Progersīvie”).

Tuvāko nedēļu laikā par šo ziņojumu Tiesību aktu portālā viedokli var izteikt ministrijas un organizācijas. Novembrī informatīvo ziņojumu plānots iesniegt valdībā, vēsta lsm.

Jau vēstīts, ka jaunuzbūvētajā “Rail Baltica” Rīgas Centrālās stacijas daļā norisinās sliežu ieklāšanas darbi. Šobrīd klāj 1520 mm platuma sliedes kā pagaidu risinājumu, lai brīdī, kad stacijas dienvidu pusi nodos ekspluatācijā, šeit varētu novirzīt esošo vilcienu satiksmi un pasažieru apkalpošanu un turpināt būvdarbus ziemeļu pusē.

“Rail Baltica” Rīgas Centrālā mezgla izbūve organizēta kārtās, nodrošinot, ka visā stacijas būvniecības laikā pasažieru un kravas vilcienu kustība cauri Rīgai notiek netraucēti. Saskaņā ar plānu, pēc visu darbu pabeigšanas, jaunuzbūvētās stacijas dienvidu pusē atradīsies jaunie “Rail Baltica” Eiropas platuma 1435 mm sliežu ceļi, tiem blakus – esošā platuma sliežu ceļi.

Šajā darbu posmā sliedes ir izbūvētas 910 metru jeb teju kilometra garumā. Darbus pilnsabiedrība BERERIX veic, izmantojot VAS “Latvijas Dzelzceļš” 1520 mm sliežu licējceltni.

Veikti apjomīgi priekšdarbi, tostarp iestrādāti 2400 kubikmetri granīta balasta, kura svars sasniedz 4000 tonnas. Lai pabeigtu stacijas dienvidu pusi, jāizbūvē kopumā ap sešiem kilometriem sliežu uz gandrīz 100 000 tonnu balasta.

“Rīgas Centrālās stacija izbūve plānota kārtās, lai nodrošinātu nepārtrauktu vilcienu kustību un pasažieri ātrāk varētu sākt izmantot jauno infrastruktūru, vides pieejamības risinājumus, jaunās augstās platformas. Ja tiek rasta iespēja pārdalīt ES Atveseļošanās fonda līdzekļus, tad dienvidu puses izmantošanu varētu sākt jau 2026.gadā. Fonda pārdales piedāvājums ir izsvērts gan no tehniskā, gan saimnieciskā aspekta. Tasd ļautu valstij nezaudēt līdzekļus, un nevar novērtēt par zemu arī ieguldījumu Latvijas ekonomikā un būvniecības sektorā, jo “Rail Baltica” objektos strādā simtiem Latvijas uzņēmumu,” skaidro “Eiropas Dzelzceļa līnijas” valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Lasiet arī:  FOTO | Rīgas Centrālajā stacijā notiek sliežu ieklāšanas darbi

Lasiet arī:  Miegs nav iegriba! Mācību stundām nav jāsākas agrāk par astoņiem rītā, norāda Tiesībsargs

youtube icon
Abonēt youtube