Foto: Pixabay
Vairāk nekā puse jeb 69% cilvēku šogad plāno iepirkties izpārdošanās, piemēram tā saucamajās “Singles Day” vai “Melnās piektdienas” akcijās. Tomēr 64% apšauba atlaižu/akciju patieso vērtību un 58% secina, ka preces, kuras viņi vēlas, nav iekļautas akcijā, atklāj jaunākais EY patērētāju svētku sezonas uzvedības tendenču pētījums.
Tāpat pētījums arī parāda, ka cilvēki visā pasaulē mēģinās taupīt dažādos veidos, piemēram, 78% centīsies samazināt ēdiena daudzumu, kas pēc svētkiem paliek pāri, 49% savukārt taupīs elektrību un nedegs papildu gaismas svētku laikā, bet 40% plāno rīkot mazākas svinības kā parasti, lai taupītu izmaksas.
Interesanti, ka šie rādītāji dažādos pasaules reģionos atšķiras tikai nebūtiski, kas norāda uz kopēju taupības tendenci šajā svētku sezonā.
EY pētījums arī atklāj, ka pasaulē kopumā 38% cilvēku jau ir sākuši veikt savus svētku pirkumus, kamēr 37% plāno to darīt novembrī, lai pagūtu dāvanas saņemt pirms svētkiem. Atbilstoši EY pētījumam, tikai 15% patērētāju pirkumus atliek uz decembri. Savukārt, katrs desmitais pētījuma respondents atzīst, ka nekādus svētku pirkumus veikt neplāno.
“Dzīves dārdzības spiediens pēdējos gados ir atstājis iespaidu, taču mūsu pētījuma galvenais secinājums nav pesimistisks un mēs varam redzēt, ka cilvēki faktiski visā pasaulē svētkus joprojām svinēs un joprojām pirks dāvanas, tikai darīs to arvien pārdomātāk. Cilvēki savu rocību vēlas iztērēt gudri un meklē vērtību – šī ir tendence, kas ir jāņem vērā veikaliem un uzņēmumiem arī Latvijā,” saka Zane Caune, “EY” partnere Latvijā.
Jāatzīmē, ka finanšu uzvedība svētku laikā atšķiras starp cilvēkiem ar bērniem un tiem, kuriem bērnu nav. Piemēram, katrs otrais pētījuma dalībnieks, kuram ir bērni, norāda, ka viņu uztrauc, vai būs iespējams atļauties svētku tēriņus. Šis satraukums ir mazāks cilvēkiem bez bērniem, bet tas joprojām ir būtisks – to norāda 40% cilvēku. 43% cilvēku, kuriem nav bērnu norāda, ka svētku pirkumiem ir veikuši uzkrājumus, bet tie, kuriem ir bērni, uzkrājumus svētkiem ir veikuši daudz biežāk – 57% gadījumu. Tāpat arī 49% patērētāju ar bērniem plāno veikt pirkumus, izmantojot kredītus vai kredītkartes, bet to darīs tikai 34% to pircēju, kuriem nav bērnu.
68% patērētāju pasaulē šogad svētku pirkumus joprojām izdarīs veikalos, taču pirkumu lēmumi un kanāli kļūst arvien sarežģītāki.
Piemēram, dāvanu idejas 25% pircēju joprojām meklēs veikalos, taču 27% to darīs tieši interneta veikalos, un vēl 28% idejas iegūst no sociālo mediju satura.
Vērtējot paaudžu atšķirības, pārliecinošs vairākums jauniešu vecumā līdz 27 gadiem, jeb 78%, iegādāsies dāvanas paši sev, galvenokārt izvēloties apģērbus un aksesuārus, bet arī tehnoloģijas un dažādas “pieredzes” kā ceļojumus, muzeju un pasākumu apmeklējumus.
Lasiet arī: Ārsts: Katram vīrietim jāatrod ārsts, ar kuru var runāt par TO
Lasiet arī: Rīgas zoodārza lauva Varis dodas uz Dāniju, bet lauveni Teiku iemidzina
Lasiet arī: Vai neatlaidība nesīs augļus – Supernovas «veterāns» Markus Riva cīnīsies par iespēju dziedāt Eirovīzijā