Foto: Rīta kafija

Par animācijas filmas “Straume” panākumiem šobrīd nav dzirdējis viens retais un pateicoties tai, Latvijas vārds izskanējis visā pasaulē. Panākumu kontekstā izskan arī diskusijas par to, ka augstākos sasniegumus Latvija guvusi tieši ar filmu, kurā neviens nerunā, mudinot domāt, vai un kā iespējams nodot spēcīgu vēstījumu arī bez vārdiem? Ne tikai mākslā, bet arī zīmolu komunikācijā bieži vien labākie ir tie darbi, kuriem nav nepieciešami papildus skaidrojumi. Arī sabiedrības tendences un strauji augošais informācijas apjoms, mudina vairāk pievērst uzmanību attēliem un citiem vizuālajiem risinājumiem, bet mazāk – gariem tekstiem, skaidro Ekonomikas un kultūras augstskolas maģistra programmas “Zīmola dizains” vadītāja Ksenija Miļča.

Pēc viņas teiktā, “mūsu leģendārā animācijas filma ir lielisks piemērs tam, cik daudz var pateikt bez vārdiem. Vizuālajā komunikācijā un zīmola dizainā ir ļoti būtiski spēt nodot vēstījumu tikai ar attēlu. Tas ir svarīgi gan tehniskās lietās, piemēram, piktogrammās un ceļa zīmēs, kas jāsaprot visiem, neatkarīgi no valodas, gan dažādu zīmolu komunikācijā ar auditoriju. Arī laikmetīgajā mākslā reti tiek izmantoti vārdi, fokusējoties uz emocijām un sajūtām. “

Spiegts piemērs ir visā pasaulē pazīstamās kompānijas “Apple” logo – aizkostā ābola attēlu nevada nedz saukļu, nedz pavadošie teksti, tomēr to pazīst teju visā pasaulē. Arī savās reklāmās zīmols parāda jaunākos telefonu modeļus bez aicinājuma tos pirkt, jo tas nav nepieciešams. Un, neraugoties uz to, tiklīdz ir iespējams iegādāties jaunāko modeli, pie tirdzniecības vietām veidojas garas rindas. Zīmola vizuālie risinājumi runā paši par sevi.

Panākt šādu efektu bez tekstiem un aicinājumiem, tā ir liela māksla. Lai uzrunātu mērķauditoriju un veidotu vēlamās asociācijas, nepieciešams gan augsts intelekts, gan izpratne par kultūrvēsturisko fonu, norāda eksperte.

“Domājot par vizuālo komunikāciju gan mākslā, gan citās jomās, jāņem vērā, ka sabiedrība kopumā kļūst izglītotāka, izglītība ir kļuvusi pieejamāka, cilvēkus ir aizvien grūtāk pārliecināt, izmantojot “lētus” reklāmas trikus. Un vēl esam noguruši no informācijas apjoma un gariem tekstiem. Īstenojot komunikāciju ar auditoriju, svarīgi atcerēties, ka cilvēka smadzenes apstrādā vizuālo informāciju 60 000 reizes ātrāk, nekā tekstu vai audio saturu. Tieši tāpēc šobrīd aizvien vairāk zīmolu cenšas sasniegt savu auditoriju ar attēlu un video starpniecību. Turklāt, stāsts nav tikai par ātru uzmanības piesaistīšanu, bet arī par to, lai zīmolu atcerētos,” skaidro speciāliste.

“Ar maģistrantūras studentiem programmā “Zīmola dizains” pētām arī mākslīgā intelekta (MI) rīku ietekmi, mācoties, kā ar pielietot šos risinājumus, lai taupītu laiku. Vienlaikus ir skaidrs, ka MI neaizstās cilvēku radošumu un spēju ģenerēt dažādas idejas. MI ir kā instruments, kas palīdz ātrāk nokļūt no idejas līdz gatavam vizuālajam risinājumam, tāpēc nav jābaidās, ka MI attīstība atstās bez darba visus dizainerus, zīmolu vadītājus un māksliniekus. Tāpat būs vajadzīgi arī animācijas speciālisti, fotogrāfi un videogrāfi. Tieši cilvēki ir tie, kuri spēj izdomāt, ko vēlas pateikt, bet MI var palīdzēt to realizēt īsākos termiņos. Turklāt, darbojoties ar MI rīkiem, nepieciešami referenču attēli, nepieciešams uzrakstīt uzdevumu, sasniedzamo mērķi, definēt visus kritērijus utt,” norāda Ksenija Miļča.

Viņa prognozē, ka “arī nākotnē viennozīmīgi saglabāsies un pat pieaugs vizuālās komunikācijas nozīme, īpaši t.s. premium zīmolu segmentā. Aizvien vairāk uzņēmumu vēlas ar saviem patērētājiem komunicēt gudri, tāpēc viennozīmīgi pieaugs pieprasījums pēc šīs nozares ekspertiem. Jāpiebilst, ka Latvijā jau šobrīd ir daudz talantīgu un profesionālu dizaineru, taču, pateicoties filmas “Straume” panākumiem, interese par šo jomu noteikti pieaugs. Līdzīgi kā pēc 3 x 3 basketbola komandas zelta medaļas Olimpiskajās spēlēs pieauga bērnu un jauniešu interese par šo sporta veidu, “Straume” radīs jauniešu vēlmi pamēģināt spēkus animācijā, grafiskajā dizainā un citās radošajās profesijās. Ņemot vērā, ka radošās prasmes un arī tehnoloģiju zināšanas noder ļoti daudzās jomās, viennozīmīgi ir vērts mēģināt spēkus šajā jomā.”

Lasiet arī:

«Piedod, ka neesmu miljonārs,» – Kaspars Kambala reaģē uz Olgas apsūdzībām mīlestības neizrādīšanā

Sedokovu vaino mēģinājumā atstāt Timmas tuviniekus bez mantojuma

FOTO & VIDEO | Pirmizrādi piedzīvo dokumentālā  filma par latviešu tautas deju kolektīvu Kanādā

Ukraina nosauc savas sarkanās līnijas gaidāmajās miera sarunās ar Krieviju

Nedēļas horoskops: 14. – 20. marts

Šovu Koru kari pamet Katrīnas Dimantas vadītais Baldones rozā koris

VIDEO | No tropu vētrām līdz ledainam ūdenim – aktieri un mūziķi, kuri strādā arī ellīgos laikapstākļos

Seko mums arī Facebook,X, Instagram un Draugiem

Saistītās tēmas: Ksenija MiļčaStraume

youtube icon
Abonēt youtube