Publicitātes foto

Topošajā Rail Baltica pamattrases būvlaukumā pie Iecavas, veicot nesprāgušas munīcijas meklēšanas darbus, atrastas un likvidētas 17 dažāda veida vēsturiskās munīcijas vienības, tajā skaitā aptuveni 100 kilogramus smaga, nesprāgusi aviācijas bumba.

“Kā atbildīgs pasūtītājs mēs ievērojam starptautiski atzītas prasības un projektam noteiktos drošības standartus, lai nodrošinātu vispusīgu un drošu sagatavošanos veicamajiem būvdarbiem. Nesprāgušās munīcijas pārbaude ir vispārpieņemta prakse būvdarbu zonām ar iepriekš identificētiem riskiem šādas nesprāgušas munīcijas klātesamībai. Projektēšanas stadijā tika noskaidrots, ka Iecavas infrastruktūras apkopes punkta būvdarbu zonā agrāk atradās lokāls kara hospitālis, kā arī tur tika uzglabāta munīcija. Nesprāgušās munīcijas pārbaude ir neatņemama “Rail Baltica” izbūves sastāvdaļa, lai nodrošinātu drošu darba vidi būvdarbu laikā. Šādas pārbaudes veiks visā pamattrases garumā, ja tiks identificēti riski šādas munīcijas klātesamībai,” norāda “Eiropas Dzelzceļa līnijas” valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Vēsturiskās nesprāgušas munīcijas meklēšana aptuveni 16 hektārus lielajā teritorijā tika uzsākta šī gada februārī un veikta, ievērojot nacionālās likumdošanas un starptautiskās drošības prasības. Darbu īstenoja sertificēti speciālisti, piesaistot sapierus un Latvijas Nacionālo bruņoto spēku nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas ekspertus, izmantojot modernas tehnoloģijas, kas ļauj efektīvi skenēt augsni un identificēt iespējamās munīcijas atliekas. Skenēšanas darbu rezultātā identificēti 977 anomāliju punkti – vietas, kur zemē esošie metāliskie objekti uzrāda novirzes no dabiskā magnētiskā lauka.

Katrs anomālijas punkts norāda uz iespējamu sprādzienbīstamu priekšmetu, piemēram, aviācijas bumbām, rokas granātām, kasešu munīciju vai citiem metāliskiem objektiem, kas var izrādīties arī metāla atkritumi, akmeņi ar dzelzs sastāvu vai citi nekaitīgi objekti. Pašlaik ir jau veikta visu anomāliju punktu pārbaude, un atrasti 17 sprādzienbīstami priekšmeti: viena aviācijas bumba, rokas granātas, artilērijas lādiņi, kasešu munīcija u. c.

“Atrastās sprāgstvielas apliecina, ka nesprāgušas munīcijas meklēšana ir būtisks būvniecības posms, lai novērstu draudus cilvēku veselībai un dzīvībai un garantētu drošus apstākļus būvdarbu veikšanai,” uzsver “Rail Baltica” pamattrases būvnieka, pilnsabiedrības “E.R.B. Rail JV PS” (ERB Rail) projektu vadības direktors Endijs Svifts (Andy Swift).

Atrodot sprādzienbīstamus priekšmetus, atbilstoši to tipam nekavējoties tiek noteikta drošības zona, apturēti visi aktīvie darbi būvlaukumā un informēta Valsts policija, kas tālāk koordinē darbības ar Nacionālo bruņoto spēku speciālistiem.

Izvērtējot atrasto sprāgstvielu bīstamību, Latvijas nacionālo bruņoto spēku nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas eksperti pieņem lēmumu munīciju neitralizēt uz vietas vai to transportēt, lai vēlāk to neitralizētu citur.

Latvijas Nacionālo bruņoto spēku nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas vienībā skaidro, ka atrastā aptuveni 100 kg smagā aviācijas bumba, visticamāk, ir no Otrā pasaules kara perioda. Šāda tipa lādiņus plaši izmantoja kara laikā, un to mērķis bija radīt masveida postījumus infrastruktūrai, lidlaukiem un citām stratēģiski svarīgām vietām. Lādiņa korpuss ir stipri rūsējis, kas liecina par ilgstošu atrašanos zemē un par tipiskiem laikapstākļu izraisītiem bojājumiem. Tomēr, pat neskatoties uz redzamajiem bojājumiem, šādi lādiņi var būt sprādzienbīstami. Aviācijas sprāgstvielas bija nozīmīgs Otrā pasaules kara arsenāla elements, un, iespējams, šis lādiņš ir saglabājies no vācu vai padomju aviācijas uzlidojumiem Latvijas teritorijā. Tāpat eksperti uzsver, ka līdzīgu nesprāgušu munīcijas priekšmetu atrašana mūsdienās diemžēl nav retums. Tāpēc atraduma gadījumā ir būtiski nekavējoties informēt attiecīgās drošības iestādes un neļaut nepiederošām personām tuvoties objektam.

Šāda veida atradumi atgādina par Latvijas vēstures traģiskajām lappusēm un nepieciešamību pēc regulārām teritoriju pārbaudēm, īpaši vietās, kur aktīvi norisinās būvniecība vai zemes apstrāde.

Būvlaukuma teritorijā uzsākta piekļuves ceļu izbūve, drīzumā plānots veikt esošo saimniecības ēku demontāžas darbus, kā arī ir uzsākti zemes darbi pagaidu moduļu biroja izvietošanai.

Iecavas infrastruktūras apkopes punkta teritorija pamattrases būvniecības laikā kalpos kā loģistikas bāze un pagaidu birojs pamattrases būvnieka “ERB Rail” komandai dienvidu posma izbūvei no Misas līdz Lietuvas robežai.

Lasiet arī: 

Latvijā uzstādīts zelta monētu un stieņu pārdošanas rekords

Hazora, Ai un citas noslēpumainas metropoles no Svētajiem rakstiem

Dita Lūriņa aizbraukusi no Latvijas, lai piepildītu sapni

«Galva nesvīst!» – Elīna Gluzunova atklāj, cik daudz parūku ir viņas kolekcijā

Renovējot kinoteātra Splendid Palace Mazo zāli, godinās Straumes panākumus

Eksperimentē jeb kā pārpalikumus virtuvē pārvērst Lieldienu olu krāsās

Seko mums arī Facebook,X, Instagram un Draugiem

Saistītās tēmas: IecavamunīcijaPamattraseRail Baltica

youtube icon
Abonēt youtube