Foto: Pexels/Yulia Pribytkova

Traģēdija Imantā, kurā gāja bojā divas nepilngadīgas meitenes, ir sekas uzņēmēju pretdarbībai jauna mikromobilitātes rīku regulējuma ieviešanai un nespēja kontrolēt šo rīku izmantošanu, tā ceturtdien, 2.oktobrī, preses brīfingā uzsvēris Rīgas domes priekšsēdētājs Viesturs Kleinbergs. Viņš aicina nekavējoties apturēt bērnu nedrošu mikromobilitātes rīku ekspluatāciju un noņemt tos no ielām.

“Vakardienas traģēdija ir briesmīga. Izsaku visdziļāko līdzjūtību bojāgājušo tuviniekiem. Šī traģēdija parāda, pie kā var novest ilgstoša bezdarbība. Un es pat gribētu teikt – pretdarbība, lai šie mopēdi tiktu atbilstoši kontrolēti. Tam ir jāpieliek punkts,” uzsvēra  Kleinbergs. Mērs norādīja, ka pašlaik Rīga ir absurdā situācijā – pašvaldība likumiski nevar lemt par satiksmes ierobežojumiem uz ietvēm. “Ja es varētu vienpersoniski šos mopēdus aizliegt uz ietvēm, es to darītu jau pirmajā dienā, bet likums to neļauj,” viņš pauda.

Ceturtdien sasauktajā sēdē ar Satiksmes ministriju, Ceļu satiksmes drošības direkciju un Rīgas pašvaldības policiju secināts, ka šie mopēdi pēc likuma aktīvas lobistu ietekmes ir klasificēti kā velosipēdi. Rīgas mērs uzsver, ka faktiski tie ir mopēdi, tādēļ nākamnedēļ dosies uz Saeimas Tautsaimniecības komisiju, lai mudinātu pieņemt grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kur jāparedz gan stingrāka klasifikācija, gan kontroles mehānismi par to, kas drīkst šos rīkus lietot.

Īpašu satraukumu izraisa fakts, ka mopēdus lietojuši nepilngadīgie, un uzņēmums RIDE nav izstrādājis risinājumu, lai nepilngadīgie nevarētu piekļūt mopēdiem. “Ja uzņēmumam tiešām rūp bērnu drošība, mopēdi būtu jānovāc no ielām līdz brīdim, kad šāds risinājums ir atrasts. Tāpēc esmu personīgi vērsies Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, lai tas nekavējoties aizliedz RIDE mopēdus, kamēr uzņēmums nav nodrošinājis drošības garantijas,” sacīja Kleinbergs.

Mērs atzīmēja, ka Rīgas dome līdz šim veiksmīgi sadarbojusies ar citiem mikromobilitātes pakalpojumu sniedzējiem, taču uzņēmums RIDE pretīmnākšanu nav izrādījis.

Lai izvērtētu iespējas uzlabot drošību uz Rīgā esošajām dzelzceļa pārbrauktuvēm, Ārtelpas un mobilitātes departaments kopā ar AS “Latvijas Dzelzceļš” tuvākajā laikā tās apsekos un piedāvās iespējamos risinājumus.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadība apstiprina, ka ir saņemta Rīgas mēra vēstule un jau uzsākta sākotnējā izmeklēšana. PTAC uzsver, ka patērētāju drošība ir prioritāte, īpaši gadījumos, kas skar bērnus.

Pēc divu pusaudžu bojāejas PTAC uzsācis pārbaudi par iesaistītā uzņēmuma sniegto pakalpojumu drošību. Saskaņā ar Preču un pakalpojumu drošuma likumu PTAC ieskatā šobrīd uzņēmuma piedāvātā nomas pakalpojuma sniegšana nav pieļaujama un tā tiek apturēta līdz turpmāka PTAC lēmuma pieņemšanai.

PTAC uzdevis uzņēmumam līdz 2025.gada 3.oktobra plkst.12.00 iesniegt pierādījumus, kas apliecina pakalpojuma sniegšanas patraukšanu.  Pirmsškietami, viens no būtiskākajiem riskiem ir pakalpojuma pieejamība bērniem, kuriem tas nav paredzēts, un uzņēmums nenodrošina vecuma verifikāciju. PTAC direktore Zaiga Liepiņa komentē: “Uzskatām, ka pakalpojums ir nekavējoties jāaptur, lai novērstu nepilngadīgo piekļuvi un līdzīgu gadījumu atkārtošanos”.

PTAC aicina visus patērētājus, īpaši jauniešus un viņu vecākus, atbildīgi lietot koplietošanas transporta līdzekļus, ievērojot pakalpojuma sniedzēju noteikumus un likumus. PTAC atgādina, ka elektrisko skūteru un citu mikromobilitātes rīku izmantošana bez atbilstošas sagatavotības un vecuma pārbaudes var radīt nopietnus riskus gan pašam lietotājam, gan apkārtējiem.

Kā zināms, trešdien, 1.oktobrī, Rīgā pie stacijas “Imanta” notika traģisks negadījums – šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuvi ar elektroskūteri, notika sadursme ar vilcienu un bojā gāja divas skolas vecuma meitenes.

Pārbrauktuvi meitenes uz skūtera šķērsoja brīdī, kad tā bija slēgta un viens vilciens bija apstājies stacijā “Imanta”, bet pretējā virzienā stacijai tuvojās otrs vilciens. Lai arī vilciena mašīnists pielietoja pēkšņo bremzēšanu un brīdināja ar skaņas signālu, diemžēl liktenīgo sadursmi nebija iespējams novērst, informē VAS “Latvijas dzelzceļš”.

VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) atgādina, ka dzelzceļš ir paaugstinātas bīstamības zona, tādēļ pirms sliežu šķērsošanas vienmēr ir jāpārliecinās, vai no abām pusēm netuvojas vilciens. Tāpat jāiegaumē, ka vilcienu nav iespējams uzreiz apturēt. Vilcienu bremzēšanas ceļš, atkarībā no to pilnās masas, var sasniegt pat 1 km, un sadursmi nav iespējams novērst, jo vilcienam nav manevrēšanas iespēju.

LDz galvenais tehniskais inspektors Dainis Zvaners komentē: “Diemžēl vakar notikusī traģēdija atkal liek mums aizdomāties par to, kā viens nepareizi pieņemts lēmums, kas izdarīts steigā vai mēģinot riskēt, var izrādīties liktenīgs un būt nāvējošs. Dzelzceļa sliedes pie sarkanā aizliedzošā signāla ir aizliegts šķērsot visiem satiksmes dalībniekiem – gan autotransportam, gan gājējiem, gan velosipēdistiem un pārējiem. Pie dzelzceļa sarkanā signāla ir jāapstājas pat operatīvajam transportam, kuram patiesi būtu pamats steigties! Tādēļ aicinu ikvienu, kas tuvojas sliežu ceļiem – vienmēr apstāties un pārliecināties, ka netuvojas vilciens un ir droši šķērsot dzelzceļa sliedes. Steiga un neuzmanība var maksāt dzīvību!”

Lasiet arī: 

«Rieksta lielumā!» – Kremlim citkārt draudzīgais Orbāns negaidīti izsmej Krieviju

Bankas filiāles vadītāja 17 gadu garumā prettiesiski izmantojusi klientu naudu milzu apmērā

«Vilcienu uzreiz nevar apturēt!» – Latvijas Dzelzceļš komentē traģisko negadījumu Imantas stacijā

Spēcīgi astroloģiski notikumi oktobrī trīs zodiaka zīmju dzīvi būtiski mainīs uz labo pusi

«Tikai melot spējat!» – ūdens krīzi piedzīvo vēl viena okupantu sagrābta teritorija Ukrainā

VIDEO | Cerībā tikt pie degvielas Krievijas iedzīvotāji stāv divus kilometrus garās rindās

Seko mums arī Facebook,X, Instagram un Draugiem

youtube icon
Abonēt youtube