Foto: Pixabay/tpicture

Īrijas zemo cenu lidsabiedrība “Ryanair” šī gada ziemas sezonā no Rīgas atcels septiņus galamērķus – uz Ārhusu Dānijā, Edinburgu Lielbritānijā, Gdaņsku Polijā, Gēteborgu Zviedrijā, Parīzes Bovē lidostu Francijā, Memmingeni Vācijā. Jau iepriekš atcelts lidojums uz Berlīni Vācijā, kas arī netiks atjaunots.

“Gan globālās prognozes Eiropā, gan prognozes, ko Rīgas lidosta saņem no aviopārvadātājiem, liecina, ka pasažieru skaita pieauguma tempi samazinās, un tas nozīmē vēl asāku konkurenci aviokompāniju un lidostu vidū. Pasaules tirgū joprojām trūkst gan jaunu lidmašīnu, gan to dzinēju un rezerves daļu, tāpēc aviokompānijas, rūpējoties par savu apgrozījumu, esošās lidmašīnas nereti izvieto tur, kur iespējams nopelnīt vairāk, – tuvāk pasažieriem ar augstāku maksātspēju,” aviokompāijas “Ryanair” lēmumu komentē lidosta “Rīga”.

Tiek norādīts, ka “katru gadu oktobra beigās aviācijas nozarē sākas ziemas lidojumu sezona, kuras laikā Baltijas reģionā tradicionāli ir mazāks avioceļotāju skaits. Līdz ar to aviokompānijas katru gadu, mainoties sezonām, pārplāno savu maršrutu tīklu un piedāvā lidojumus tajos galamērķos, kur prognozējams lielāks ceļotāju skaits, un atsakās no mazāk rentabliem galamērķiem. Mūsu reģionā pasažieru skaita izaugsmi pastiprināti kavē arī ģeopolitiskā situācija un augstā inflācija, kas ietekmē ceļotāju pirktspēju.”

Jau vasarā aviokompānija “Ryanair” informēja Rīgas lidostu par galamērķu skaita samazinājumu gaidāmajā ziemas sezonā. Tomēr kopumā 2025./2026.gada ziemas lidojumu sezonā Rīgas lidostas kopējā kapacitāte jeb piedāvāto sēdvietu skaits pieaugs par aptuveni 3-4%, salīdzinot ar pagājušo ziemu. To nodrošinās gan lidojumu, gan sēdvietu skaita pieaugums vairākos maršrutos.

“Ņemot vērā iepriekš minētos izaicinājumus, Rīgas lidosta ir gan pārskatījusi savus investīciju plānus, gan lēmusi uz nenoteiktu laiku iesaldēt tarifus, gan ir izstrādājusi jaunu atlaižu politiku, kas nākamnedēļ tiks prezentēta lidostas Lietotāju komitejai, kurā ir pārstāvētas visas lidostā strādājošās aviokompānijas. Šie lēmumi pieņemti, lai nodrošinātu aviokompānijām lielāku izmaksu prognozējamību, veicinātu maršrutu ilgtspēju, operatīvo stabilitāti un aviokompāniju turpmāku izaugsmi Rīgas lidostā nākamajos gados. Jaunā atlaižu politika stāsies spēkā no 2026. vasaras sezonas un tās mērķis ir atbalstīt gan aviokompāniju lēmumus atvērt jaunus maršrutus no Rīgas, gan piesaistīt jaunus pārvadātājus un palielināt pārvadāto pasažieru skaitu, tā stiprinot aviokompāniju izaugsmi un ilgtermiņa sadarbību,” informē lidosta.

Lidostu maksas veido vairāki elementi, kuru mērķis ir segt infrastruktūras uzturēšanas un attīstības izmaksas, kā arī nodrošināt drošu un efektīvu civilās aviācijas darbību. No lidostas tarifiem lidostas uztur lidlauku, termināļus, drošības un pasažieru apkalpošanas infrastruktūru, kā arī nodrošina kvalificētu personālu un atbilstību nozares prasībām. Tomēr lidostu ieņēmumi no aviācijas maksām visbiežāk nav pietiekami, lai pilnībā segtu darbības izmaksas. Tāpēc lidostu aviācijas pakalpojumu nodrošināšanai bieži novirza arī daļu no neaviācijas ieņēmumiem.

Gan drošības un pasažieru, gan pacelšanās un nosēšanās tarifi, ko saņem lidosta, gan Civilās aviācijas aģentūras uzraudzības maksu un Latvijas Gaisa satiksmes termināļa navigācijas maksu, kas kopā veido 20% no kopējās lidostu maksas, Latvijā pašlaik nosaka ar Ministru kabineta noteikumiem. Taču, pirms tarifi nonāk apstiprināšanai valdībā, atbilstoši Eiropas Savienības saistošajām prasībām tie tiek izstrādāti saskaņā ar sarežģītu industrijā pieņemtu metodoloģiju, konsultējoties un saskaņojot tos ar lidostas Lietotāju komiteju, kurā ir pārstāvētas visas lidostā strādājošās aviokompānijas, skaidro lidosta.

Neskatoties uz ievērojamu inflāciju un būtisku tiešo izmaksu pieaugumu, līdz pat 2024.gada pavasarim Rīgas lidostā, pateicoties pasažieru skaita stabilam pieaugumam, bija spēkā 2011.gadā apstiprinātie tarifi, – maksas nebija nepieciešams pārskatīt gandrīz 15 gadus.

Pērn apstiprināto Rīgas lidostas tarifu ietekme ir mazāka par vienu eiro uz vienu pasažieri jeb 8-10% robežās. Pārējo tarifu pieauguma daļu, uz ko  norāda “Ryanair”, veido ar Rīgas lidostu nesaistītas izmaksas.

Vienlaikus ar Rīgas lidostas maksu izmaiņām no 2024.gada pavasara tika ieviesta arī jauna atlaižu politika, kas sniedz ieguvumu tām aviokompānijām, kas veicina lidostas attīstību, proti, atklāj jaunus vidēji tālo un tālo lidojumu galamērķus vai nodrošina pārvadāto pasažieru skaita pieaugumu, informē lidosta “Rīga”.

Vieni atceļ, citi paplašinās

Latvijas nacionālā lidsabiedrība ”airBaltic” gatavojas 2026.gada vasaras sezonai, turpinot stiprināt savu pozīciju kā vadošajam pārvadātājam Baltijā. Laikā, kad konkurenti savu klātbūtni reģionā samazina, ”airBaltic” turpina paplašināt savu maršrutu tīklu un nodrošināt būtisku savienojamību no Rīgas, informē aviokompānija.

Turpinot iepriekšējās sezonās uzsākto attīstību, ”airBaltic” mērķis darbībā no Rīgas ir stiprināt klātbūtni Skandināvijā, paplašināt darbību Vācijā un atsākt lidojumus uz Skotiju. Vienlaikus lidsabiedrības fokuss saglabājas nemainīgs – Baltijas reģiona savienojamības nodrošināšana ar nozīmīgākajiem tirgiem Eiropā un ārpus tās.

Mants Vrubļausks (Mantas Vrubliauskas), ”airBaltic” viceprezidents maršrutu tīkla jautājumos komentē: “Kamēr aviācijas tirgus ap mums turpina mainīties, ”airBaltic” paliek uzticama un uz izaugsmi vērsta izvēle ceļotājiem no Rīgas un Baltijas. Brīdī, kad atsevišķi pārvadātāji savu klātbūtni Latvijas galvaspilsētā samazina, mēs darām pretējo un stiprinām savu lomu reģionā.”

“Mēs esam šeit, lai paliktu un turpinātu attīstīt savu maršrutu tīklu, nodrošinot, ka Baltijas valstu savienojamība paliek uzticamas nacionālās lidsabiedrības rokās. 2026.gada vasaras sezona būs turpinājums lidsabiedrības izaugsmei, ko veicina pieaugošais pieprasījums Baltijā,” piebilda Vrubļausks.

Nākamajā vasaras sezonā ”airBaltic” uzsāks lidojumus no Rīgas uz Kauņu (Lietuva), Oulu (Somija) un Antalju (Turcija), uz kuru līdz šim varēja aizlidot tikai ar čarterreisu. Vienlaikus lidsabiedrība plāno atsākt reisus no Rīgas uz Aberdīnu (Lielbritānija), Belgradu (Serbija) un Erevānu (Armēnija).

Turklāt ”airBaltic” palielinās reisu skaitu 20 esošajos maršrutos no Rīgas arī uz tādiem galamērķiem kā Stambula (Turcija), Larnaka (Kipra), Malaga (Spānija), Malta (Malta), Milāna (Itālija), Nica (Francija), Palma de Maljorku (Spānija) un Tbilisi (Gruzija).

2026.gada vasaras sezonā airBaltic visās savās bāzēs piedāvās kopumā teju 110 maršrutus.

Šobrīd ”airBaltic” lidojumus nodrošina ar 50 Airbus A220-300 lidmašīnu floti, savienojot Baltijas reģionu, Tamperi un sezonāli Grankanāriju ar vairāk nekā 80 galamērķiem un 130 maršrutiem Eiropā, Tuvajos Austrumos, Ziemeļāfrikā un Kaukāza reģionā.

Lasiet arī: 

Latvijā Senatnes loterijā otrreiz laimēts viens miljons eiro

Sit trauksmi par drīzo krahu Krievijas ekonomikā; aiztur protestētājus pie Centrālās bankas

«Bez dalīšanās dženderos,» – ministre pārsteidz ar foto, stāstot par pieredzi Zemessardzē

Latvijā reģistrēti pirmie šīs sezonas gripas slimnieki

Baiba Sipeniece – Gavare: Šis laiks mūs ļoti pārbauda

Trīs zodiaka zīmēm Visums dāvā iespēju tikt pie ievērojamas turības

Seko mums arī Facebook,X, Instagram un Draugiem

Saistītās tēmas: airbalticatceltiGalamērķilidostaRīgaRyanair

youtube icon
Abonēt youtube