Parakstīts trešais Eiropas Savienības (ES) infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) līdzfinansējuma līgums Eiropas platuma dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” infrastruktūras izbūvei 130 miljonu eiro vērtībā, aģentūru LETA informēja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS “RB Rail” pārstāvji.

Līgumu piektdien, 13.jūlijā, parakstīja Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (Innovation and Networks Executive Agency (INEA)), “RB Rail”, Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju ministrija, Latvijas Satiksmes ministrija un Lietuvas Transporta un komunikāciju ministrija. No kopējās līguma vērtības, CEF ieguldījums sasniegs 110 miljonu eiro, kas ir 85% no attiecināmajiem izdevumiem.

Galvenie trešā CEF līdzfinansējuma investēšanas mērķi ir sekmēt būvniecības attīstību Lietuvā, “Rail Baltica” posmā Kauņa–Lietuvas/Latvijas robeža, ieskaitot tilta būvniecības pabeigšanu pār Neris upi, dzelzceļa piebraucamo ceļu izbūvi visa posma garumā un būvniecības darbu sākšanu Igaunijā, dzelzceļa posmā Pērnava–Latvijas robeža. Tāpat galveno mērķu vidū ir dzelzceļa posma būvprojektēšana no Upeslejām līdz Vangažu ritošā sastāva uzturēšanas bāzei Latvijā, pabeigt sākotnējo tehnisko risinājumu konsolidāciju visai dzelzceļa līnijai, lai turpinātu būvprojektēšanas fāzi visiem projekta elementiem, kā arī identificēt izmaksu ziņā ekonomiski izdevīgākās infrastruktūras komponentes, izejvielas un resursus konsolidētu iepirkumu laikā, tādējādi nodrošinot mēroga ekonomiju.

Vienlaikus līdzfinansējuma mērķi ietver arī visaptverošu piegādātāju tirgus novērtējumu, lai noteiktu optimālu iepirkumu un ieviešanas stratēģiju, pamata sagatavošanu lēmumam par uzbūvētās infrastruktūras pārvaldītāju, kā arī projekta ieviešanas progresa veicināšanu, virzoties uz efektīvu projekta pārvaldības izveidi.

Finansējums paredzēts tādām aktivitātēm kā novērtējumu un pētījumu veikšana, tehniskā būvprojektēšana, sākotnējie tehniskie risinājumi, teritoriālā plānošana, būvdarbu veikšana, infrastruktūras īpašnieka uzraudzības nodrošināšana, kā arī projekta ieviešanas atbalsta pasākumu un publicitātes pasākumu īstenošana.

Atbilstoši līdzfinansējuma līgumam, piešķirtais finansējums sadalīts projekta labuma guvēju starpā – trim Baltijas valstu ministrijām, ieskaitot ieguldījumu “RB Rail”. Finansējuma sadale paredz Igaunijai attiecināt aptuveni sešus miljonus eiro, no kuriem gandrīz 5,1 miljons eiro ir CEF līdzfinansējums, Latvijai piešķirt aptuveni astoņus miljonus eiro, no kuriem CEF līdzfinansējums ir gandrīz 6,9 miljoni eiro, bet Lietuvai iedalīt aptuveni 115,8 miljonus eiro, no kuriem gandrīz 98,4 miljoni eiro ir CEF līdzfinansējums.

Līdz šim visas trīs Baltijas valstis un “RB Rail” atbilstoši CEF saņēmušas divas dotācijas “Rail Baltica” dzelzceļa infrastruktūras būvniecībai. Kopš līdzfinansējuma līguma parakstīšana, ES dotāciju kopējā vērtība projektam sasniedz gandrīz 824 miljonus eiro. Kopējais CEF ieguldījums atbilstoši trijos līdzfinansējuma līgumos paredzētajām projekta aktivitātēm, veido 85% no visām attiecināmajām izmaksām, sniedzot finansiālu atbalstu projekta īstenošanai turpat 683 miljonu eiro apmērā.

Patlaban pieejamais “Rail Baltica” projekta finansējums atbilstoši trim līdzfinansējuma līgumiem un to sadalījums starp labuma guvējām ir sekojošs – Igaunijai kopumā piešķirti 235 miljoni eiro, no kuriem CEF līdzfinansējums ir 194 miljoni eiro, Latvijai kopumā attiecināti 303 miljoni eiro, no kuriem līdzfinansējums veido 247 miljonus eiro, bet Lietuvai kopumā pieejami 286 miljoni eiro, no kuriem līdzfinansējums ir 242 miljoni eiro.

“Rail Baltica” projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Projekta “Rail Baltica” izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.

Ziņas avots: LETA.

Saistītās tēmas: RB Rail

youtube icon
Abonēt youtube