Lidošana ir kļuvusi par vienu no populārākajiem pārvietošanās līdzekļiem visā pasaulē. Latvijā un Igaunijā vadošās čarteru aviosabiedrības SmartLynx Airlines organizētā interneta aptauja liecina, ka 74% aptaujāto lidmašīnas pakalpojumus izmanto privātiem ceļojumiem, bet katrs ceturtais (26%) visbiežāk dodas biznesa braucienos. Turklāt par būtiskāko kritēriju, iegādājoties aviobiļetes, aptaujātie atzīst biļešu cenu.
Iegādājoties biļetes uz vēlamo galamērķi, 58% aptaujāto atzīst, ka, izvēloties aviosabiedrību, par primāro faktoru izvirza biļešu cenu. Salīdzinoši bieži – 28% tiek ņemts vērā arī lidojuma ilgums. Tikmēr kā mazāk svarīgus faktorus iedzīvotāji norāda lidsabiedrības zīmolu un punktualitāti.
Kā būtiskāko ieguvumu, ceļojot ar lidmašīnu, puse aptaujas dalībnieku min plašo galamērķu piedāvājumu, kas sniedz iespējas ātri un ērti doties uz dažādām vietām visā pasaulē. Pietiekami bieži (31%) ceļotāji arī norāda, ka liels ieguvums ir ceļošanas ātrums. Tāpat aptaujātie norāda, ka novērtē lidmašīnā piedāvātās dāvanas bērniem, salona tīrību, kā arī lidmašīnu žurnālus, kas palīdz kavēt lidojuma laiku. Taču starp lietām, ko ieteiktu uzlabot, aptaujātie min kājām atvēlēto vietu lidmašīnas salonā. Augumā garāki pasažieri atzīmē, ka par to būtu gatavi piemaksāt pat vienu desmito daļu no biļetes cenas.
“Esam novērojuši, ka lidojums sen vairs nav tikai pārvietošanās veids. Pasažieri aizvien vairāk novērtē lidmašīnās nodrošināto klientu servisu un labprāt izmanto tā piedāvātās ērtības. Ņemot vērā klientu vēlmes un ieteikumus, mēs regulāri sekojam līdzi tam, lai saviem pasažieriem nodrošinātu iespējami patīkamāku ceļošanas pieredzi. Un esam gandarīti, ka pasažieri šos pūliņus novērtē – SmartLynx personāla draudzīgumu un izpalīdzību mūsu klienti ir novērtējuši ar 9,2 punktiem 10 vienību skalā. Tāpat mums ir patiess prieks, ka klienti ar augstu vērtējumu – 9,1 punktu vērtējuši mūsu personāla kompetenci un vizuālo izskatu,” situāciju vērtē SmartLynx Airlines Mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Ilva Priedniece.
Gandrīz puse (45%) aptaujas dalībnieku norāda, ka lidojot par vienu no būtiskākajiem faktoriem uzskata personāla izpalīdzību un spēju atrisināt radušās problēmas. Pietiekami bieži ceļotāji arī norāda, ka svarīgs ir personāla draudzīgums (25%) un profesionāls, korekts izskats (21%). Savukārt par mazāk svarīgiem faktoriem aptaujātie uzskata ēdienu, dzērienu un citu produktu sortimentu. Neskatoties uz to, liela daļa (34%) tomēr norāda, ka 50% gadījumu, ceļojot lidmašīnā, izmanto iespēju pasūtīt ēdienus un dzērienus. Katrs piektais no lidmašīnas ēdienkartes maltīti pasūta teju katru lidošanas reizi, un tikai 14% aptaujāto to nedara nemaz.
Runājot par bieži pieminētajām bailēm no lidošanas, vairāk nekā puse (64%) ceļotāju lauž mītu, ka lidošana ir biedējoša, atzīstot, ka lidojuma laikā jūtas droši un komfortabli. Bet bailes no lidošanas izjūt vien 5% aptaujas dalībnieku.
Aptaujā piedalījās 530 respondentu, kuri lidoja Rīgas un Tallinas čartera reisos uz tādiem galamērķiem kā Hurgada, Ženēva, Bergena, Herakliona, Varna, Korfu, Antālija, Preveza, Malaga un Santorini.