“Eurostat” dati liecina – pērn jau 65% Eiropas Savienības interneta lietotāju iepirkās tiešsaistē, kas ir par 15% vairāk nekā 2007. gadā. Arī turpmāk tiek prognozēts, ka tēriņi par precēm un pakalpojumiem internetā tikai palielināsies.
Lūk, daži vienkārši ieteikumi, kas palīdzēs parūpēties par naudas drošību.
Pārliecinies par tirgotāja vietnes identitāti
Runājot par lielajām platformām, kā “Ebay”, “Amazon”, “ASOS”, “Etsy”, nav šaubu, ka šiem piegādātājiem var uzticēties. Taču internetā mēs visbiežāk meklējam izdevīgu piedāvājumu, un tāpēc nereti gadās iemaldīties “īstos džungļos”. Tā, piemēram, ir desmitiem tūkstošu vietņu, kuras tirgo populārās “Beats” austiņas, vienlaikus patērētāju tiesību uzraugi ne vienā vien valstī ir likuši slēgt neskaitāmas krāpnieku lapas.
Tāpēc vienmēr pievērsiet uzmanību interneta vietnes adresei – vai tā vispār atbilst reklamētajam zīmolam (diemžēl reizēm arī pazīstamu zīmolu e-veikali tiek viltoti), cenām – ja tās šķiet aizdomīgi izdevīgas (piemēram, ļoti liela atlaide). Ja e-veikalam nav kontaktinformācijas, nav informācijas par pašu tirgotāju, darījuma noteikumiem, tad labāk doties prom no šīs lapas.
Pārliecinies, ka vietne izmanto drošo “https” protokolu
Pirms iepirkšanās pārliecinies, ka lapas adrese (URL) sākas ar https un ir redzams tās drošumu apstiprinošais atslēgas simbols. Ja tāda nav, tad vietnē jābūt piesardzīgam. Burts “s” apzīmējumā “https” norāda, ka vietnē jebkura informācija tiek šifrēta, izmantojot SSL (Secure Sockets Layer) protokolu, tādējādi arī jūsu maksājumu kartes dati ir aizsargāti.
Pārbaudi atsauksmes par tirgotāju
Atceries – internets zina visu, un cilvēkiem patīk dalīties ar iespaidiem par iepirkšanos, pieredzi saziņā ar preču un pakalpojumu piegādātāju. Konsultāciju firmas PwC globālais tirdzniecības apskats atklāj, ka 67% aptaujāto sociālajos medijos raksta vai lasa atsauksmes par iepirkumiem. Tieši tādēļ, atrodot kādu interesantu tirgotāju, ir vērts pārbaudīt, ko par to saka citi. Lielāko uzmanību jāpievērš atsauksmju daudzumam, “svaigumam” un attiecībai starp pozitīvajām un negatīvajām atsauksmēm. Ja sūdzību ir daudz, tad, iespējams, labāk iepirkties citur.
Var ieskatīties arī vietnē http://www.resellerratings.com/, kur var redzēt dažādu interneta tirgotāju un piegādātāju reālus lietotāju vērtējumus.
Pirkumu un pakalpojumu iegādei internetā izmanto atsevišķu karti
Iepirkšanās vai norēķināšanās par pakalpojumiem internetā ir viena no aktivitātēm, kurai drošības nolūkos būtu vēlams nodalīt atsevišķus finanšu līdzekļus. Galu galā, ir secināts, ka katrs 86. darījums tiešsaistē saskaras ar kādu krāpšanas risku.
Visērtākais risinājums būs priekšapmaksas maksājumu kartes, kas ir neatkarīgas no pamata norēķinu konta un kuras var noformēt tiešsaistē un saņemt pa pastu. Būtiski – lietojot priekšapmaksas kartes, var iztērēt tikai tik daudz naudas, cik uz kartes ir uzlikts.
“To, ka visas olas nevajadzētu turēt vienā groziņā, apliecina arī fakts, ka aptuveni pirms diviem mēnešiem vairāk nekā 20 ASV viesnīcu maksājumu sistēmā tika atklāta ļaunatūra, kas, iespējams, ir vākusi un nopludinājusi klientu maksājumu karšu datus,” pastāstīja Kalniņa.
Izmanto maksājumu karti ar augstu drošības līmeni
Par maksājumu drošību internetā rūpējas gan maksājumu karšu izdevēji, gan komercbankas, gan paši tirgotāji. Viens no modernākajiem risinājumiem – “3D Secure” sistēma, kas būtiski samazina iespēju iepirkties internetā ar svešu maksājumu karti. Tā ietver papildu autentifikācijas soli, kas ļauj pārdevējam un kartes izdevējam pārliecināties, ka maksājumu veic īstais kartes lietotājs. Proti, norēķinoties ar karti, pirmajā solī vajadzēs ievadīt kartes maksātāja datus, bet pēc tam sekos nākamais solis, kurā būs jāievada īpaša parole. Jāņem vērā, ka sistēma darbosies tikai interneta veikalos, kuri tai ir pievienojušies.
Uzmani savu klātbūtni internetā un regulāri pārbaudi profilus
Gandrīz visi interneta veikali pirms iepirkšanās lūdz izveidot klienta profilu, norādot savus datus. Taču privātas informācijas uzkrāšanās internetā ir nebeidzamu galvassāpju iemesls, it īpaši, ja vairs nav iespējams atcerēties, kur un kādiem nolūkiem tā ir sniegta. Tādēļ, ja zini, ka profils konkrētajā vietnē tev vairs nebūs vajadzīgs, vienkārši izdzēs to. Ja zini, ka tajā vēl noteikti atgriezīsies, tad regulāri pārbaudi profilu. Ja gadījumā konkrētā vietne tiek uzlauzta, labāk par to uzzināt iespējami ātrāk.
Info: SIA “WestStein”