Ir nodrošināta starptautiska konkurence Rail Baltica stacijas, estakādes un dzelzceļa starptautiskajā lidostā “Rīga” būvniecībai. Par iespēju slēgt līgumu konkurēs astoņi kandidāti. Šie kandidāti 15.septembrī iesniedza tehnisko un finanšu piedāvājumu. Projekts ir apjomīgs un sarežģīts, un tā specifika noteica nepieciešamību apvienot vietējo un ārvalstu būvniecības pieredzi, ziņo Eiropas Dzelzceļa līnijas pārstāve.
Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris komentē: “Vietējās un ārvalstu būvnieku kompetences apvienojums būs ieguvums projektam. Redzama spraiga konkurence par tiesībām šo apjomā paplašināto Rail Baltica posmu būvēt. Mēs, kā pasūtītājs, varēsim izvēlēties kvalitātes un izmaksu attiecības labāko piedāvājumu. Jāatzīst, ka šādos – pandēmijas ierobežojumu – apstākļos kandidātiem bija sarežģīti starptautiski koordinēt un sagatavot komplicētu finanšu un tehnisko piedāvājumu. Tajā iesaistīti vairāki simti speciālistu. Līdz gada beigām notiks iesniegto piedāvājumu izvērtēšana, lai noslēgtu līgumu par būvdarbu veikšanu un nākamajā gadā uzsāktu būvdarbus vienā no sarežģītākajiem Rail Baltica trases posmiem Latvijā.”
Jāatgādina, ka Rail Baltica projekta īstenotājs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas 2019.gada novembrī izsludināja starptautisku konkursu divās kārtās, lai atrastu būvniekus Rail Baltica stacijas ēkas starptautiskajā lidostā “Rīga”, estakāžu, piebraucamo ceļu, uzbēruma, 6 km sliežu ceļa posma un pārvada pār K. Ulmaņa gatvi būvēšanai.
Eiropas Dzelzceļa līnijas pārstāvji atzīmē, ka objekts ir ļoti komplicēts, piemēram, lai aizņemtu mazāk vietas, Rail Baltica dzelzceļš un stacija lidostā “Rīga” tiks izvietota uz dzelzceļa estakādes, kuras augstums būs apmēram 10 metri. Šāda būve Latvijā tiks veidota pirmo reizi. Tāpēc potenciālajiem būvniekiem tika izvirzītas augstas kvalifikācijas prasības: pieredze publisko ēku, dzelzceļa sliežu ceļa, kā arī jaunu autoceļu būvdarbos.
Lai kvalificētos konkursa nosacījumiem, pretendenti veidoja starptautiskas apvienības, apvienojot Latvijas un ārvalstu būvniecības speciālistu labāko kompetenci, un uz pirmo konkursa kārtu tika saņemti 11 kandidātu pieteikumi no Latvijas, Vācijas, Itālijas, Spānijas, Polijas, Francijas, Turcijas un Austrijas uzņēmumiem.
Konkurss noritēja saspringtā – COVID vīrusa pandēmijas ietekmētā – laikā, tā organizators – Eiropas Dzelzceļa līnija šai laikā bija radīja iespējas kandidātiem iepazīt projektu un apmeklēt objektu. Piemēram, respektējot valstī izsludināto ārkārtējo stāvokli, pretendenti ar šo trases posmu nevarēja iepazīties klātienē.
Tāpat ticis rasts mūsdienīgs tehnoloģisks risinājums, un kandidāti ar objekta teritoriju varēja iepazīties, izmantojot ar dronu filmētu materiālu. Tika organizēta arī attālināta sanāksme kandidātiem, un, atceļot vīrusa radītās ārkārtas situācijas nosacījumus, deviņu apvienību pārstāvji arī klātienē apsekoja projekta būvdarbu vietu. Savukārt, apzinoties projekta apjomīgumu un sarežģītību, un atsaucoties uz konkursantu ierosinājumam, tehniskā un finanšu piedāvājuma iesniegšanas termiņš tika pagarināts līdz 15.septembrim. Iepriekš tika lēsts, ka kopējā iepirkuma summa varētu būt 250 milj. – 280 milj. eiro robežās.
Šī projekta finansētāji ir Eiropas Komisija un Latvijas valsts, ieviesēji – Eiropas Dzelzceļa līnijas un RB Rail AS.
FOTO: Rail Baltica/Publicitātes