Katru gadu novembra pēdējā nedēļa noslēdzas ar Pasaules AIDS dienu. 1.decembris tradicionāli un globāli tiek veltīts sabiedrības uzmanības pievēršanai HIV epidēmijas tematikai. Arī Latvijā, atsaucoties šai iniciatīvai, jau daudzus gadus novembra izskaņā tiek īstenotas dažādas informatīvi izglītojošas publiskas aktivitātes, un šis gads nav izņēmums – biedrība AGIHAS 23.novembrī uzsāk ikgadējo informatīvu vides kampaņu “Bīstami nezināt”, kuras ietvaros JCDecaux reklāmas stendos būs izvietots aicinājums noskaidrot savu HIV statusu.
Latvijā ik gadu tiek konstatēti ap 300 jauni HIV inficēšanās gadījumi, un lielākā daļa no tiem saistīta ar infekcijas pārnesi heteroseksuālu dzimumattiecību ceļā. Proti, šodien HIV infekcija mūsu valstī sen jau nav reta slimība – ar to dzīvo trīs no katriem 1 000 iedzīvotājiem. Viņu vidū – topošās māmiņas, talantīgi mākslinieki, veiksmīgi uzņēmēji un otrajā jaunībā uzplaukušas sievietes, t.i., indivīdi, kuri inficēšanās risku uz sevi nav attiecinājuši ne mazākajā mērā.
Dins Šmits, AS Repharm direktoru padomes priekšsēdētājs pauž: “COVID-19 pandēmija likusi mums apzināties, cik būtiska sabiedrības veselībai un kolektīvai drošībai ir katra indivīda izpratne un atbildība. Tas pats attiecas arī uz HIV infekciju, kuras ierobežošanai medicīnas zinātne ir spējusi radīt izcilus medikamentus.”
Šogad arī “Mēness aptieka” atbalsta “Bīstami nezināt!” kampaņu, uzskatot, ka ikvienai pierādījumos balstītai informācijai par iespēju ierobežot un mazināt vienas vai otras vīrusa infekcijas (šajā gadījumā – HIV) izplatības riskus jāuzrunā iespējami plašāks iedzīvotāju loks un tādējādi jāveicina viņu atbildība kā par savu, tā visas sabiedrības veselību.”
“Bīstami nezināt” – kampaņa nosaukta šādi, jo mūsdienās, pateicoties medicīnas sniegtajām iespējām, vairs nav bīstami būt inficētam. Bīstami ir nezināt savu HIV statusu, jo tas sekmē nedrošu uzvedību, apdraudot ne tikai konkrētā cilvēka, bet arī viņa partnera/-ru un visas sabiedrības veselību, uzsver biedrībā.
AGIHAS valdes priekšsēdētājs Andris Veiķenieks komentē: “Šis rudens ir īpašs izaicinājums mūsu seksuālajai uzvedībai, jo sabiedrībā ieilgusī psiholoģiskā krīze paver vārtus ne tikai emocionālai, fiziskai un ekonomiskai, bet lielā mērā arī seksuālai vardarbībai. Ārkārtas situācijas apstākļos, kad objektīvu iemeslu dēļ veikt HIV testus ir mazākas iespējas un mūsu prāti ir pārņemti ar jauno koronavīrusu, biedrība ar šo kampaņu vēlas atgādināt, ka mūsu sabiedrībā turpina cirkulēt arī citi bīstami vīrusi, kuru radītās sekas var būt ne mazāk postošas.”
Vienlaikus biedrībā min, ka kampaņas ietvaros portālā “Delfi” tiks īstenots projekts “Es aizdodu savu balsi”, kas atklās cilvēkus, kuri dzīvo ar HIV, reālus pieredzes stāstus.
Savu balsi ir aizdevusi Jaunā Rīgas teātra aktrise Marija Linarte, TV3 raidījuma “900 sekundes” moderatore Kristīne Garklāva, aktieris Jurijs Djakonovs un podkāsta producents, reperis grupā “Singapūras satīns” Jānis Krīvēns.
Foto: Unplash.com