Veicot pastiprinātu televīzijas (TV) un radio programmu monitoringu kopš Rīgas domes priekšvēlēšanu aģitācijas perioda sākuma, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) līdz šim ir uzsākusi deviņas pārbaudes lietas par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas noteikumu pārkāpumiem. Priekšvēlēšanu laikā publicēto TV un radio programmu pārbaudes turpinās.

NEPLP ziņo, ka piecas no līdz šim uzsāktajām pārbaudes lietām ir saistītas ar iespējamu slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu programmā “Baltcom radio” un četras – programmā “RīgaTV 24”. Līdz šim uzsāktās lietas ir saistītas ar iespējamu politiskās partijas “Gods kalpot Rīgai”, partiju apvienības “Attīstībai/Par!”, “Progresīvie”, partijas “Alternative” un “Zaļo un zemnieku savienības” slēptu reklamēšanu.

Biežāk konstatētie iespējamie priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumi ir neatļauta vizuālo elementu izvietošana raidījumos ar konkrētu politisko spēku logo, aģitatoru iesaistīšana, kā arī tas, ka redakcionāli netiek nodrošināts dažādu politisko spēku atspoguļojuma līdzsvars, bet tā vietā skatītājiem vai klausītājiem tiek sniegta kādu atsevišķu politisko spēku nesamērīgi lielāka pārstāvniecība attiecīgajā raidījumā.

Konstatētas arī tādas slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes, kā tādas informācijas paušana raidījumos, kas nepārprotami norāda uz deputāta kandidāta paveiktajiem darbiem, iniciatīvām, akcentējot tieši pozitīvās iezīmes nolūkā veicināt politiskā spēka vai kandidāta popularitāti, vēsta NEPLP.

Laikā no priekšvēlēšanu perioda sākuma līdz šim NEPLP pastiprināti ir pārbaudījusi apmēram trīs tūkstošus raidstundu. Tā kā pārbaudāmo materiālu apjoms ir liels, TV un radio programmu pārbaudes par priekšvēlēšanu periodu turpinās. Par uzsāktajās pārbaudēs atklāto NEPLP ir informējusi arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju.

Priekšvēlēšanu aģitācijas uzdevums ir nodrošināt iespēju sabiedrībai saņemt vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām, politisko partiju apvienībām un vēlētāju apvienībām pirms vēlēšanām. Ja aģitācija tiek slēpta, tā nozīmē negodīgu politisko konkurenci un iespējas manipulēt ar vēlētāju gribu,” norāda padomes loceklis Jānis Eglītis, uzsverot, ka mediji ir redakcionāli neatkarīgi, tomēr vienlaikus tiem ir pienākums ievērot augstus žurnālistikas profesionalitātes un ētikas standartus, kā arī Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto.

NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš norāda, ka šogad NEPLP vadība ir būtiski spēcinājusi Monitoringa departamenta kapacitāti, gan modernizējot monitoringa sistēmas tehnisko nodrošinājumu, gan spēcinot cilvēkresursus. “Lai arī Rīgas domes pirmsvēlēšanu aģitācijas periods bija divreiz īsāks nekā parasti, pārbaužu ziņā tas ir bijis ļoti aktīvs. Mēs pateicamies arī visiem iedzīvotājiem, kuri sūtīja mums informāciju par iespējamajiem pārkāpumiem,” saka Ivars Āboliņš.

“Monitoringa kapacitātes stiprināšana arī turpmāk būs viens no galvenajiem mūsu uzdevumiem, lai maksimāli efektīvi varētu veikt mediju uzraudzību un organizēt arī atbilstošu preventīvo darbu pārkāpumu novēršanai gan pirmsvēlēšanu periodos, gan ikdienā,” saka NEPLP priekšsēdētājs I. Āboliņš.

Saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības jomā var piemērot naudas sodu fiziskajai personai no piecdesmit līdz piecsimt eiro, bet juridiskajai personai – no piecsimt līdz septiņi tūkstoši simts eiro.

Pēc uzsākto administratīvo lietu izskatīšanas un informācijas apkopošanas par Rīgas domes priekšvēlēšanu laikā fiksētajiem pārkāpumiem NEPLP plāno izstrādāt arī priekšlikumus, kā uzlabot normatīvo regulējumu, lai mazinātu šādu un līdzīgu pārkāpumu atkārtošanos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.

Foto: Unplash.com

youtube icon
Abonēt youtube