Foto: Unplash.com
Latvijas lidsabiedrības airBaltic prezidents un izpilddirektors Martins Gauss (Martin Gauss) ceturtdien, 25.martā, rīkoja tiešsaistes vebināru, kurā piedalījās vairāk nekā 650 viesu, lai sniegtu skaidru pārskatu par to, kā airBaltic plāno izkļūt no šīs krīzes, kā lidsabiedrība strādā šajos bezprecedenta laikos un kāda iezīmējas nākotne.
Jāsāk ar to, ka airBaltic ir stratēģisks Latvijas ekonomikas veicinātājs, kas atbildīgs par vairāk nekā 2,5% no Latvijas iekšzemes kopprodukta (IKP). Covid-19 pandēmijas dēļ airBaltic pārvadāto pasažieru skaits 2020. gadā samazinājās par 73%, un būtiski tika ietekmēta lidsabiedrības darbība. Lai atbalstītu vietējo ekonomiku, valdība sniedza palīdzību visām krīzes smagi skartajām nozarēm, tostarp aviācijai un airBaltic.
Ar plānoto airBaltic akciju kotēšanu biržā (IPO) investīcijas atgriezīsies Latvijā kā ienākumi no pārdotajām akcijām. airBaltic ir gatava izaugsmei un tai ir jaudīga konkurences priekšrocība – jauna un moderna flote. Viens Airbus A220 spēj ienest ap 20 miljonu eiro ieņēmumu gadā, ja to izmanto efektīvi – tas nozīmē, ka pēc Destination 2025 CLEAN biznesa plāna 2025. gadā airBaltic ieņēmumi varētu tuvoties vienam miljardam eiro, tā lidsabiedrības prezidents.
airBaltic no krīzes izkļūs, pateicoties tās galvenajiem aktīviem – flotei, pakalpojumu izcilībai, spēcīgai komandai un skaidrai stratēģijai.
Plašāk skaidro Martins Gauss – airBaltic flote, kuru pilnībā veido Airbus A220-300 lidmašīnas, ir jaunākā un modernākā flote Eiropā. Šobrīd airBaltic flotē ir 25 A220-300 lidmašīnas, kas ir pietiekams skaits, lai lidsabiedrība spētu pilnvērtīgi atsākt darbību un atgriezties pie peļņas sīvas konkurences tirgū. airBaltic kopumā pasūtījusi 50 Airbus A220-300 lidmašīnas, no kurām 25 jau ir piegādātas, kā arī tai joprojām ir saglabātas tiesības pasūtīt vēl 30 šī tipa lidaparātus.
“Airbus A220-300 darbības rādītāji pārsnieguši lidsabiedrības cerības, spējot uzrādīt labāku vispārējo veiktspēju, degvielas ekonomiju (par 20% mazāks patērētās degvielas apjoms) un papildu ērtības gan pasažieriem, gan darbiniekiem. Turklāt šobrīd tā ir pasaulē videi draudzīgākā komerciālā lidmašīna, jo Airbus A220-300 ir pirmais lidaparāts, kura dzīves cikla ietekmes uz vidi deklarācija ir pilnīgi caurskatāma, palīdzot samazināt CO2 un NOX emisijas attiecīgi par 20% un 50%. Arī lidmašīnas izmērs ar 148 sēdvietām ir ideāli piemērots airBaltic biznesa stratēģijai un iecerei turpināt attīstīt īso, kā arī garo distanču lidojumu maršrutus.”
Prezidents izceļ lidsabiedrības labos rādītājus – airBaltic vairākus gadus pēc kārtas atzīta par vienu no punktuālākajām lidsabiedrībām pasaulē. Turklāt airBaltic arī veicina inovāciju ieviešanu. 2014. gadā airBaltic kļuva par pirmo lidsabiedrību pasaulē, kas maksājumiem par biļešu iegādi pieņēma Bitcoin.
Savukārt nesen airBaltic un LMT paziņoja par sadarbību dronu nozarē. Martins Gauss norāda, ka airBaltic izcilību demonstrē arī tirgus līderpozīcijas reģionā – “airBaltic ir galvenais savienojumu nodrošinātājs Baltijas valstīs ar tās efektīvo hibrīda biznesa modeli, kas piedāvā ceļošanas iespējas gan biznesa, gan ekonomiskajā klasē. Papildus tam airBaltic šogad kļuva par pirmo lidsabiedrību pasaulē, kurai Skytrax piešķīrusi piecu zvaigžņu vērtējumu par ieviestajiem Covid-19 drošības pasākumiem. Līdz ar to airBaltic demonstrēja spēcīgu un drošu produktu pat globālās pandēmijas laikā.”
Vienlaikus airBaltic panākumu pamatā, pēc prezidenta sacītā, ir augsti motivēts darbaspēks, pieredzējusi starptautiskā un vietējā vadības komanda. airBaltic komanda ir lepna, ka spējusi saglabāt pilnīgu dzimumu līdztiesību attiecībā uz darbinieku skaitu uzņēmumā, kā arī augstākā līmeņa vadītājiem. Turklāt airBaltic kopš 2007. gada dažādos valsts mēroga pētījumos un aptaujās ierindots starp labākajiem darba devējiem un atzīts par labāko darba devēju transporta un loģistikas nozarē 10 gadus pēc kārtas.
Jāpemin, ka airBaltic aviācijas nozarē ir 25 gadu pieredze, un šajā laikā tā ir spējusi pārvarēt iepriekšējās krīzes, kļūstot par ļoti veiksmīgu uzņēmumu.
Tieši ar airBaltic komandu un tās pieredzi airBaltic plāno izkļūt no šīs krīzes.
airBaltic ir skaidra stratēģija. Tieši biznesa plāns Destination 2025 CLEAN bija par pamatu Eiropas Komisijas lēmumam atbalstīt Latvijas valsts aizdevumu airBaltic. Turklāt airBaltic komanda spēj ātri pielāgoties strauji mainīgajiem tirgus apstākļiem un veikt izmaiņas maršrutos atbilstoši dažādiem scenārijiem. airBaltic no savas bāzes Rīgā piedāvā plašu tiešo galamērķu klāstu, kā arī īsteno sadarbību ar citām lidsabiedrībām.
Vienlaikus kapitāla tirgi ir pauduši uzticību un saskatījuši potenciālu airBaltic. 2019.gada 24.jūlijā airBaltic veiksmīgi emitēja piecu gadu obligācijas 200 miljonu eiro vērtībā ar procentu likmi 6,75%. Starptautiskie un vietējie investori atzinīgi novērtēja darījuma piedāvājumu, kā rezultātā obligācijas iegādājās vairāk nekā simts investoru no 25 valstīm, pieprasījumam pārsniedzot piedāvājumu. airBaltic arī gatavojas IPO, kas nodrošinās atbalstu uzņēmuma izaugsmei nākotnē, turklāt valsts investīcijas airBaltic, lai lidsabiedrība spētu pārvarēt krīzi, tiks atgrieztas Latvijā kā ienākumi no pārdotajām akcijām.
“Lai aviācijas nozare spētu atsākt darbību, Eiropā un Latvijā ir jāpalielinās vakcināciju apjomam,” pauž Martins Gauss.
“Tikmēr ir svarīgi strādāt pie noteikumiem un kopīgiem regulējumiem, tostarp digitālas veselības pases (zaļā pase, IATA Travel Pass), lai nodrošinātu pārliecinātāku ceļošanu. Šī plānošana un izvēlētā pieeja būs pamats airBaltic panākumiem un tādējādi arī visas Latvijas panākumiem. airBaltic atbalsta šo procesu un jau aprīlī sāks IATA Travel Pass izmēģināšanu. Pat šajos laikos airBaltic turpina savienot visas trīs Baltijas valstis ar pārējo pasauli.”