Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) nav pārliecības par to, vai partijas tiešām deklarējušas visus Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanu tēriņus, izriet no KNAB Politisko organizāciju pārkāpumu izmeklēšanas nodaļas vadītājas Amīlijas Raitumas sacītā intervijā aģentūrai LETA.
Raituma norādīja, ka, domājot par aģitācijas izdevumu deklarēšanu, visticamāk, ir bijuši tēriņi, ko partijas nav norādījušas. “Tā tas bija pirms Saeimas vēlēšanām, un mēs pieļaujam, ka noteikti varētu būt arī EP vēlēšanās,” sacīja Raituma.
KNAB ir sācis EP vēlēšanu deklarāciju pārbaudi. Tās rezultāti būs zināmi tikai pēc pusgada, tāpēc pagaidām nav iespējams salīdzināt Saeimas un EP vēlēšanu rezultātus.
Atskatoties uz Saeimas vēlēšanām, Raituma pastāstīja, ka toreiz sociālo tīklu platformas “Facebook” sniegtā informācija atklāja gadījumus, kad ir bijuši izmantoti konti, kuros notika maksas aģitācija par kādām politiskajām partijām vai to deputātu kandidātiem, neatspoguļojot izmaksas partiju deklarācijās.
Priekšvēlēšanu laikā veicot monitoringa pasākumus, birojam ļoti palīdzēja arī iedzīvotāju iesūtītā informācija par aktivitātēm sociālajos medijos mobilajā lietotnē “Ziņo KNAB!”.
Klasiskie fiksētie pārkāpumu gadījumi bija, ka deputāta amata kandidāti rīkoja individuālas kampaņas, paši tās apmaksājot no sava sociālā tīkla profila, bet par to neziņojot politiskajai organizācijai un KNAB. Raituma uzsvēra, ka KNAB vērtēs pārbaužu rezultātus, secinot, kādas izmaiņas ir nepieciešamas, lai varētu runāt arī par grozījumiem normatīvajos aktos.
Raitumas ieskatā, pirms EP vēlēšanām labs ieteikums partijām bijis darītu publiski zināmus visus savus aģitācijas reklāmu paraugus un arī izmaksas, kas saistītas ar aģitāciju. “Cik mums zināms, neviena no EP vēlēšanās kandidējušajām partijām šo informāciju nav darījusi publiski zināmu,” uzsvēra KNAB pārstāve.
Arī aģitācijas reklāmu paraugi ir ļoti svarīgs jautājums, kas būtu risināms ar grozījumiem normatīvajos aktos, skaidroja Raituma. Bieži vien, kad birojs pārbaudēs pieprasa konkrētam reklāmas pakalpojumu sniedzējam aģitācijas reklāmas paraugus, tie vairs nav pieejami, jo ir pagājis laiks to uzglabāšanai. Tomēr visu reklāmas paraugu pieejamība pārbaužu laikā ir svarīgs jautājums, kad rodas šaubas, ka netiek atklātas patiesās līguma summas vai tās vispār netiek deklarētas.
Tāpēc būtu izvērtējama iespēja nākotnē partijām uzlikt par pienākumu uzglabāt visus materiālu paraugus, kurus tās izvieto priekšvēlēšanu periodā, turklāt arī publicēt visus savus apmaksātas reklāmas paraugus pirms vēlēšanām, uzsvēra Raituma.
Ziņas avots: LETA