Foto: Unplash.com
Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanā ir noslēgusies ziemas sezona un tiek pārtrauktas VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) ziemas dienesta dežūras diennakts režīmā. 2021./2022*.gada ziemas sezonā valsts autoceļu uzturēšanā ieguldīti 25,7 milj. eiro.
Lai samazinātu brauktuvju slīdamību un nodrošinātu drošākus braukšanas apstākļus autovadītājiem, šajā ziemas sezonā brauktuvju apstrāde ar pretslīdes materiāliem veikta vairāk nekā 490 000 km garumā, autoceļu attīrīšana no sniega ar vienlaicīgu pretslīdes materiālu kaisīšanu 338 400 km, autoceļu attīrīšana no sniega veikta vairāk nekā 133 700 km un rievu izveide uz autoceļiem ar sniega vai ledus kārtu, kas sasniedz vismaz piecus centimetrus, tika veikta vairāk nekā 81 500 pārgājiena km garumā.
Lai nodrošinātu efektīvāku un operatīvāku darbu veikšanu, arī šajā ziemas sezonā tika pielietotas mūsdienīgas tehnoloģijas – mobilie virsmas sensori, lietotne Waze. Tie ir papildu informācijas kanāli, kas ziemas dienesta dežurantiem sniedz iespēju iegūt objektīvākus datus par apstākļiem uz valsts autoceļiem un palīdz pieņemt operatīvu lēmumu par tehnikas sūtīšanu kaisīšanas/tīrīšanas darbu veikšanai.
Mobilie virsmas sensori veic optiskus mērījumus un nosaka parametrus – mitruma, ūdens/ledus kārtas biezumu, saķeres līmeni ar autoceļa virsmu, brauktuves virsmas temperatūru un rasas punktu. Transportlīdzeklim tiek uzstādīts sensors, kas savienots ar mobilo tālruni vai modemu un iegūtajiem datiem līdzi seko LAU dežuranti.
Kopumā desmit mobilie virsmas sensori tika izvietoti uz sadarbības partneru SIA Orbita Logistics un SIA Miandum kravas automašīnām, kuras naktīs un agrās rīta stundās regulāri pārvietojās pa valsts autoceļiem ar vislielāko satiksmes intensitāti.
Lai uzlabotu satiksmes drošību un informētu ceļu lietotājus par posmiem, kuros konkrētajā brīdī tiek veikti ceļu uzturēšanas darbi, ziemas tehnikas vienības ir aprīkotas ar GPS un tām līdzi var sekot tiešsaistes režīmā lietotnē Waze un LAU mājaslapas kartē (www.lau.lv ).
Kā liecina Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra apkopotā informācija, tad ziema bija otra mitrākā novērojumu vēsturē un gaisa temperatūra bieži svārstījās ap 0C grādiem, līdz ar to uz autoceļiem veidojās apledojums un tika veikti slīdamības mazināšanas darbi. Visā valsts teritorijā bija stiprs sals, ilgstoša snigšana un puteņošana, līdz ar to sniega kārta vietām sasniedza pat pusmetru. Tika pieredzētas vairākas vētras kopā ar snigšanu un dažviet vēja brāzmas sasniedza pat 30 m/s, kas radīja ekstremālus braukšanas apstākļus autovadītājiem.
*Ziemas sezonas ilgums no 2021.gada 16.oktobra līdz 2022.gada 15.aprīlim.