Pēdējos desmit gados Latvijā ir ievērojami kāpis augstāko izglītību ieguvušo personu īpatsvars, liecina jaunākais Starptautiskās ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ziņojums par izglītību “Education at a Glance 2018: OECD Indicators”.
Pēdējās desmitgadēs augstākā izglītība ir kļuvusi ievērojami pieejamāka. Augstākā izglītība patlaban ir visbiežāk sasniegtā izglītības pakāpe 25-34 gadus vecu iedzīvotāju vidū daudzās OECD valstīs. Latvijā 2007.gadā 26% iedzīvotāju vecumā no 25 līdz 34 gadiem bija ieguvuši augstāko izglītību, kas bija par astoņiem procentpunktiem mazāk nekā vidēji OECD valstīs. Desmit gadu laikā Latvija šo starpību ir spējusi samazināt līdz diviem procentpunktiem – Latvijā 2017.gadā 42% iedzīvotāju vecumā no 25 līdz 34 gadiem bija ieguvuši augstāko izglītību (OECD vidēji – 44%).
Latvijā, līdzīgi kā vairumā OECD valstu, lielākajai daļai augstāko izglītību ieguvušo iedzīvotāju vecuma grupā no 25 līdz 34 gadiem ir bakalaura grāds vai ekvivalenta kvalifikācija. Latvijā visā minētajā vecuma grupā 6% iedzīvotāju ir īsa cikla augstākā izglītība, 24% ir bakalaura grāds vai tā ekvivalents, 11% ir maģistra grāds vai tā ekvivalents, savukārt mazāk nekā 1% ir doktora grāds.
Stimuli iegūt augstāko izglītību, tostarp labākas nodarbinātības izredzes un augstāka atalgojuma izredzes, ir izteikti visās OECD valstīs. Latvijā 2017.gadā bija nodarbināti 87% iedzīvotāju vecumā no 25 līdz 34 gadiem ar augstāko izglītību (OECD vidēji – 84%), salīdzinot ar 79% iedzīvotāju ar pabeigtu vidējo izglītību (OECD vidēji – 77%). Labākas nodarbinātības izredzes nav vienīgais ieguvums pieaugušajiem ar augstāko izglītību, jo nodarbinātajiem ar augstāko izglītību ir arī ievērojami augstāki ienākumi salīdzinājumā ar iedzīvotājiem bez tās, uzsvērts ziņojumā.
2016.gadā 70% Latvijas iedzīvotāju vecuma grupā no 25 līdz 64 gadiem, kuriem ir augstākā izglītība, pelnīja vidēji vairāk nekā citi iedzīvotāji. Vidējo izglītību ieguvušajiem šis īpatsvars bija 38%, savukārt iedzīvotāju bez pabeigtas vidējās izglītības – 25% cilvēku.
“Education at a Glance: OECD Indicators” ir pasaulē nozīmīgākais ziņojums par izglītības procesu kvalitāti OECD dalībvalstīs un partnervalstīs. Ziņojuma informācija ir būtiska nacionālās izglītības sistēmas uzlabošanas darbā, pētniecībā, kā arī izglītības praktiķu darbā. Ziņojums ļauj OECD dalībvalstīm un partnervalstīm savstarpēji salīdzināt savas izglītības sistēmas, kā arī izmantot ziņojuma datus efektīvas un sociāli taisnīgas izglītības politikas veidošanai. OECD pārskatu par izglītību publisko reizi gadā un vienlaicīgi visās organizācijas dalībvalstīs un partnervalstīs. 2018. gada ziņojums piedāvā jaunu skatījumu uz vienlīdzīgām iespējām izglītībā.
Ziņas avots: LETA.