Edgars Rinkēvičs. Foto: EU2017EE Estonian Presidency/Flickr
Drošības apsvērumu dēļ esmu dzēsis savu “TikTok” kontu, tā vietnē “Twitter” paziņojis ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs.
Lai gan “TikTok” platforma turpina strauji attīstīties, “TikTok” ir saskāries ar vairākiem skandāliem saistībā ar lietotāju datu izmantošanu. Bažas par lietotāju datu izmantošanu ir licis vairākām valstīm un iestādēm aizliegt saviem darbiniekiem “TikTok” lejupielādi un izmantošanu. 2022.gadā ASV aizliedza federālās valdības darbinieku ierīcēs izmantot un lejupielādēt “TikTok”, jo atklājās, ka tas izspiegojis un ievācis datus par vairākiem “Forbes” žurnālistiem. Turklāt Eiropas Komisija nesen paziņoja, ka aizliedz darbiniekiem izmantot “TikTok” oficiālajās ierīcēs.
Arī Latvijas Ārlietu ministrija ir liegusi saviem darbiniekiem izmantot “TikTok” aplikāciju viedierīcēs, kurās instalēti ministrijas e-pasti. Tas apliecina, ka bažas par “TikTok” datu drošības politiku ir aktuālas arī Latvijā.
“TikTok” izmantošanas aizliegumi signalizē, ka platformas pārstāvjiem ir jāmaina savu datu drošības politika, lai novērstu tālākus platformas aizliegumus. Bažas par savu datu drošību var iespaidot lielu daļu potenciālo platformas lietotāju, kā arī ir nopietns drauds uzņēmuma tēlam.
“TikTok” platforma ir radusies Ķīnā 2016.gadā, tomēr sākotnēji tā būtiski atšķīrās no šābrīža platformas. Sākotnējais nosaukums bija “Douyin”, kas vēl joprojām pastāv Ķīnā. 2017.gadā platformas nosaukums tika mainīts uz “TikTok”, ar mērķi to popularizēt arī starptautiski. Iesākumā “TikTok” video tika veidoti, dziedot mūzikas pavadībā, atkārtojot populāru deju soļus, veicot dažādus izaicinājumu video un vienkārši veidojot smieklīgus video. Platformas pirmsākumos reti kurš varēja iedomāties, kā to izmantot mārketinga mērķiem, veicinot uzņēmuma atpazīstamību. Tomēr platformai kļūstot populārākai, aizvien vairāk uzņēmumu sāka saprast, ka šī ir vieta, kur izmēģināt arī mārketinga stratēģijas.
Pagājušajā gadā “TikTok” platformu visā pasaulē izmantoja jau 755 miljoni cilvēku, kas ir gandrīz uz pusi vairāk nekā 2020.gadā. Savukārt “TikTok” ieņēmumi 2022.gadā sasniedza 11,64 miljardus ASV dolāru, kas ir 11 reizes vairāk nekā 2020.gadā. Šāds platformas popularitātes bums liek domāt, ka tās straujā attīstība arī nākamajos gados, visticamāk, neapstāsies. Tiek prognozēts, ka 2025.gadā “TikTok” izmantos jau gandrīz viens miljards iedzīvotāju, bet platformas reklāmas ieņēmumi 2024. sasniegs aptuveni 23 miljardus ASV dolāru.
2021.gadā “TikTok” izmantoja jau 16% Latvijas pilngadīgo iedzīvotāju, tostarp 45% lietotni izmantoja katru dienu. 2022.gada pavasarī “TikTok” Latvijā izmantoja jau 23% no visiem interneta lietotājiem vecumā no 16 līdz 74. gadiem. Latvijas “TikTok” auditorijai palielinoties četras reizes, var secināt, ka šī platforma arī Latvijā kļūst par arvien nozīmīgāku ikdienas un darba instrumentu. Vēl pagājušajā gadā Latvijas uzņēmumi baidījās izmantot “TikTok” platformu uzņēmējdarbības veicināšanai, bet 2023.gada sākumā jau redzam lielāku interesi un uzticību. Strauji aug gan uzņēmumu sadarbība ar “TikTok” influenceriem preču reklamēšanas jomā, gan arī aizvien vairāk uzņēmumu uzdrošinās veidot plašāku savu zīmola komunikāciju šajā platformā, norāda influenceru mārketinga un sabiedrisko attiecību aģentūras “Womstar” vadītājs Toms Briedis.
Lasiet arī: Rīgas rātsnamā veidos Ukrainas bēgļu atbalsta centru un kafejnīcu
Pasaulē “TikTok” visai plaši tiek izmantots politiskajās kampaņās, un pagājušajā gadā šī platforma visai skaļi pieteica sevi arī Latvijas politikā. Pēc 2022.gada Saeimas vēlēšanām var teikt, ka Latvija ir pirmā no Baltijas valstīm, kuras parlamentā ir tā saucamā “TikTok” partija. Politiskais spēks “Stabilitātei!” gan vēlēšanu kampaņā, gan arī tagad strādājot parlamentā, ļoti plaši izmanto “TikTok”. Ņemot vērā to, ka 2022.gadā “TikTok” būtiski ietekmēja 14. Saeimas vēlēšanu rezultātus, ir pamats prognozēt, ka 2024.gadā redzēsim vēl plašāku “TikTok” izmantošanu Eiropas Parlamenta vēlēšanās, norāda Briedis.