Latvijā 2017.gadā līzinga tirgū gaidāms pieaugums 8-10% apmērā, aģentūrai BNS prognozēja “Swedbank” grupas līzinga kompānijas SIA “Swedbank līzings” valdes priekšsēdētājs Andrejs Anaņjevs.
“Ņemot vērā, ka pārdošanas apmēri varētu būt šā gada līmenī, kopējais līzinga portfelis varētu augt par 8-10%,” teica Anaņjevs.
Viņš arī pozitīvi novērtēja to, ka straujā līzinga portfeļa amortizācija ir samazinājusies. “Tomēr ar jaunu alternatīvo produktu ieviešanu tirgū līzinga portfelis zaudē nelielus apmērus. Pagaidām tas vairāk skar privātpersonu auto līzinga klientus, kur popularitāti ieguva auto kredīti un patēriņa kredīti auto iegādei,” minēja Anaņjevs.
Tāpat viņš atzīmēja, ka 2017.gadā Latvijas līzinga tirgū, visticamāk, turpināsies šā gada tendences, kur viens no galvenajiem “dzinējiem” būs auto līzings, pateicoties pieprasījuma pieaugumam no privātpersonu puses.
Anaņjevs piebilda, ka jauno auto reģistrācijas apmēra pieaugums lielā mērā ir atkarīgs no lielajiem valsts un pašvaldību iepirkumiem, kā arī auto nomas uzņēmumu aktivitātēm. “2017.gadā iepirkumu skaits būs būtiski mazāks salīdzinājumā ar šo gadu, bet iepirkumi joprojām būs,” viņš teica.
“Swedbank līzings” vadītājs arī norādīja, ka 2016.gadā praktiski visā Eiropā būtiski auga kravas automašīnu pārdošanas apmēri, tostarp arī Latvijā kravas automašīnu pārdošanas un kreditēšanas apmērs sagaidāms ar plus zīmi, tomēr sagaidīt pieaugumu 2017.gadā nevajadzētu. “Viena no negatīvajām tendencēm ir tāda, ka uzņēmumu skaits, kuri iegādājas jaunos kravas auto, turpina sarukt. Tas nozīmē, ka lielāku auto parku iegādājas vien daži desmiti uzņēmumu. Apmēru pieaugums lielā mērā ir atkarīgs no lielajiem pārvadātājiem un, protams, kopējās situācijas šajā nozarē,” pauda Anaņjevs.
Tāpat viņš atzīmēja, ka savukārt industriālā līzinga apmēri 2016.gada pirmajā pusgadā samazinājās par 20%. “Investīcijas no klientu puses ir bijušas piesardzīgākas, kas skaidrojams ar kopējo situāciju nozarē,” teica Anaņjevs.
Viņš arī minēja, ka lauksaimniecībā daļēji apmēra samazinājums ir skaidrojams ar to, ka līzinga finansējums tiek aizvietots ar citiem banku produktiem, piemēram, ar investīciju kredītu. “2017.gadā, ņemot vērā šā gada ražas kvalitāti lauksaimniecības nozarē un nedaudz mazāku Lauku atbalsta dienesta līdzfinansējumu, apmēri varētu būt 2016.gada līmenī,” prognozēja Anaņjevs.
Savukārt, runājot par tendencēm privātpersonu segmentā, Anaņjevs norādīja, ka 2016.gadā patērētāji aizvien vairāk iegādājās jaunas automašīnas. Kopumā līzinga darījumu skaits jauno automašīnu iegādē 2016.gadā varētu pieaugt par apmēram 30% salīdzinājumā ar 2015.gadu. Joprojām priekšroka tiek dota pilsētas džipu segmentam. Izteikta līdera pozīciju saglabā “Nissan” markas automašīnas, kuras veido 20% no visiem jaunajiem automobiļiem. Aptuveni puse no līzinga ņēmējiem jauna auto iegādei izvēlās operatīvo līzingu.
Tāpat Anaņjevs atzīmēja, ka lietoto automašīnu segmentā būtisks pieaugums nav vērojams. Iegādājoties lietotas automašīnas, priekšroka tiek dota sevi pierādījušiem zīmoliem: “Volkswagen”, “Volvo” un “Audi”.
“Neskatoties, ka pieauguma tempi jauno auto segmentā ir daudz straujāki, pēc darījumu skaita tie pašlaik veido 35% no visiem tirgus darījumiem,” piebilda Anaņjevs.
“Swedbank līzings” vienīgā īpašniece ir Latvijas “Swedbank”. Pēc aktīvu apmēra “Swedbank” ir lielākā banka Latvijā.