Foto: Rīta kafija
Lai gan sākotnēji “Rail Baltica” bija iecerēts kā vērienīgs projekts ar mērķi uzlabot pasažieru un kravu pārvietošanos, pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā arvien vairāk uzmanības tiek pievērsts tā militārās mobilitātes stiprināšanas sastāvdaļai, ziņo Lielbritānijas raidsabiedrība BBC, uzsverot, ka pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā “Rail Baltica” kļūst par stratēģisku nepieciešamību.
Apmeklējot visas trīs Baltijas valstis ar sabiedrisko transportu, BBC raidījuma vadītāja Liza Luī (Lisa Louis) aplūkoja dažādus “Rail Baltica” aspektus, tostarp finanšu izaicinājumus, ieguvumus un ģeopolitisko nozīmi. “Valstīm, kas neilgi pēc neatkarības atgūšanas no Krievijas pievienojās Eiropas Savienībai un NATO, “Rail Baltica” nav tikai infrastruktūras projekts, tas ir simbols tam, kur tām pienākas būt,” saka raidījuma “Rail Baltica – ģeopolitiskā dzelzceļa būvēšana” (“Rail Baltica – Building a geopolitical railway”) vadītāja Liza Luī.
BBC ziņo, ka līdz šim Baltijas valstīs tika izmantots Krievijas standarta sliežu ceļš, kas saglabājies no padomju laikiem. Jaunā dzelzceļa tīkla sliežu platums būs atbilstošs Eiropas dzelzceļa sliežu platumam, kas nodrošinās savienojumu ar dzelzceļiem visā ES, neliekot pasažieriem pārsēsties Eiropas sistēmas vilcienos, nonākot pie Polijas robežas. “”Rail Baltica” palielinās militāro mobilitāti un ļaus vilcieniem doties tieši no Nīderlandes uz Tallinu,” norāda NATO spēku integrācijas vienības komandieris Pēters Nilsens (Peter Nielsen). Aaptauja, kas veikta sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat”, liecina, ka 46% aptaujāto piekrīt, ka “Rail Baltica” projekta īstenošana veicinās Latvijas drošību un uzlabos militāro mobilitāti reģionos.
Raidierakstā tiek apspriesti projekta posmi un nozīme no visu Baltijas valstu skatupunkta, kā arī ekonomiskie un vides faktori. Rīgas investīciju un attīstības aģentūras direktors Fredis Bikovs pauž viedokli par ieguvumiem, ko šis projekts sniegs Rīgai, tostarp lielāku talantu mobilitāti Baltijas reģionā, kur galvenie ieguvēji būs Rīgas uzņēmumi. Tiek prognozēts, ka “Rail Baltica” palielinās arī investīcijas nekustamajā īpašumā un citās nozarēs.
Raidierakstā tiek pārrunāta arī projekta finansiālā puse. “RB Rail” AS tehniskais direktors un valdes loceklis Emiljēns Dangs (Emilien Dang) skaidro, ka karš Ukrainā, kā arī Covid-19 pandēmija un augstā inflācija ir dramatiski palielinājuši materiālu izmaksas.
Nesenajā “Rail Baltica” un “Boston Consulting Group” veiktajā analīzē kopējais ekonomiskais ieguvums tiek lēsts 6,6 miljardu eiro apmērā. Kā raidierakstā secina Edams Koens (Adam Cohen) no Kalifornijas Universitātes Bērkli: “Lielākā daļa pētījumu par esošajām ātrgaitas dzelzceļu sistēmām liecina par pozitīvu ekonomisko ietekmi”.
Lasiet arī: Populārais latviešu uzņēmums Dimdiņi, ieguldot 150 000 eiro, maina zīmolu
Lasiet arī: Ziemassvētku vecīši no visas Baltijas izies Rīgas ielās – kur un kad tos redzēsim
Lasiet arī: Vai neatlaidība nesīs augļus – Supernovas «veterāns» Markus Riva cīnīsies par iespēju dziedāt Eirovīzijā