Foto: Pexels
Krietni citādā Latvijas iedzīvotāju dzīvošana, strādāšana un atpūšanās, kā arī policijas regulārie reidi, uzraugot ierobežojumu ievērošanu, ietekmējuši automašīnu zagļu rūpalu. Pusotru mēnesi pirms gada beigām nozagto auto apjoms ir par 43% mazāks nekā pērn, un pamatoti var prognozēt, ka 2021.gads šajā ziņā būs bijis drošākais visā desmitgadē.
Neparasto apstākļu dēļ mainījusies arī garnadžu “apetīte” – tagad viņi lielākoties izvēlas 9–23 gadus vecas automašīnas, konstatējusi apdrošināšanas akciju sabiedrība BTA Baltic Insurance Company (BTA).
BTA šogad saņēmusi atlīdzības pieteikumus par 215 nozagtajām automašīnām, kas ir gandrīz uz pusi mazāk nekā pērn un trīsreiz mazāk nekā 2015.gadā. Un kamēr kopējais apdrošināto auto zādzību skaits pēdējos gados turpina stabili samazināties, iezīmējas jaunas tendences.
Viena no uzskatāmākajām ir izmaiņas nozagto automašīnu vecuma grupās. Ja aizgājušās desmitgades pirmajā pusē visapdraudētākās bija automašīnas vecumā līdz desmit gadiem, tad tagad jaunāko spēkratu saimnieki var gulēt salīdzinoši mierīgi.
Nozagtās līdz četriem gadiem vecās automašīnas var saskaitīt uz roku pirkstiem un gan pilnīgi jaunie, gan gadu vecie auto aiztikti visretāk.
Taču šogad zagļi īpaši iecienījuši deviņus un vairāk gadus vecas mašīnas, ko varētu skaidrot ar vispārējo pieprasījuma pieaugumu lietoto auto tirgū. Tas attiecīgi palielina interesi par rezerves daļām attiecīgas vecuma kategorijas automašīnām. Uz kopējā fona pārsteidzoši daudz ir aizdzīto 20–23 gadus veco spēkratu, kuru tirgus vērtība ir labi ja pāris tūkstoši eiro, taču noziedznieku visiecienītākie šogad ir 13 gadus veci auto.
“Neparastie apstākļi, kādos dzīvojam jau pusotru gadu, izmainījuši ikviena cilvēka ikdienu. Arī likumpārkāpēju. Sarežģītāka kļuvusi pati automašīnu nozagšana, jo policija naktīs regulāri braukā reidos gan pa pilsētām, gan ciematiem, un ikviens naksnīgais gājējs vai braucējs var piesaistīt kārtības sargu uzmanību. Jo īpaši pastiprināto ierobežojumu periodos,” zādzību apjoma samazināšanos skaidro BTA Apdrošināšanas atlīdzību departamenta direktors Kārlis Liepiņš.
Arī nozagtā transporta līdzekļa realizēšana kļuvusi sarežģītāka.
“Braucot pāri robežai pat pa nomaļiem ceļiem pastāv lielāka iespēja sastapties ar robežsargiem, kuri gribēs pārbaudīt aizpildīto Covid-19 elektronisko anketu un var pieķert garnadžus.”