Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) no oktobra ir pieejami vairāki jauni pakalpojumi un pilnveidoti esošie.
No šī gada oktobra ir pieejamas jaunas iespējas gan attiecībā uz dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu, nodokļu samaksu un termiņa pagarināšanu, e-vides pārskatāmību, meklēšanas iespējām un efektīvu saziņu ar EDS lietotājiem.
Nevalstiskās organizācijas, kam piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss, turpmāk varēs iesniegt EDS dokumentu “Iepriekšējā gada darbības pārskats un turpmākās darbības pārskats”, izmantojot tam īpaši izstrādātu strukturēta dokumenta formu.
Lai darbu ar EDS padarīt vēl ērtāku un ātrāku, ir iespējams iesniegt vairākus sagatavotos dokumentus vienlaicīgi. Savukārt, ja iesniedzamajā dokumentā tomēr būs kādas kļūdas, sistēma par to informēs un nepieļaus kļūdaina dokumenta iesniegšanu.
Jau kopš šī gada pavasara EDS lietotājiem ir iespēja tiešsaistē veikt vairākus nodokļu maksājumus, kā arī sekot līdzi veikto maksājumu izpildei. Taču no šī gada oktobra, izvēloties sadaļu “Atgādinājumi par dokumentu iesniegšanas un maksājumu veikšanas termiņiem” jeb “Kalendāru”, lietotājam ir arī iespēja tajā uzreiz tiešsaistē veikt visu kalendārā norādīto nodokļu samaksu un attiecīgo deklarācijas iesniegšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā turpat EDS pieteikt nodokļu nomaksas termiņa pagarinājumu.
Arī brīdinājums par nodokļu parādu esamību ir papildināts ar iespēju uzreiz tiešsaistē veikt aprēķināto nodokļu samaksu vai lūgt nodokļa nomaksas termiņa pagarinājumu. Savukārt, saņemot informāciju par nodokļu pārmaksas esamību, lietotājs var izvēlēties iespēju “Novirzīt pārmaksu” un uzreiz brīvā formā iesniegt iesniegumu par attiecīgā nodokļa pārmaksas novirzīšanu citu nodokļu maksājumu segšanai.
EDS lietotājam tagad ir iespēja izveidot personalizētu sadaļu “Mans saraksts”, iekļaujot tajā biežāk iesniedzamos vai aplūkojamos dokumentus. Lai to izveidotu, lietotājam dokumentu sarakstā “Visi dokumenti” jāizvēlas biežāk izmantotie dokumenti un jāatzīmē ar “Pievienot sarakstam”. Šajā sadaļā atzīmētie dokumenti tiek attēloti pa grupām, kurā katram dokumentam ir izveidota sava lapa ar dokumentu sarakstu dalījumā pa taksācijas periodiem.
Lai atvieglotu dokumentu meklēšanu, kā kritēriju izvēloties attiecīgā dokumenta iesniegšanas periodu, visiem dokumentiem tagad ir attēlots gan tā sākotnējās izveides datums, gan dokumenta iesniegšanas datums VID.
Ņemot vērā, ka par visiem sistēmā saņemtajiem VID paziņojumiem EDS lietotāji tiek informēti arī uz savu e-pasta adresi, savlaicīgai informācijas saņemšanai ir ļoti svarīgi, lai būtu norādīta aktuālā un ikdienā izmantojamā e-pasta adrese. Tādēļ turpmāk, pieslēdzoties EDS, lietotājam tiks piedāvāts aktualizēt un saglabāt viņa kontaktinformāciju, un pēc tam to apstiprināt, saņemot saiti tieši uz šo norādīto e-pasta adresi.
Tāpat EDS ir veikti arī nelieli kvalitatīvi uzlabojumi, lai vienkāršotu un atvieglotu dažādu deklarāciju un ziņojumu aizpildīšanu, piemēram, “Ziņas par darba ņēmējiem”, “Uzņēmuma gada pārskats”, “Mikrouzņēmuma nodokļa deklarācija”, “Iesniegums samaksas termiņa pagarinājuma piešķiršanai”, “Uzņēmuma ienākuma nodokļa deklarācija”, “Valsts amatpersonas deklarācija” u.c.
VID atgādina, ka ikviens var kļūt gan par EDS, gan EMDAS (Elektroniskā muitas datu apstrādes sistēma), neslēdzot līgumu ar VID, bet izmantojot savas internetbankas lietotājvārdu un paroli, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto eID viedkarti vai VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” izsniegto elektroniskā paraksta viedkarti (eParakstu).
Plašāka informācija par VID EDS pieejama VID mājaslapas sadaļā “Elektroniskās deklarēšanas sistēma”, kur pieejami arī speciāli izstrādāti vizuālie palīgmateriāli, kuros “soli pa solim” skaidrota pieslēgšanās EDS, gada ienākumu deklarācijas aizpildīšana un iesniegšana elektroniski.
EDS pastāvīgi tiek pilnveidota un modernizēta, lai nodokļu maksātāji varētu pildīt nodokļu saistības atbilstoši normatīvo aktu prasībām, kā arī mazinātu administratīvo slogu un vienkāršotu nodokļu saistību izpildi.
Informācija: BNS