“Braucot pa Jūrmalas šoseju uz darbu, es jūtos kā autosacīkstēs. Abas kreisās joslas ir aizņemtas ar lēnāk braucošajiem un, ja gribi tikt ātrāk uz priekšu, jābrauc pa labo”. Tā par braukšanu pa Jūrmala šoseju izsakās Ivars Caune – Latvijas 13 kārtējais čempions auto rallijā.

Ceļu satiksmes noteikumi (CSN) paredz, ka automašīnai ir jāturas ceļa labajā malā. Taču pēdējā laikā ļoti aktualizējies jautājums par to, ka bieži vien kreisā braukšanas josla tiek nobremzēta, jo kāds šajā joslā brauc lēnāk, nekā notiek pārējā automašīnu plūsma. Īsti nav saprotams – vai nu nepārzina CSN vai arī vienkārši ir vienalga par ceļa kultūru. Protams, tas nenozīmē, ka jāpārkāpj noteikumi un jābrauc ātrāk par CSN atļauto ātrumu, tomēr iekļaušanās braukšanas plūsmā ne tikai atvieglo pārvietošanos, bet arī mazina stresu un padara nokļūšanu galamērķī mierīgāku un ātrāku.

Un svarīgākais – mēs uz ceļa neesam vieni paši!

Portāls iAuto.lv intervēja arī Ivaru Cauni, lai noskaidrotu viņa viedokli šajā jautājumā:

Šajā sakarā jāatgādina par pētījumu, ko veikuši amerikāņu žurnālisti:

Lēna braukšana kreisajā joslā ir daudz bīstamāka par ātruma pārsniegšanu!

Amerikāņu žurnālisti izpētījuši, kādēļ nāves gadījumu uz Vācijas autobāņiem bez maksimālā ātruma ierobežojuma ir mazāk nekā uz automaģistrālēm, kur šāds ierobežojums pastāv. Izrādās, ka satiksmes negadījumi notiek ne jau ātruma dēļ, kā varētu domāt, bet gan tādēļ, ka daļa vadītāju „iestrēgst” kreisajā joslā un laikus neatgriežas atpakaļ labajā joslā.

Žurnālisti noskaidrojuši, ka ilgstoša braukšana kreisajā joslā ar vidēju vai pat zemāku ātrumu nekā labajā joslā ir daudz bīstamāka nekā pārvietošanās lielā ātrumā. Iemesls ir gaužām vienkāršs – redzot, ka kavējaties atgriezties labajā joslā, citi autovadītāji mēģinās jūs apsteigt pa labo pusi, kā rezultātā pieaugs pārkārtošanās manevru skaits un līdz ar to arī ceļu satiksmes negadījumu risks.

Šāds apgalvojums tiek pamatots ar statistikas datiem, kas liecina, ka 1970. gadā uz ASV un Vācijas automaģistrālēm bojāgājušo skaits bijis aptuveni vienāds – apmēram 27 cilvēki uz vienu miljardu autoceļu kilometru. Pie tam jāņem vērā, ka uz Vācijas maģistrālēm ātruma ierobežojuma atšķirībā no ASV nav. Kopš tā laika bojāgājušo satiksmes dalībnieku skaits abās valstīs samazinājies, taču atšķirīgās proporcijās – piemēram, 2003.-2004. gada dati rāda, ka Vācijā bojāgājušo skaits bijis aptuveni 3 cilvēki uz 1 miljardu km, bet ASV – 6-7.

Pētījuma autori to skaidro ar noteikumu punktu, kas uz Vācijas automaģistrālēm aizliedz ilgstošu braukšanu kreisajā joslā (tikai apdzen – un atpakaļ uz labo). Vācijā tas tiek strikti ievērots, turpretī ASV šāda nesen ieviestā prasība vēl ir jaunums daudziem autovadītājiem.

 

RītaKafija.lv uzver, mēs paši esam atbildīgi par to, kā uzvedamies uz ceļa. Tomēr ir svarīgi spēt izvērtēt apstākļus, ievērot atbilstošu braukšanas ātrumu, iekļauties braukšanas plūsmā, vērot laikapstākļus un vispārīgi būt uzmanīgam un kulturālam uz ceļa, un galvenais – godprātīgi ievērot ceļu satiksmes noteikumus, neapdraudot citu un savu drošību! 🙂 

Avots: iAuto.lv

youtube icon
Abonēt youtube