Fastcodesign.com publiciste Katarina Švab stāsta par jauno Chrome brauzera pielikumu Data Selfie, kas demonstrē, cik lielu informācijas daudzumu īstenībā kompānija var uzzināt par jums.
Un tas ir šausmīgi
Ja jūs varētu novērtēt visu informāciju, ko jūs patērējat internetā, ko jūs uzzinātu par sevi?
Šādu jautājumu sev uzdeva paplašinātā Chrome meklētāja Data Selfie autori – Hanga Thi Duka un Floresa Mira. Izstrādātais pielikums ļauj lietotājiem izpētīt digitālās pēdas, ko viņi paši aiz sevis atstāj Facebook lietošanas laikā.
Kā tas strādā
Data Selfie krāj informāciju par to, ko jūs klikšķināt ( laiki un linki), ko jūs drukājat, uz ko un cik ilgi skatāties. Balstoties uz doto informāciju, pielikums veido personības profilu, izmantojot informāciju par superdatora IBM Watson personu un Apple Magic Sauce apmācības algoritmu, un tad sniedz iespēju novērot šo “informatīvo selfiju”. Lai nodrošinātu privātumu, viss Data Selfie kods atrodas Github, bet visi pārējie dati glabājas jūsu datorā.
Dažādi Data Selfie datu fragmenti ir sadalīti blokos, no kuriem katrs pārstāv konkrētu lietu: jūsu politiskā pārliecība, reliģiskā piederība, attieksme pret noteiktām tēmām un lietām. Atveriet pielikumu un jūs ieraudzīsiet savu aktivitāti pēc datuma un laika ar nelieliem krāsainiem krustiņiem, kas norāda uz to, ko jūs paskatījāties, kas jums patika, uz ko jūs klikšķinājāt vai ko jūs ievadījāt. Apakšā pielikums parādīs 10 jūsu labākos draugus un 10 pašas nozīmīgākās lapas atkarībā no laika, ko jūs veltījāt to apskatei, kā arī laiki. Tad Data Selfie rāda divus sarakstus: viens – no “atslēgas vārdiem”, ko nosaka kopīgās tēmas jūsu apskatītos materiālos, cits – “objekti”, ko nosaka cilvēki, organizācijas un lietas. Abi ierindoti pēc svarīguma, kā arī pēc jūsu pozitīvās vai negatīvās attieksmes pret kaut to.
Tad Data Selfie rāda “objekta” aktualitāti – idejas, kas dominē jūsu izvēlētajā, redzētajā saturā, kā arī mēģina paredzēt jūsu personību, izveidojot diagrammu, kurā procentuālā proporcijā atspoguļotas piecas pamatiezīmes, ko parasti izmanto psiholoģijā: atklātība, apzinīgums, ekstravertums un emocionālais diapazons. Programma mēģina uzminēt jūsu iespējamo politisko pārliecību un reliģisko piederību, kā arī veic citas prognozes saistība ar vispārējo intelektu un līdera iezīmēm.
Mans Data Selfie
Pēc Data Selfie izmantošanas nedēļas garumā programma raksturoja mani kā cilvēku ar liberāliem uzskatiem, visticamāk, nereliģiozu. Tā zina, ka es uzticos New York Times ziņām, jo es skatos postus ar izdevniecības rakstiem vairāk nekā citas lapas. Programma saprot, ka man ir kopumā negatīva attieksme pret Trampu, aizliegumu musulmaņiem iebraukt ASV un Uber.
Tas ir visai vienkāršots uzskats, taču rezultātu komplekts noved līdz dažiem interesantākiem (un nedaudz uztraucošiem) secinājumiem. Dati parāda, piemēram, ka mans “psiholoģiskais dzimums” par 56% ir kā vīrietim – lai ko tas arī nenozīmētu. Runājot par manām piecām pamatiezīmēm, informācijas analīze uzskata, ka esmu vairāk vērsta uz konkurētspēju, nevis uzticību un komandas darbu, vairāk konservatīva un tradicionāla, nekā liberāla. Iespējams kāds, kurš mani zina labāk, uzskatīs savādāk.
Taču atšķirība starp datu profilu un to, kā es uztveru sevi, norāda uz atšķirību starp mūsu uzvedību internetā un to, kā mēs rīkojamies reālajā dzīvē – un izraisa bažas par to, ko Facebook īstenībā zina par mani. Ņemot vērā, ka izmantoju Data Selfie nedēļas laikā, bet Facebook aktīvi darbojas pēdējos 7 gadus, nemaz nerunājot par to, ka sociālā tīkla datu izsekošana – daudz grūtāks algoritms nekā Data Selfie, un kompānija aktīvi pērk trešās personas kompāniju datus – bažīgi apzināties, cik daudz informācijas par mani ir Cukerberga kompānijai.
Ko tad zina Facebook?
Floresa Mira saka, ka Data Selfie lika viņai pārskatīt personīgās identitātes izprašanu, piemēram, uzticībā par apkārtējās vides aizsardzību un klimata maiņu desmit cilvēku dēļ. “Mans Data Selfie liecina, ka es, visticamāk, maz uztraucos par apkārtējo vidi,” saka viņa. “Es to lasīju un domāju – tā taču nav patiesība! Bet tas lika man aizdomāties.”
Thi Hukai personības informācijas kontroles trūkums, ko skaidri demonstrē programma, kļuva satraucoša un lika viņai justies bezpalīdzīgai, jo šajā pielikumā jūs varat paskatīties un izdzēst savus datus, bet tas milzīgais datu skaits, kas ir Facebook, ir nepakļaujams. Pēc darba pie Data Selfie gada laikā viņa stipri ierobežo savu laiku Facebook un Google lietošanā, pārslēdzoties ar dažādām meklētājprogrammām un cer uz VPN lielākai konfidencialitātei.
Ar Trampa ienākšanu Baltajā namā amerikāņu kontroles zaudējums pār saviem datiem kļūst aizvien lielāka problēma. Ja var ticēt Motherboard publicētam rakstam, pēc vēlēšanām informatīvās kompānijas rādīja protrampiskās reklāmas lietotājiem, ņemot vērā profilu informāciju, izveidotu no viņu uzvedības internetā. Kad dati tiek izmantoti, lai pārdotu jums apģērbu, tā ir viena lieta, bet, kā ir ar to, lai pārdotu jums kandidātu?
“Ja runa ir par Ugg vai kosmētiku, iespējams, tas ir labi,” saka Mira. “Bet ja tie ir orientēti uz to, lai ietekmētu jūsu balsi vēlēšanās – nav svarīgi vai par Hilariju vai par Trampu, tas nav pareizi.”
Kaut gan Data Selfie veidotāji sākotnēji vēlējās parādīt cilvēkiem nesakrišanu starp uzvedību internetā un realitātē, rezultātā viņiem izdevās piesaistīt uzmanību svarīgiem datu sekošanas jautājumiem, konfidencialitātei un informācijas kontrolei. Un mum ir jākļūst izglītotākiem, kamēr vel nav par vēlu.
Avots: fastcodesign.com