Taksometru izsaukšanas platforma “Taxify” apsver iespēju pamest Latvijas tirgu, ja tiks pieņemti Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātie noteikumi, kas regulētu Saeimas pieņemto Autopārvadājumu likumu, aģentūru LETA informēja uzņēmuma pārstāvji.
“Taxify” ieskatā SM noteikumi ir pretrunā ar minēto likumu, tādējādi darbojoties pretēji sākotnējai iecerei nodrošināt iespēju pasažieru pārvadājumu pakalpojumus veikt arī privātpersonām. Līdz ar to “Taxify” varētu pamest Latvijas tirgu, ja plānotais regulējums stāsies spēkā bez izmaiņām.
“Taxify” vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš uzsvēra, ka atbilstoši jaunajam noteikumu projektam, lai brīvajā laikā privātpersonas varētu nodrošināt pasažieru pārvadājumus, ir jāreģistrē uzņēmums, jāsaņem uzņēmuma un automašīnas licence, kā arī jāmaksā sociālais nodoklis, lai vispār minēto licenci saņemtu, un tas viss rada ievērojamas izmaksas. “Šajā gadījumā vairs nav atšķirības starp taksometru un individuālo automašīnas vadītāju pakalpojumu, un līdz ar to pilnībā zūd pieņemtā likuma jēga,” skaidroja Krūmiņš, uzsverot, ka privāto vadītāju regulējums ir būtisks, lai kopumā sakārtotu pasažieru pārvadājumu nozari Latvijā.
Viņš norādīja, ka papildus noteikumos iekļautajām prasībām, tie arī paredz, ka mobilajai aplikācijai jāglabā dati Latvijā un jāsniedz Valsts ieņēmumu dienestam (VID) visa informācija, nevis tikai tā, kas ir nepieciešama nodokļu iekasēšanai un administrēšanai. “Tas ir prettiesiski un nonāk pretrunā gan ar fizisko personu datu, gan arī komercnoslēpuma aizsardzības noteikumiem. Jo īpaši situācijā, kad, stājoties spēkā Eiropas Savienības Datu aizsardzības regulai, komersanti riskēs saņemt līdz pat 20 miljoniem eiro sodu gadījumā, ja būs izpauduši vairāk datu, nekā vajadzīgs. Ja šis regulējums netiks atrisināts atbilstoši likuma jēgai, “Taxify” ļoti nopietni domās par aiziešanu no Latvijas tirgus, un prognozēju, ka arī jebkurai citai mobilajai platformai šis tirgus nebūs aktuāls,” sacīja Krūmiņš.
Pēc viņa teiktā izstrādātie noteikumi privāto vadītāju darbību nevis atvieglo, bet apzināti nosaka ievērojami sarežģītākas prasības nekā taksometriem. “Vienkāršs automašīnas īpašnieka nodrošinātais pakalpojums ir “aplikts ar birokrātiju”, kas to vairs nepadara izdevīgu cilvēkiem, kuri vēlas gūt papildu ienākumus, strādājot tikai dažas stundas mēnesī ar savu privāto transportlīdzekli, nevis nodarboties ar to profesionāli,” skaidroja “Taxify” vadītājs Latvijā.
Krūmiņš uzsvēra, ka SM izstrādātie noteikumi ir sagatavoti tā, lai minētā pakalpojumu forma būtu faktiski neiespējama. Viņa ieskatā noteikumi ir pārpildīti ar prasībām, kas neizriet no likuma, piemēram, valsts sociālās apdrošināšanas avansa maksājumi, atskaitīšanās Autotransporta direkcijai un licences kartītes transportlīdzekļiem.
Neizpratni par SM piedāvātajiem noteikumiem pauda arī “SosTaksi” direktors Aleksandrs Kolosovs, norādot, ka patlaban SM izstrādātais noteikumu projekts balstīts atsevišķu taksometru uzņēmumu lobijā. “Sakārtot šo regulējumu vajadzētu būt visas nozares interesēs,” sacīja Kolosovs.
Viņš norādīja, ka “SosTaksi” pieder 30 taksometru, no kuriem visi izmanto “Taxify” platformu, līdz ar to minētais regulējums godīgos taksometru vadītājus, viņaprāt, faktiski nostāda neizdevīgā situācijā. “Sanāk, ka mums, strādājot ar “Taxify”, jāiesniedz visi dati VID; reģistrēties kā privātais vadītājs neviens nebūs gatavs lielā sloga dēļ, turpretī pārējie taksometri varēs turpināt tīt atpakaļ skaitītājus un manipulēt ar ienākumiem,” skaidroja “SosTaksi” direktors.
Kā ziņots, SM izstrādājusi prasības speciālās atļaujas saņemšanai un kārtību, kādā veicami pasažieru komercpārvadājumi ar vieglo automobili. Noteikumu projekts, kas iesniegts saskaņošanai Valsts sekretāru sanāksmē, izstrādāts, lai ieviestu un nodrošinātu pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili, kas būs jauns pasažieru komercpārvadājumu veids, norādīja ministrijā. Paredzēts, ka grozījumi “Autopārvadājumu likumā” stāsies spēkā 2018.gada 1.martā.
SM projektā skaidrots, ka komercpārvadājumi ar vieglo auto ir pārvadājuma pakalpojums ar vieglo transportlīdzekli līdztekus pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru, kurš tiek piedāvāts, pieprasīts un apstiprināts, izmantojot tikai elektronisko sakaru līdzekļus tiešsaistes režīmā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, un par kuru apmaksa tiek veikta tikai bezskaidrā naudā.
Pārvadājumus varēs veikt ar M1 kategorijas vieglo transportlīdzekli, kurā ir ne vairāk kā četras pasažieru sēdvietas. Licenci pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili uz četriem gadiem izsniegs ATD.
Noteikumu projekts nosaka prasības speciālās atļaujas saņemšanai pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo automobili, kārtību, kādā veicami pasažieru komercpārvadājumi ar vieglo automobili, kā arī Valsts ieņēmumu dienestam sniedzamās informācijas apjomu par pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili.
Noteikumu projektā paredzēta kārtība, kādā pārvadātāja transportlīdzeklim izsniedz licences kartīti, kas apliecina, ka pārvadātājs kā autotransporta līdzekļa īpašnieks vai turētājs ir noteikumos paredzētajā kārtībā saņēmis licenci komercpārvadājumu veikšanai.